Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



PS Elements|2009.12.09.

Kiégés ellen

szint: könnyű


Olyat láthatsz, amit azelőtt még soha.


 

Photoshop: Élesítés IV.

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

www.digiretus.hu - Photoshop : Az életlen maszkon innen és túl IV.


 

Photoshop:
Az életlen maszkon innen és túl IV.

(A következő cikk a Fotómagazin júniusi számában is olvasható)

Túljutottunk már a szoftveres élesítés alatt fellépő zaj és élszegély (halo) problémáján. Itt az idő mélyebben belemártózni magába az élesítésbe, mégpedig a pixel szintjéig. Célunk a minél aprólékosabb részletesség, illetve ezen részletek kiemelése, hiszen a jó élesítés csupán kiemel, új részletet nem hoz a képre. A különféle életlen maszk szűrők – mint például a Photoshop Unsharp Mask – effektje többnyire elnagyolt eredményt adnak. A pixelszintű élességhez viszont nincs szükség csodaszoftverre, csupán a meglévő eszközök megfelelő, egymás utáni alkalmazására.
A legtöbben ott rontják el, hogy egy lépcsőben akarnak „túlleni” az élesítésen. Például az Unsharp Mask egyszeri alkalmazásával. Az előző részekből már kiderült, hogy ez megfelelő eredményhez vezethet ugyan, de jóhoz csak a a legritkább esetben. Az egymozzanatos élesítés hátulütője a korábban tárgyalt halo és zajszint emelkedés, valamint a pontatlanság, amely a nem megfelelő részletek kiélesítésében mutatkozik. A valódi részletek másik ellensége a digitális fényképezőgépek belső képfeldolgozó algoritmusa, karöltve a JPEG-el. Az esetek jó részében elfogadható képet kapunk így is, de az a pixelbúvár, aki belekezdett e cikk olvasásába, nem elégedhet meg ennyivel. A jól utómunkázható kép alapja a minél nyersebb adatállomány. Amennyiben lehetőségünk van rá, használjunk RAW formátumot. Ha mégis kénytelenek vagyunk JPEG-et használni a gyorsaság miatt, vagy egyszerűen azért, mert nem választható nyers képformátum gépünkön, akkor a képfeldolgozási paramétereknél vegyük az élesítést a legkisebbre. Sokkal jobban kézben tartható az utófeldolgozás, ha saját ízlésünkre, mintha egy „érzéketlen” algoritmusra hagyatkozunk.
A következőkben két módszert mutatunk be a kép meglévő részleteinek pontosabb kiemeléséhez. Az első a lépcsős élesítés, amely a hagyományos élesítési művelet többször egymás utáni elvégzése. A második egy pixelszintű részletkiemelés, amelyet talán High Pass Mask-nak, vagy Magasan áteresztő maszknak nevezhetnénk.

Lépcsős élesítés

A többször, egymás után alkalmazott Unsharp Mask szűrővel jobban kézben tarthatók a részletek. Többféle megoldás is kínálkozik a lépcsős élesítésre. Ha nagyon finom részleteket tartalmaz a kép, például tájkép, távoli erdővel - melynek lombozatát szeretnénk hangsúlyosabbá tenni – akkor alkalmazzunk kisebb Radius és Amount értéket többször egymás után.
Az alábbi képen fent egy tájrészlet nyers változata látható, ahogy a digitális fényképezőgépből „kiesett”. Az alsó részleten a több lépcsőben élesített példányát láthatjuk. Sima Unsharp Maskot használtunk, de visszafogott értékekkel. Az Amount csupán 50% volt a Radius értéke pedig 0,3. Ugyanezt az élesítést alkalmaztuk még négyszer a fotóra. Ehhez legegyszerűbb a Ctrl+F billentyűkombinációval ismételtetni az előző szűrő hatását. Az első élesítési lépcső után nagyon kevés változás volt észlelhető, de a részletek a többi lépcsővel fokozatosan hangsúlyosabbá váltak.

Kevert részletességű fotó esetében keverjük a Radius értékeket is. Ilyen lehet egy épület, nagyjából sima falfelületekkel és apró stukkódíszekkel. A kevés részletet tartalmazó téglafalhoz, vagy oszlopokhoz durvább élesítés, míg a kisebb díszítésekhez finom részletkiemelés dukál.
A következő képrészleten ugyanannyi Amount érték (50%) mellett minden lépésnél nagyobb Radiust állítottunk be. Ez először 0,2, majd 0,3, 0,5, végül 1,0 pixel volt. Lágyabb kép esetén több alkalommal is megismételhető az élesítés ugyanazokkal az értékekkel. A különböző értékek különböző részletekre lesznek hatással. A kisebb Radius az egészen finom, apró, míg a nagyobb a durvább részleteket befolyásolja.

Pontosabban dolgozhatunk, ha az élesítési lépés után az Edit/Fade Unsharp Mask parancsot használjuk, amelynek segítségével csökkentjük annak hatásfokát. Bár így több lépést kell használnunk, de apróbb, jobban kontrolálható fokozatokkal élesíthetünk.
A lépcsős élesítésről könnyen készíthető Action, tehát olyan rögzített lépéssor, amely aztán más képen is egy gombnyomással végigfuttatható, vagy kötegelve egy csoportnyi fotón egyszerre alkalmazható.
Indítsuk el az Action felvételi gombját! Állítsunk be a képre egy tetszőleges, de visszafogott Unsharp Mask értéket! Az Amount legyen mondjuk 50%, a Radius pedig 0,3 pixel. Az Edit/Fade Unsharp Mask paranccsal csökkentsük a hatásfokát 50%-ra! A Ctrl+F gombbal ismételhető az előző lépés, tehát az élesítés. A History palettán alul, kattintsunk a Create new snapshot ikonra (kis fényképezőgép. Így egy másolata jön létre az aktuális képállapotnak. A Ctrl+F billentyűkombináció után ismét készítsünk egy képállapotot, majd újra Ctrl+F. Ez a két mozzanatot ismételgessük, 8-10 alkalommal, majd zárjuk le az Action mentését. A lépéssort ezután minden képünkre gyorsan használhatjuk, majd lefutása után a History paletta képállapotaiból (snapshot) kiválaszthatjuk a szerintünk legjobb fotót. Minden képállapot egy-egy élesítési lépést fogunk látni.

Magasan áteresztő maszk

A High Pass (magasan áteresztő) maszkos élesítés a rendkívül apró részleteken mutat jól. Kiválóan használható például internetes képgalériához leméretezett képek utólagos élesítéséhez is, ahol a kis méret miatt a részletesség illúziója monitorunkon szemlélve nagyobb. Korábbi cikkünkben már volt szó a szelektív élesítésről. Ez a módszer is egy szelektív élesítési folyamat, ahol a magasan áteresztő (High Pass) szűrővel emeljük ki az éleket, mintegy maszkot létrehozva így. Az elkészült, kissé pontatlan maszkot ezután annak élesítésével tesszük határozottabbá. Ilyen módon az élesítés a képpontok közti meglévő kontrasztkülönbséget komolyan megemeli. Pixelszintű kontraszteltérésre kell számítanunk, így a High Pass maszkos élesítés pixelszintű részletnövekedést okoz.

Első lépés a kiinduló réteg duplázása, a Layers paletta megfelelő ikonjával, vagy a Layer/Duplicate layer paranccsal. A következőkben a másolati, tehát a felső réteggel fogunk dolgozni, majd a szerkesztés végén ezt keverjük az eredeti réteghez, amely változatlan marad.
Használjuk erre a második rétegünkre a Filter/Other/High Pass szűrőt, melynek Radius értéke legyen 1,0 pixel.

Visszatérve a rétegek (Layers) palettához a két réteg összhatásmódját állítsuk Normalról Soft lightra. A kép már így is élesedik, de a felső High Pass maszk finomításával jobb és erősebb élességet kapunk.
Maradjunk a felső rétegnél és alkalmazzuk rá az Unsharp Mask szűrőt 500% Amount és 0,5 Radius értékekkel. Ezután a változatosság kedvéért következzék újra az USM, ezúttal 400%-as Amount és 0,3-as Radiusszal, a Threshold pedig legyen 5. A két élesítés nagymértékben kiemeli a High Pass maszk éleit és részleteit.

Következzék újfent a rétegek (Layers) paletta, ahol a két réteg közti átlátszóságot állítsuk 30-40%-ra. Az élesítés nagyjából kész, de ha közelebbről szemléljük a képet, látható, hogy sok helyen zavaró dupla élek keletkeztek. Nagyítsuk ki s képet 600-700%-ra, majd a második (élesítési) réteghez adjunk vektor maszkot a paletta alján lévő ikonok közül balról a másodikkal. Válasszunk ki egy kemény szélű, kisméretű (kb. 3-5 pixeles) ecsetet (B gomb), majd a dupla éleket fessük át, ezáltal eltüntetve azokat. Az alábbi képrészleten nyilak jelölik a dupla éleket. Ezek közül a külsőt el kell távolítanunk. Nem mindenütt találkozunk ilyennel a képen, illetve nem mindenütt lesz zavaró. Leginkább homogén felületek találkozásánál okoznak gondot ezek a duplázások, de kis utómunkával tökéletesen eltávolíthatók.

A lenti képeken följebb helyeztük el képünk egy részletét, alul pedig a Magasan áteresztő maszkos élesítés munkájának gyümölcsét.
A kép részleteit közelről szemlélve jól látszik, hogy nem kerültek a képre új részletek. Ehelyett az egyes képpontok közti kontraszteltérés nőtt meg drámai módon. Az így kapott élek mentén, eredeti méretben, szinte alig látható élszegély (halo), hacsak a fenti dupla éleket nem számítjuk, de ezek zavaró hatása elenyésző egy vastag élszegélyhez képest.

Nagyon jó eredményt adhat több élesítési módszer egymás utáni használata. Például alkalmazzuk az előző cikkekben bemutatott szelektív, vagy a fentebb taglalt lépcsős élesítést egy lágy kép alap éleinek hangsúlyosabbá tételéhez, majd végül a High Pass maszkos részletkiemelést az apró képpontok kiemeléséhez.

A fenti műveleteknél nyers, minimálisan utómunkázott – vagy inkább „előmunkázott” képekkel dolgoztunk. De mi a helyzet abban az esetben, ha hozott anyagból kell dolgoznunk? Ha a képet már élesítették, netán túlélesítették, esetleg egy túlbuzgó digitális gépen belüli algoritmus már megdolgozta a fotókat? Az így kapott eredménnyel persze nem vagyunk elégedettek, hiszen nem a mi elképzeléseinknek megfelelő. Lehetőségeink száma közelít a nullához, de azért nem teljesen reménytelen a helyzet. A legközelebbi cikkből – élesítési sorozatunk utolsó darabjából – kiderül mit tehetünk a túlélesített fotókkal.

Digiretus.hu

 

 

 

Kapcsolódó anyagok:

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !