Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



GIMP|2009.12.09.

Pixelesítés

szint: nagyon könnyű


Az elrejteni kívánt tartalom kikockázása.


 

Photoshop CS2: Újdonságok a digitális fényképek feldolgozásában

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

www.digiretus.hu - Photoshop CS2: Újdonságok a digitális fényképek feldolgozásában


 

Photoshop CS2:
Újdonságok a digitális fényképek feldolgozásában

Mára már a digitális fényképezőgépek átlépték azt a határt, hogy csak a „kiváltságosok“ férhetnek hozzá, így bárki széles választékból válogathat, ameddig a pénztárcája engedi. Mindez maga után vonta, hogy a világ vezető képszerkesztő programja, az Adobe Photoshop is egyre több szolgáltatással segíti a fényképezés irányából érkezőket.

Elsőként nézzük meg a JPG képek érkezését, és azok feldolgozását!

Elsőre furcsának tünhet, de később látni fogjuk, mennyire más az, ha a képet JPG, vagy nyers RAW (esetleg DNG) formátumban kezeljük. Hiszen a JPG fájlt betöltve közvetlenűl a Photoshop munkaterületén találjuk magunkat, ellentétben a RAW fájlokkal, ahol egy előfeldogozó ablak után tudunk a tényleges programba bejönni.
Természetesen ezen műveleteket más képtípusokkal is elvégezhetünk, mi azért emeljük ki, mert jellemzően a digitális fényképezéskor készült JPG fájloknál használjuk őket, míg RAW fájloknál az előfeldolgozó ablakban ennek egy professziónálisabb változatával találkozunk. De térjünk vissza a JPG képek feldolgozására.

Ha egy kép túl sötét, vagy túl világos, vagyis az exponálási időt nem jól választottuk meg, akkor ezt több módon javíthatjuk. Talán már mindenki ismeri a szinter (levels), görbék (curves), vagy világosság/kontraszt és színezet/telítettség (hue/satirung), amely más eredményt ad, majd a Photoshop CS első verziójában megjelenő árnyékok/világos részek (shadow and highlight) lehetőségeket. A CS2 tovább bővült a kép/korrekciók menüben található Expozició funkcióval.
Ezzel tulajdonképpen utólag állíthatjuk a kép expocíciós beállításait. Természetesen nem olyan mértékben, mint a fényképezőgépen, hiszen már egy kész képről van szó. Viszont az eddigi módzserekhez képest teljesen más matematikai eljárást használ, amivel tényelgesen hasonló eredményt kapunk, mint fényképezésnél, így a rosszul beállított expozicíót könnyen tudjuk utólag is javítani.
Az Expozíció, az Eltolás és a Gamma csúszkákkal állítva nagyon jól lehet világosítani és sötétíteni a képeket, akár a kontrasztot is állíthatjuk. További segítség, hogy kijelölhetjük a fehér, szürke vagy fekete pontot.
Ez úgy működik, hogy pl. a kép valamely pontot úgymond kijelöljük fekete pontnak, így az a pont és minden egyéb, amely sötétebb abszolút fekete lesz. Így a kép többi része is sötétebb és kontrasztosabb lesz. Így könnyen beállíthatunk olyan képeket, melyek kicsit világosabbak a kelleténél.
Ezen funkció önmagában is nagyon sokat segít, de használjuk együtt a többi funkcióval! Érezhetően sokkal gyorsabban és jobb eredménnyel tudjuk sötét és világos képeinket javítani.

Az expozíció beállíta után lássunk hozzá a lencse és fotózási hibák korreciójához!
Itt most ne a gyártási hibákra gondoljunk, mint pl. karc, anyagszerkezet, stb… és ne is a rosszúl sikerült fényképre, hanem az olyan apróbb részekre, mint a lencse torítása, vinnyetta hatás, vagy a perspektíva.
Mindezt egyszerretudjuk javítani. Válasszuk ki a Szűrő/Torzítás/Lencsekorrekció menüt (Filter/Distort/Lens correction)!

Az újonnan feljövő ablakban a legszembetűnő a rács, ami a képre vetül. Ha zavar, akkor az ablak alján ki tudjuk kapcsolni, de nem ajánlatos, hiszen ez lesz a legnagyobb segítségünk. A rács alapján tudjuk beállítani az éleket, hogy mit szeretnénk vízszintesnek, függőlegesne, egyenesnek vagy perspektíva mentesnek látni. A rács pozicíóját könnyen állíthatjuk a bal oldalon található „rácshálót markaló tenyér“ ikonnal. A rács méretét és színét pedig az ablak alsó felén határozhatjuk meg. A bal oldali felső ikonnal a lencséből fakadó torzulásokat javíthatjuk. Az eszközt kiválasztva az egér gombját lenyomva tartva ha kifele mozgunk, akkor a kép domború hatású lesz, míg befele húzva szűkűl. Figyelve a kép azon elemeit, melyek a lencsetorzulás miatt görbültek, gyerekjáték a rácshoz igazítani, és így a torzítást megszüntettni.
Egyel alatta levő eszközzel pedig a képet forgathatjuk be a megfelelő állásba. Csak huzzúk végig azon az egyenes mentén (oszlop, ajtó, ablak, stb…) aminek függőlegesnek illetve vízszintesnek kell lennie, és a képet máris elforgattuk. Így nem kell a fokokat számolgatva próbálkozni a megfelelő beállításhoz.
Viszont elforgatásnál biztos, hogy a kép bizonyos területei lelógnak az ablakból. Fontos tudnunk, hogy az ablak szélénél a program megvágja a képet, így érdemes lehet elötte a rajzvászon méretét megnövelni.

De a funkció itt még nem ér véget!

Jobb oldalon még további lehetőségeink vannak. Két részre csoportosíthatjuk az eszközeinket: torzítás és színkorrekciók.
Színkorrekcóknál a RAW fájloknál megismert színeltérés (kromatikus aberráció) javítása már bármilyen más képformátumban lehetséges. Mindannyian ismerjük azt a jelenséget, amikor túl nagy kontasztkülönbségnél az alakzat egyik szélén vörös míg a másik szélén szöldeskék „árnyék“ jelenik meg. Ezt a Színi eltérés csúszkákon nagyon finoman beállíthatjuk, mégpedig úgy, hogy a program a csatornákat egymáshoz képest eltolja egy keveset. Ettől igaz, a kép kicsit homályosabb lesz, de ez általában nem észrevehető. Mégis figyeljünk rá. Alatta találjuk a vignetta hatás javítására szolgáló eszközt. A vignetta az a jelenség, amikor az objektív miatt a film (vagy digitális totózás esetén az érzékelősor) sarkai nem kapnak elég fényt, így az sötétebb, árnyékos lesz. Ezt most már a Vignetta csúszkákkal nagyon könnyedén és nagyon szépen javíthatjuk oly annyira, hogy nyoma se marad.
A torzítási funkciók közül a lencse görbületét javító és a kép elforgatót már megismertük. Most nézzük meg a perspektívikus torzulások javítását is!
Két csúszkán állíthatjuk a függőleges és a vízszintes perspektívát. Közben figyeljük ismét a rácshálót, hogy a kép elemei pontosan illesszük! Így könnyedén megszüntetthetjük a „ferde“ oszlopokat. És mindezt egy időben! Egy ablakban! Nem kell külön eszközöket hazsnálni és egyesével miliméterezgetni. Itt mindent gyorsan korrigálhatunk.
Sőt! A gyakori lencse torzulásokat el is menthetjük, így legközelebb elég csak betölteni.

Miután a kép elvégeztük a szín- és lencse korrekciókat, következőnek a kép szemcsézettségét és JPG hibáit tüntessük el.
Ehhez a Szűrő/zaj/zaj csökkentése eszközt válasszuk! A megjelenő új ablakban a digitális fotózással keletkező zajt és hibákat tudjuk nagyon jól javítani. A szkennelési hibákat is lehet, de arra nem ez a szűrő való.
Az első csúszkán a szemcsézettséget tudjuk csökkenteni. Mivel a program nem „látja“ a képet, így nem tudja megkülönböztettni mi az, ami szemcse, mi az, ami pedig számunkra fontos elem, így ezzel a csúszkával óvatosan bánjunk. Az eredményt az alatta lévő csúszkával tudjuk finomítani (Részletek megtartása).
Nagyszerű lehetőség, hogy a zaj csökkentését, akár csatornánként külön-külön más-más erősséggel állíthatjuk be. Így pl. ha tengerparton fényképeztünk és túlságosan szemcsés lett a kék ég és a tenger, akkor elég csak a kék csatornán csökkenteni a zajt, így az arc finom vonalai nem fognak elveszni.
Főleg éjszakai képeknél, vagy rosszabb minőségű, elöregedett fényképezőgépeknel, esetleg rosszabb ISO beállításnál fordul elő, hogy színes csíkok jelennek meg a képen. Ennek a jelenségnek a hatását a harmadik csúszkán tudjuk csökkenteni.
Ha ezek után úgy érezzük, hogy ennek eredményeképpen a kép homályos lett, akkor az alsó csúszkán tudunk élesíteni.
Már csak egy dolog van hátra: ha túlságosan erős tömörítést választottunk, akkor bekapcsolva a JPG eltérések eltávolítása gombot csökkenthetjük a JPG-ből eredő mintázatot. Természetesen a teljesen szétroncsolt képből nem tudunk már újat varázsolni, de egy általános tömörítést már javíthatunk vele.
Bár minden képet más értékellel javítunk, ha sokszor ugyan azt vagy, nagyon hasonlót használlunk, akkor a beállításokat el is menthetjünk.

Eddig elsősorban a JPG képek javítását vizsgáltuk, de ezek a funkciók bármely képformátumra is alkalmazhatóak. Viszont ha RAW vagy DNG fájlokat hazsnállunk, akkor ez az út kicsit más.
RAW fájlok betöltésénél egy úgynevezett előfeldolgozó ablakot kapunk. Bár ez már a korábbi verziókban is benne volt, de néhány néhány mondat erejéig nézzük meg ismét!
A RAW fájlok elönye, hogy azt a képet kapjuk, amit a fényképezőgép látott ami jobb minőségű, mint egy JPG vagy TIFF. E mellett az előfeldolgozásnál sokkal kisebb minőségromlással állíthatjuk a kép expoziciós értékeit, lenycse torzulásokat, színhőmérsékletet, vignetta hatást, kromatikus aberrációt, stb…
A DNG formátum pedig az úgynevezett digitális negatív, ami megtartja a RAW fájlok elönyeit, viszont univerzállis szabvány a belső szerkezete, így nem függ a fényképezőgép típusától, nem kell attól félni, hogy egy mások programverzió meg fogja-e tudni nyitni vagy sem, hiszen a program írójának meg kell vásárolni a fényképezőgép gyártójától az adott gépre vonatkozó RAW fájl leírást. Így ha egy gép már kimegy a divatból, könnyen lehet, hogy az újabb program verziók nem tudják már megnyitni a mi arhivált fájlainkat.
Szerencsére az Adobe elkészítette a DNG konverterét, amely ingyenesen letölthető.

De térjünk vissza a RAW előfeldolgozó ablakra!

Az előző verziónál sok panasz érte az Adobe-t, hogy miért csak egyesével lehet a fájlokat betölteni? Így sok kép esetén nehéz a feldolgozása. Ráadásúl pl. stúdió felvételeknél előfeldolgozásnál ugyan azt a korrekciót kel elvégezni, de nem tudjuk a megszokott automatizációkat hazsnálni.
A Photoshop CS2 programban viszont lehetőségünk van egyszerre több RAW képet betölteni, ahol egyszerre végezhetjük el a szükséges műveleteket, így jelentős időt tudunk megtakarítani.

Megnéztük a JPG és RAW fájlok betöltését és előkezelését. Létezik egy harmadik megnyitási forma, amikor nagy kontrasztkülönbségű képet fotoztunk mégpedig úgy, hogy különböző expoziciós értékel. Így a képek más-más világossággal rendelkeznek. Ezeket a program összerakja egy képpé, ahol a világos és a sötét részek is részletgazdagok lesznek. Ennek megnyitásához a HDR technológiát alkalmazzuk, amelyről részeletsen egy korábbi cikkünkben olvashattak
.

Pi Tóth István
Szoftver.hu

 

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !