Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



GIMP|2009.12.09.

Régi fénykép

szint: könnyű


Beöregítünk egy új fotót.


 

Vajda János: A természetfotózásról, általában...

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

www.digiretus.hu - Képszerkesztés szövegszerkesztöben


 

A természetfotózásról,
általában...

Nem akarom semelyik ifjú olvasónkat sem elriasztani, de a természet fényképezése a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető egyszerű, hétköznapi tevékenységnek. Persze nem a családi kirándulás alatt elsütött tájfotóra gondolok, hanem a természet valamennyi területének a természetesség megőrzése mellett is egyéni látásmóddal készült ábrázolására.

Legyen az egy virág, vagy bármely állat (akár közelről, akár környezetében ábrázolva), vagy valamely természeti táj, mind önmagukban hordozzák az információkat a természetről. A róluk készült kép mégis akkor válik érdekes, vagy szép fotóvá, ha a pillanat varázsa a képen az időtlenség felé is túl tud mutatni. Ezeket a képeket nevezik természetfotónak, készítőjüket pedig természetfotósnak.
Ahhoz, hogy valaki idáig eljuthasson, bizony elég sok akadályon kell keresztül vergődnie. Én azonban azt mondom, ha valakiben mocorog a belső késztetés arra, hogy saját, különös kötődését a természethez fotókon keresztül ossza meg másokkal, annak érdemes ezt a rögös és mégis nagy szép, sok élményt rejtő utat végig járnia.

Minden alkotó tevékenység alapja –természetesen az alkotókészség mellett- a mesterség-beli tudás magas szintű elsajátítása. Egyik a másik nélkül nem létezhet! Gondoljunk csak, mondjuk Leonardora. Soha nem lehetne a világ egyik legféltettebb remeke a Mona Lisa, ha Leonardo nem lett volna birtokában a festészet (a vászonfeszítés, az alapozás, a festékkeverés és kiválasztás) mestere is. A fotográfusnak a fényképezés mesterségét kell elsajátítania! Tisztában kell lennie az optikai törvényekkel, ismernie kell a fény és a fényérzékeny anyagok viszonyát, fényképezőgépének szerkezetét, működési elméleteit.
Mondhatjátok erre azt: mi szükség minderre, mai, automatizált korunkban? Igen, lehet ezek nélkül is fényképezni, de az eredmény esetleges, nem rajtunk múlik, hanem a gép gyári beállításain. Ez átlagos körülmények között, az esetek nagy részében meg is felelhet. Csak a természetfotó szinte soha sem átlagos, hanem nagyon is extrém körülmények között születik. A legszebb fények, a legtöbb esemény mindig hajnalban-kora reggel, illetve alkony előtt vannak. Speciális objektíveket, különleges felszerelést kell kezelni, egyáltalán nem általános világításban. És bizony, ahhoz, hogy jó eredményt kapjunk, felül kell tudni bírálnunk az átlagos helyzetekre kalibrált eszközeink mérési eredményeit. Mindezt rövid idő alatt, akcióban szinte másodperceken belül, mert a csoda soha nem tart sokáig.

Én több mint harminc éve fényképezek, tizenöt éve szinte csak a természetet. Soha nem felejtem el 18 éves korom élményét. Apám megajándékozott egy 135 mm-es teleobjektívvel. (Mindig is vágyam volt a természet teremtményeihez közel kerülni, azokat képen ábrázolni.) Büszkén tekertem Zenitemre és alig vártam, hogy valami elé kerülhessen. Került is! Egy pilisi túrán, egy tisztás túlsó végén –vagy százötven méterre- egy szarvastehén! Persze az alapoptika volt a gépen. Kapkodva tekertem fel a telét, remegő kézzel emeltem az állat felé és amikor megláttam a keresőben, gondolkodás nélkül exponáltam.
Az eredmény siralmas volt! A dián a túlexponálódott zöldségben alig felfedezhető kicsiny, barna pacáról még én se hittem el, hogy az egy szarvas. Rá kellet döbbennem, hogy semmit sem tudok a fényképezésről. Majdnem tíz évnek kellett eltelnie, hogy kellő tapasztalatok, ismeretek és felszerelések birtokában úgy érezhettem, minden adott ahhoz, hogy tényleg fényképezhessem a természetet.
Technikailag igaz is volt. Az eltelt idő alatt szakkönyvek tucatjait olvastam el, előadásokra jártam, hosszú órákat görnyedtem a sötétkamrában (a fotóvegyszer szaga volt az alapillatom), a fényképezés szinte minden területét kipróbáltam. Technikai szempontból egyre tökéletesebb képek kerültek ki laboromból. Emellett megtanultam a képszerkesztés törvényszerűségeit, művészettörténeti olvasmányokon, továbbá fotó- és képzőművészeti tárlatok látogatásán keresztül. Folyamatosan bővítettem felszerelésemet is, a kezdeti Zenitet hamar a Prakticák, majd később a Canonok váltották fel. Objektívjeim és egyéb kiegészítő felszereléseim is gyarapodtak.

A természetfotózáshoz azonban kevés a természet szeretete, kevés a jó technika és a technikai tudás, kevés az érzékeny szem és a jó reflex, mindezek mellé nagyon kell ismerni magát a természetet! A jó természetfotó alapkövetelménye az otthonos mozgás a természetben, és ez ismerete nélkül lehetetlen! Tudni kell a vadat hangtalanul, szél alól becserkelni, tudni kell melyik madárhoz, hogy és mennyire lehet közel kerülni, tudni kell melyik virágot hol kell keresni, tudni kell melyik táj, milyen fényben, milyen időjárásban, melyik évszakban a legfotogénebb. Ismerni kell a védettségi fokozatokat és a védelmi törvényeket, mert tevékenységünkkel nem okozhatunk kárt. Tudni kell visszakozni, a kép fontossága másodlagos! Meg kell tanulni türelmesnek és alázatosnak lenni a természettel szemben! Tanulni kell a bölcsebbektől, a tanultabbaktól, hogy mi is azokká válhassunk az évek során, tanulni kell a természettől a természetért!

Hogyan is kell tehát kezdeni?

Szereted a természetet, érdekel a fotózás? Apu odaadja Neked egy-egy kirándulásra, nyaralásra a család kis fényképezőgépét? Néha meg-megálsz, rácsodálkozol egy szép tájra, egy érdekes fára, szemed megakad egy színes madáron, egy pompás virágon?
Kiindulásnak bőven elég! Csináld meg nyugodtan a család, a társaság emlékképeit, de emeld rá a kamerát mindarra, amit szépnek, érdekesnek látsz! Legyél az elkészült képekkel szemben önkritikus, fedezd fel mitől jó, vagy mitől rossz a kép! Hallgasd meg mások kritikáját, tanuld meg mások szemével látni képeidet! Tanulj a hibákból, hogy azokat ne kövesd el többé! Olvass mellé szakkönyveket, ismerd meg a gép korlátait, hogy megtuddhasd: mikor nem is érdemes azt használni! Találd meg magadnak a legjobb filmet és eljárást! (Nagy segítség egy fiatalokkal foglakozó fotószakkör.) Járj sokat a természetbe, keresd a természetet ismerők társaságát!

Eljön az idő, amikor ráérzel arra, hogy jobb felszerelés kéne, mert többet szeretnél visszalátni a képeken. Amikor alig várod a hajnalokat, a csöndes naplementéket. Amikor örömet okoz, hogy hosszú perceken keresztül figyelhettél meg egy állatot közelről. Amikor azonosítani tudtál egy virágot, felismertél egy madarat. Amikor szemed jólesőn pihen meg egy széltől hullámzó virágos réten. Amikor füled a szelet zenének hallja, a természet ezernyi hangját harmóniának.
Ekkor tetted meg első lépéseidet a természetfotózás keskeny, kanyargós, de nagyon izgalmas és nagyon szép ösvényén!

Vajda János

 

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !