Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



Photshop Video|2014.06.17.

Árnyékok csökkentése (Photoshop Videó)

szint: haladó


Hogyan csökkentsük az árnyékokat fotóinkon


 

Photomatix Pro (2. rész)

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

www.digiretus.hu - Photomatix Pro


 

Photomatix Pro
(II.rész)

A Photomatix Pro segítségével egy fénykép árnyékos és a világos területei is részlettelivé válhatnak. A kék ég a fotón is kéken ragyog, a táj pedig fekete sziluett helyett eredeti színeiben pompázik. A szoftver HDR és Tone Mapping funkciójának kombinálása igazán megér egy misét. De egy cikket mindenképp.

Legutóbb a Photomatix alap dinamikanövelő eszközeiről volt szó. Most továbblépünk a HDR, azaz High Dynamic Range (nagy dinamikaátfogású) képek irányába.
Az alapprobléma ugyanaz, mint korábban. A digitális fényképezőgép képtelen az emberi szem által látottakat visszaadni a képen. A világosabb területek sokszor nagyon fehérek, a sötétek pedig túl feketék a képen. Ha készítünk legalább két fotót ugyanarról a témáról, eltérő világossággal, akkor a Photomatix képes egy (HDR) képpé olvasztani őket úgy, hogy mindegyikből a helyes világosságú területeket veszi ki és keveri egymással. Készíthetünk három vagy több fotót is ugyanarról a témáról, a feldolgozásuk lassabb lesz, de pontosabb végeredmény érhető el, mivel még több képrészletből „válogathat” a szoftver.

A fotók a File/Open paranccsal tölthetők be, de a HDRI/Generate HDR menüpontot választva is behívhatók a Load images lehetőséggel. A fotóknak mindenképpen azonos méretűnek kell lenniük, különben a HDR opció nem engedélyezett.

A következő ablakban érdemes a Use standard response curve opciót választani, alul pedig bejelölni az Align LDR... lehetőséget. Utóbbi abban segít, ha a kézből készültek a fotók és esetlegesen elmozdultak egymáshoz képest. A szoftvert megpróbálja tökéletesen egymás fölé illeszteni őket, így nem lesz elmosódás.

A harmadik lépés néhány másodpercet, lassabb számítógépeken pár percet vehet igénybe. Ez alatt számítja ki a gép a HDR képet. A kapott HDR kép elsőre rosszabbnak tűnhet, mint az eredeti, a fotó mellett megjelenő HDR Viewerrel azonban pontosan ellenőrizhető a végeredmény, csak az egérmutatót kell a fotó megfelelő helye fölé vinnünk és máris láthatóvá válik a HDR fotó egy részlete.

Na de, hogy lesz ebből HDR képből értékelhető fotó, például JPEG? Hogyan lesz a fehérre égett égen kékség és bárányfelhők, az árnyékokban pedig részletek? Erre való a Tone Mapping lehetőség, ami a jelenleg még nyers HDR képet hagyományos formátummá dolgozza. Mindössze néhány opcióban meg kell adni számára, milyen is legyen az a végső kép. Ez a konvertálási parancs a HDRI/Tone Mapping menüpont alatt érhető el a HDR fotó elkészülte után.

A Tona Mapping elindítása után – rövid számolgatást követően – megjelenik egy ablak, aminek nézőképén már jól látható a konvertálás eredménye. A jobb oldali kis nézőkép az emberi szem által látottakat jobban megközelítő fotót mutat. Ezt kell tovább finomítanunk a végső képhez, hogy a valósághoz, illetve elképzeléseinkhez minél közelebbi fotót kapjunk.
Sajnos a nézőkép nem nagyítható így a többi beállítás csak e kis kép alapján végezhető el, ami sok esetben nem túl szép végeredményt adhat. Túlzottan nagy értékek beállításánál ugyanis zavaró zaj jelentkezik a képeken. Egyébként is érdemes a Tone Mapping esetén szem előtt tartani a „Kevesebb néha több” elvet. A rossz beállítások természetellenessé, grafikához hasonlóvá tehetik a fotót.

Az opciók közül az első a Dynamic Range Increase. Alapból 0 az érték, ami +/-10-ig állítható. Érdemes finoman állítani és folyamatosan figyelni a nézőkép változását. A túlzottan negatív érték sötétté, a pozitív pedig természetellenessé teheti a képet. A hatás erőssége a Strength beállításától függ, ami gyárilag 100%, de érdemes inkább kisebbet használni, hogy megmaradjon a már említett természetesség a fotón. A Color Saturationnel a színtelítettség szabályozható, az alatta lévő White point és a Black point csúszkákkal pedig a kép világossága. Ezután a kép sötét és világos területek találkozásának elmosása (Smoothing) és a mikrokontraszt (Microcontrast) beállítása következik. A Smoothinget alacsony értékre állítva (nincs neki csak három értéke) élesebb határokat kapunk az olyan területek keverésénél, mint például a világos égbolt és egy épület sötét tömbje. A Microcontrast csúszka a részletek kontrasztját befolyásolja. Ideális értéke a 0, emelésével erősödik a kontraszt a fotó finomabb részleteinél. Sajnos ez a zaj növekedésével is járhat. Csökkentésével kevesebb a szemcsésség, zaj a képen, viszont unalmassá, lapossá válhat a kép.

Figyelmet érdemelnek még a jobb fölső sarokban lévő jelölők. Ha sima JPEG képet szeretnénk menteni a 24 bit bejelölése ajánlott, míg tömörítetlen TIFF kép mentéséhez a 48 bit adható meg. A 360o image jelölőnégyzet a panorámaképeknél használatos. Ilyenkor a program figyelembe fogja venni, hogy panorámaképről van szó és a kép szélei illesztve lesznek. Csak abban az esetben célszerű használni, ha a képből később forgatható körpanoráma készül.

A kész fotón jól látható a Tone Mapping előnye. Megkaptunk hőn áhított „kék” egünket és az árnyékos területeken is eddig nem látott részletek jöttek elő. Esetünkben erősebb beállításokat használtunk, ami jól mutatja ugyan a Photomatix képességeit, de az ég kékje is elszürkült kissé. Nos, itt is igaz az előbbi megállapítás: „A kevesebb néha több”.

Digiretus.hu

(A bemutatott szoftverváltozat próba-, illetve ingyenes Basic verziója letölthető a www.hdrsoft.com oldalról.)

 


Kapcsolódó anyagok:

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !