Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



ACDSEE|2009.12.09.

ACDSee Photo Editor 4.0 (3.rész)

 


Téma a maszkolás. Induljon az álarcosbál!


 

Photoshop: Élesítés II.

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

www.digiretus.hu - Photoshop : Az életlen maszkon innen és túl II.


 

Photoshop:
Az életlen maszkon innen és túl II.

(A következő cikk a Fotómagazin májusi számában is olvasható)

Folytatjuk, ahol legutóbb abbahagytuk. Az elmélet helyett ezúttal is inkább a gyakorlat mezején kószálva tekintünk át egy újabb élesítési lépéssort. Legutóbb ott hagytuk abba, hogy – kerülve az „egygombos”, automata megoldásokat – sokkal jobb eredményt érhetünk el fotóink élesítésénél a rétegek és csatornák alkalmazásával. Előnyük a rétegek esetében elsősorban az élesítés finom hangolhatóságában, a csatornák esetén pedig elkülöníthetőségében rejlik. A Lab színmód Lightness (világosság) csatornáján végrehajtott élesítés például figyelmen kívül hagyja e műveletnél a színcsatornákat, így a rajtuk lévő színzaj mértéke az élesítés hatására nem növekszik. Ebben az esetben viszont nehezen vehetjük fel a harcot a markánsabb luminancia (magyarul: világossági) zaj ellen. Tegyük csak tisztába-e két, gyakran együtt jelentkező, mégis eltérő jellegű zajkomponens fogalmát, hiszen képszerkesztési munkánkban gyakorta találkozunk velük, eltávolításuk, vagy csökkentésük pedig többnyire eltérő módszereket igényel.

RGB színmódban dolgozva a világossági és a színzaj a csatornák vizsgálatával igen nehezen különíthető el egymástól. Ahogy korábbi cikkünkben említettük, a piros, zöld és kék színcsatornák együtt adják a kép világossági értékeit is. Lab színmódban az 'L' (lightness) csatorna tartalmazza a világossági információt, míg az 'a' és 'b' csatornák csak a színinformációkat hordozzák. Az alábbi példán egy fotórészlet (égbolt) élesítés nélküli, teljes zajtartalmát figyelhetjük meg. Először az RGB színmód, piros, zöld és kék csatornáin. Az RGB jelű ablakban látható a teljes zajtartalom. A kép alsó felén látható a piros (R), zöld (G) és kék (B) csatornák zajmennyisége. Mindhárom csatornán más jellegű a megjelenése, de mindegyiken együtt jelenik meg a világossági és a színzaj komponens. Ha az élesítést csak egy csatornán végezzük el, mindkét komponens mértéke nőni fog.

Ugyanaz a részlet Lab színmódban már mást mutat. A teljes zajtartalom tekintetében nem, de az egyes csatornákat vizsgálva számottevően. A Lightness (L) csatornán csak a világossági-, míg az 'a' és 'b' színcsatornákon, csak a színzaj komponenseit figyelhetjük meg. Élesítést azonban ebben a színmódban csal az L csatornán érdemes végrehajtanunk, hiszen ez tartalmazza a kép összes részletét is. Így már csak azt kell megoldanunk, hogy az élesítés hatására az L csatornán megnőtt világossági zaj mértékét kordában tartsuk. Az 'a' és 'b' színcsatornát és velük együtt a színzaj növekedését, már ki is zárhatjuk az egyenletből.

Kicsit elkalandoztunk a zajtengerben, de a következőkben fontos szereplővé válik a színzaj növekedésének kérdésköre, az élesítés vonatkozásában. A növekedés leginkább a fotó homogén, részletszegény területein ad igazán zavaró látványt, mint például az ég, egy sima házfal, vagy nyugodtabb víztükör. Részletteli felületeken is ugyanolyan mértékben nő a zaj, hatása azonban a részletek sokasága miatt sokkal kevésbé zavaró, sőt bizonyos esetekben emelhet a kép látványvilágán. Ilyen lehet például egy erdő lombozata, homok, vagy rövidebb állati szőr. Nem kell tehát mindenképpen ellenségként kezelnünk.

Példánkban úgy élesítünk majd egy képet, hogy a legszembetűnőbb, homogén felületek zajtartalma, illetve azok láthatósága ne növekedjék. Erre jelent hatásos megoldást az úgynevezett szelektív élesítés. A lényege konyhanyelven, hogy fotónkon csak a szükséges élek mentén végezzük el az élesítést, a homogén felületeket kizárjuk az élesítés menetéből. Ehhez egy úgynevezett kontúrmaszkot kell létrehoznunk, mely a sima felületek nagy részét hatásosan kitakarja. Lássunk is hozzá!

A következő képrészleten hajtjuk majd végre az élesítést. A fentieket figyelembe véve először Lab színmódba kell váltanunk. Ehhez a Photoshop Image/Mode/Lab color menüparancsát alkalmazzuk. Mint látható a képen nem történt semmilyen változás.

Csupán a jobb oldali Channels paletta jelzi a változást. Az eddigi Red, Green, Blue színcsatornák helyett, a Lightness, 'a' és 'b' csatornákat láthatjuk. Ezek közül csak a Lightness, tehát világossági csatornára van szükségünk, ráadásul nem is magára a csatornára, hanem annak másolatára, hiszen elsőként egy kontúrmaszkot szeretnénk létrehozni. Ha lépéseinket közvetlenül az 'L' csatornán hajtanánk végre, az a fotót is megváltoztatná. Célunk egy olyan fekete-fehér kép létrehozása, melyen jól elkülönülnek a kép élei. Készítsünk a Lightness csatornáról egy másolatot, amelyen ezután büntetlenül dolgozhatunk! Ehhez a csatorna címsorát húzzuk a piros nyíl által jelölt ikonra!

A továbbiakban ez a csatorna legyen kijelölve, amelynek a program a Lightness copy nevet adta! Az élek detektálása rendkívül egyszerű dolog a Photoshopban, hiszen külön parancs is rendelkezésünkre áll ehhez. Válasszuk ki a Filter/Stylize/Find Edges (Szűrő/Stilizált/Lágy kontúr) parancsot! A kijelölt csatornánk most hasonlít egy ceruzarajzhoz, az élek vonalakkal kihúzva a homogén felületek pedig fehéren hagyva. Minél markánsabb egy él, minél nagyobb kontrasztkülönbséget mutatott a szomszédos területekkel, annál sötétebb vonalat kapunk eredményül, ahol nincs megfelelő kontrasztkülönbség, ott a vonal halványabb, vagy szimpla fehér területet kapunk. Ezeken a részeken kevesebb, vagy semmilyen élesítésre nincs szükség, hiszen nincs is mit élesítenünk. A homogén felületeken csak a zaj fog növekedni.

Megtaláltuk a szükséges éleket, már csak lágyítanunk kell a kijelölt fekete kontúrokon és egy megfelelő maszkot létrehoznunk, amellyel kizárhatók a nem kívánt területek. Az élkontúr lágyításához először tegyük karakteresebbé azt, hogy legyen miből lágyítanunk. Ehhez válasszuk a Filter/Other/Minimum (Szűrő/Egyéb/Minimum) szűrőt, majd a megjelenő ablakban állítsunk be 1-es vagy 2-es radius (sugár) értéket. A 2-es érték jóval markánsabb eredményt ad, amit csak abban az esetben ajánlunk, ha nagyon vékony, kissé jellegtelen kontúrt kaptunk. Ennél nagyobb sugárérték többnyire csak nagyméretű képek esetén indokolt. Kisebb, például webre szánt (800 x 600 képpont) méretek esetén bőven elég az 1-es radius. Mivel az így kapott végeredmény túl „kemény” maszkot adna, célszerű a kontúrok lágyítása, hogy a később az élesítés lágy átmenetekkel menjen végbe, sokkal természetesebb eredményt adjon. A kontúr lágyítására több szűrőparancs egyedi, vagy összetett alkalmazása is megfelel. Ilyen lehet például a Median (Átlagolás), vagy a Gaussian Blur (Gauss Életlenítés) szűrő.

Használjuk mindkettőt!

Először törjük meg az éleket a Filter/Noise/Median (Szűrő/Zaj/Átlagolás) paranccsal! Itt célszerű az előbbi Minimum szűrőnél alkalmazott sugárérték megadása, ami esetünkben (kisebb képről lévén szó) 1 volt. Ez csökkenti a Find Edges és a Minimum szűrők keltette folthatást, de az igazán lágy átmenetekhez szükségünk lesz a Filter/Blur/Gaussian Blur (Szűrő/Életlenítés/Gauss életlenítés) szűrőre is. A radius itt is legyen a fentiekben használt, vagy ahhoz közeli. Ha sok, sötét, markáns kontúrunk van, nyugodtan használhatunk nagyobb értéket is. Esetünkben maradtunk az 1-es értéknél. Az így kapott eredmény a Find Edges hatásánál erősebb, mégis lágyabb képe, amely tökéletesen alkalmas lesz, hogy a kontúrmaszk szerepét betöltse. Jelen állapotában azonban még nem alkalmas erre a feladatra, mivel pont a fordítottja annak amit szeretnénk. Kijelöléssé (maszkká) alakítva ugyanis pont a fekete területek lesznek kitakartak és a fehér részeken végezhető el az élesítés, mi pedig pont fordítva szeretnénk; a sötét élek mentén élesíteni és a most fehér részeket figyelmen kívül hagyni. A megoldás nagyon egyszerű, invertálnunk kell a csatornát az Image/Adjustments/Invert (Kép/Korrekciók/Negatív) menüparanccsal! Így az élek kontúrja lesz fehér, a homogén felületek pedig feketék.

A kijelölést innentől nagyon egyszerűen megoldhatjuk. Nyomjuk meg és tartsuk nyomva a Ctrl billentyűt, majd kattintsunk a Lightness copy csatornára, melyen eddig dolgoztunk! Csak a fehér területek, azaz ha jól dolgoztunk az élek, lesznek kijelölve. Nincs tovább szükségünk a Lightness copy csatornára, így kattintsunk a Channels palettán a Lab csatornára. A szelektív kijelölésünk megmarad, ezúttal az eredeti képre értelmezve. Így végrehajthatjuk a kívánt élesítést, mely kizárólag az éleket érinti majd. Az élesítés megkezdése előtt célszerű a Ctrl+H billentyűkkel eltűntetni a kijelölés (kontúrmaszk) körvonalát. Maga a maszk így sem tűnik el, csak a zavaró, animált körvonal lesz láthatatlan, az élesítés hatását viszont jobban nyomon követhetjük majd.
Visszatértünk a jó öreg életlen maszkhoz. Válasszuk ki a Filter/Sharpen/Unsharp Mask (Szűrő/Élesség/Életlen maszk) parancsot és tetszőleges mértékben élesítsük a képet. A homogén területeken nem tapasztalunk változást, ellenben a kijelölt élek hangsúlyosabbak lesznek az élesítés következtében.

A homogén felületeken így a zaj mértéke sem növekszik számottevően. Nézzünk erre egy példát az alábbiakban. Képünk bal oldali részlete az élesítés előtti állapotot mutatja. A középső részlet az iménti lépéssorral elért szelektív élesítés utáni állapot. Meglehetősen erős élesítést alkalmaztunk, hogy jól látszódjék, a háttér homogén felületeinek zajtartalma nem növekszik komoly mértékben, viszont az élek kontrasztja markáns. A jobb szélső részleten ugyanekkora mértékű élesítést alkalmaztunk, de kontúrmaszk nélkül, így az a kép minden részletére hatással volt. A háttér eredetileg homogén felületein zavaró mértékű zaj látható, miközben az élek kontrasztja ugyanolyan mértékben növekedett, mint a középső példánál.

Ezzel el is érkeztünk az élesítés okozta problémák újabb fejezetéhez, melyet ezek a markánsan kontrasztos élek mutatnak legjobban, ez pedig a 'halo' jelenség. A túlzott élesítés hatására fellépő világos és sötét élkontúr. A következőkben egy újabb gyakorlati példával próbáljuk meg elejét venni ennek a problémának.

Digiretus.hu

 

 

 

Kapcsolódó anyagok:

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !