Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



Ingyenes program|2010.10.16.

Redfield Face Control plugin

 


Babaarc, vagy baltaarc? Működésben a karikatúra plugin.


 

Photoshop CS2: Nyers formátumok

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

www.digiretus.hu - Photoshop CS2 - Nyers formátumok


 

Photoshop CS2
Nyers formátumok


Mit is jelent az, hogy RAW formátum? Miben jobb vagy éppen rosszabb a jólbevált JPG-nél?

Hogy mindezt megértsük először is fontos, hogy ismerjük a JPG-t. A JPG (Joint Photographic Expert Group = Fényképészeti Szakértők Egyesült Társasága) formátumot még 1994-ben fejlesztették ki azzal a céllal, hogy egy olyan kis fájlméretű képformátum szülessen, amely a kis mérete ellenére is élethű színes képet tartalmaz.. A kép tömörítésénél az emberi szem érzékelését, vagyis annak a határait használták ki, így a tömörítés egyik elve az olyan veszteséges módon történjen, amit az emberi szem nem vesz észre. Tehát a JPG veszteséges tömörítés. E mellett a JPG csatornánként maximum 8 bitet képes tárolni, ami azt jelenti hogy csatornánként maximum 256 színt tud megkülönböztettni, míg az újonnan megjelenő fényképezőgépekkel már 16 bites képeket is készíthetünk, ahol csatornánként 65 025 színt kapunk. Így sokkal rrészletgazdagabb képeket állíthatunk elő, főleg nagy kontrasztkülönbségű képeknél (mint pl. tengerpat vagy téli tájkép) fontos.

De mindez még csak a belső szerkezete. A RAW fájlok további elönyeivel a feldolgozás során találkozhatunk,. Amikor a Photoshop CS2 programban megnyitjuk a RAW fájlokat, akkor egy úgynevezett előfeldolgozó ablakban speciállis műveleteket hajhatunk végbe.

A kedves olvasó nem biztos, hogy mindezt ismeri, így röviden átismételjük mik is a lehetőségeink:

A legfontosabb, hogy minden itt elvégzett színkorrekció sokkal kisebb veszteséggel jár, mint a megszokott ablakban. E mellett a beállításokat a program megjegyzi és egy külön fájlba tárolja, így az erdeti fájl nem módosul.

Az ablak tetején a shadows és highlight kapcsolókkal megjeleníthetjük azon területeket, ahol a kép vagy túl sötét lesz vagy pedig túl világos és így ott elvesznek a részletek.
Lejebb az első ablakban könnyedén modosíthatjuk a színhőmérsékletet (color temperature), színezetett (tint), majd állíthatjuk az expozíciót (exposure), árnyékok világosítása (shadows), világos részek sötétítése (brighness), majd a kontraszt (conrast) és a telítettséget (saturation) korrigálhatjuk.
A Details ablakban pedig élesíthetünk (sharpness), csökkenthetjük a fénysűrűságet (Luminance Smoothing) és csökkenthetjük a szín-zajt (Color Noise Reduction). Lens ablakban kijavíthatjuk a kromatikus eltérést (Chromatic Aberration) és a vinyetta hatást (Vignetting). A színek pontos beállítását a Curve ablakban tehetjük meg. Mindeközben az ablak jobb felső sarkában található gradációs görbén figyelemmel kisérhetjük a színek eloszlását. Végül a Calibrate fülön színprofil szerint állíthatjuk csatornánként a színeket. Itt mi is készíthetünk saját profilt is.
A Photoshop CS2 további elönye, hogy a beállítások elmenthetőek, így más képre autómatikusan elvégezhetjük azokat. E mellett egyidőben akár több képen is dolgozhatunk. Így pl. műtermi fotózásnál, ahol minden képen ugyan annyit kell korrigálni, sokkal végezhetjük el a szükséges javításokat.
Mindezt átnézve könnyen beláthatjuk, hogy a nyers képformátum sokkal jobb minőséget tud nyújtani, mint a JPG, de még a TIF-el is felveszi a versenyt.

A RAW formátumok árnyoldalai

Ahhoz, hogy pontosan tisztában legyünk a nyers formátumokkal meg kell ismerünk a hátrányait is.
Az első hátrány amit tapasztalhatunk az az, hogy közvetlenűl nem nyitják meg a programok. Éppen azért, ami a legnagyobb elönye, hogy még nyers, szabadon állítható a kép, azt mondhatjuk, hogy a RAW valójában még nem is kép, csak adat a külvilágról. Ahhoz, hogy kép legyen előfeldogozás szükséges. A végleges megjelenéshez mindenképpen más formátumba kell konvertálnunk.
De ez végeredményben nem egy hatalmas probléma. Mindez a többletmunka megéri nekünk a kép minősége érdekében. Ez olyan, mint amikor 1 Megapixel helyett 8 Megapixelbe fotózunk. Érezhetően több gondunk lesz a képek tárolásával, arhiválásával, nehezebb felgolzni a nagy fájlméret miatt, stb… De mindezért cserébe jobb képminőséget kapunk. Ugyan ezzel kell számolni a nyers formátumok esetében is.

Igen ám, de van egy ennél még nagyobb probléma is:

A RAW fájl azt az információt tartalmazza, amit a kamera lát. Vagyis minden egyes fényképezőgép típus szerkezetileg teljesen különböző nyers formátumot készít. Még ugyan azon a gyártón belül is minden típus más és más, hiszen ahogy a kamerák különböznek, úgy különböznek a fájlok is.
Éppen ezért nem mondhatjuk el egyetlen programról sem, hogyha a .raw fájlokat megnyitja, akkor minden nyers fájlt megnyit. Hiszen még kiterjesztésben is eltérések vanak. A www.raw-converter.com web-oldal segítségével a következőket találtuk: BAY, BMQ, CR2, CRW, DCR, DCS, ERF, KDC, MDC, MOS, MRW, NEF, ORF, PEF, PMP, RAF, RAW, SRF, STI és X3F
Így amikor egy grafikai programot készítenek, akkor a gyártónak el kell kérnije a kamera RAW pontos technikai leírását. Egy új kamera beépítése a programba időbe és pénzbe kerül. Éppen ezért akár fél év is eltelhet egy új fényképezőgép megjelenése és a programba beépülése között. Az elöbb említett web-oldalon 226 nyers formátum van felsorolva a cikk írásakkor. Ezzel szembe az Adobe Photoshop ekkor – a rohamléptekkel haladó fejlesztések mellett – 102 típust ismer.
Ráadásul általában a szoftvergyártóknak ki kell fizetni a fájltípus után a megfelelő licenszet. Így akár az is előfordulhat, hogy a program csak addig fogja megnyitni a fájlainkat, ameddig a gyártó úgy érzi, hogy megérni neki ez a plusz költség. Tehát jelenleg semmi sem biztosítja, hogy a ma arhivált nyers képfájlainkat öt év múlva is meg fogjuk tudni nyitni. Könnyen elképzelhető, hogy az akkori operációs rendszereken nem fognak futni a mai konvertáló programok sem, így nagyon nehézkes lesz átalakítani a képeinket.

Mit tegyünk akkor?

Szeretnénk jó minőségű képeinket nyers formátumba készíteni és tárolni. A megoldás a DNG nyújthatja. A DNG (Digital Negative = Digitális Negatív Specifikáció) formátumot az Adobe fejlesztette ki annak érdekében, hogy a fenti problémát megoldja. A DNG maga is nyers formátum, így a már említett elönyök mindegyikét élvezhetjük. Mégis a belső struktúra úgy lett kialakítva, hogy minden olyan fényképezőgép, ami DNG formátumba készíti a nyers képet, pontosan úgyan olyan szerkezetű. Így teljesen mindegy milyen DNG-s kamerával fotózunk, garantáltan meg tudjuk nyitni a Photoshop CS2-vel és a további verziókkal. De még akár a másik kamerához adott DNG konvertálót is használhatjuk.

A Photoshoppal rendelkezők ingyenesen letölthetik a DNG konvertáló programot www.szoftver.hu oldalról.

Pi Tóth István
Szoftver.hu

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !