Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



GIMP|2009.12.09.

Filmszemcsézet

szint: haladó


Egy kis filmszerű szemcsésség a sivár digitális képekre.


 

Photoshop: Élesítés V.

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

Photoshop : Az életlen maszkon innen és túl VI.- www.digiretus.hu


 

Photoshop:
Az életlen maszkon innen és túl V.

(A következő cikk a Fotómagazin 2006. júliusi számában is olvasható)

Elérkeztünk a Photoshop élesítési eljárásaival foglalkozó sorozatunk záró részéhez, és mint a jó mesék végén, most sem maradunk tanulság nélkül. A türelmetlenebbek kedvéért a tanulságot már most elárulom: Messze vagyunk még a Szárnyas fejvadásztól. Mit is jelent ez? Kiderül a cikkből.

Annyi már eddig is kiderült, hogy a Photoshopban való élesítés nem merül ki csupán a sharpen szűrőknél és adott esetben több, mint két-három csúszka tetszőleges tologatása. Megismerkedtünk az élesítés során fellépő leggyakoribb problémákkal és ezek kiküszöbölésével, vagy csökkentésével. Reményeink szerint sokan tudták hasznosítani az előzőekben leírt eljárásokat, amelyek lényege, hogy nem csak önmagukban, hanem egymással ötvözve is jó eredményt adnak, sőt talán így hozhatjuk ki belőlük a legtöbbet.
Két technika maradt a végére, melyek közül az első – bevallom – nem a szívem csücske. Mindenesetre nem szeretném, ha az utca népe szájára venné a lapot, hogy kihagytuk ezt a fontos módszert. Közkeletű nevén Emboss élesítésnek hívják, de nyugodtan fordíthatjuk Dombor élesítésnek is. A név azt hiszem mindent elárul. Tömören összefoglalva, egy másolati rétegen alkalmazzuk az Emboss szűrőt, amely dombormű hatásáról ismert, majd a két réteget Overlay (Átfedés) összhatásmóddal egyesítjük. A szakirodalom a nagyon lágy, vagy elmosódott képek élesítéséhez ajánlja, de saját tapasztalataim szerint visszataszítóbb végeredményt ad, mintha a képeket meghagynánk életlennek, ugyanis a dombor hatás kialakulásának irányába durva, sötét éleket rajzol. Egyik alkalmazási köre az enyhén bemozdult képek helyrehozása. Azért írtam „enyhén-t”, mert a durva bemozdulás ellen jelenleg nincs közkézen forgó eljárás. Igen, a Szárnyas fejvadászban Harrison Ford az elmosódott részletekből nagyít magának bizonyítékot és az a film már közel negyed évszázados. Nos, bátran kijelenthetem, hogy a mai, közkézen forgó technológia – mint amilyen a Photoshop is – még messze nem érte el azt a szintet, hogy a homályból részlet varázsoljon, így élesíteni is főképp ott van értelme, ahol homály helyett részletet látunk. Visszakanyarodva a dombor élesítéshez, ezen eljárás használatának többnyire szabályos geometriai formáknál van értelme, mint például épületek, esetleg szövegek. Elmosódott szövegnél leginkább a nagyobb feliratokhoz alkalmas, apró betűknél csak kisebb elmosódás esetén használjuk. Hogy a durva élszegélyeket valamennyire kiküszöböljük, a módszert kissé továbbfejlesztem, amely így bonyolultabb, de bizonyos esetekben talán használhatóbb.

Először duplázzuk meg a kép háttérrétegét (Layer/Duplicate Layer), majd töröljük az új réteg színeit (Image/Adjustments/Desaturate, vagy Shift+Ctrl+U). A színekre semmi szükségünk nem lesz az élesítésnél, csak zavarnának. Az így szürkeárnyalatossá tett másolati réteg összhatásmódját (Blending) állítsuk Normalról Oveylayre (Átfedés), majd ezután duplázzuk még háromszor a réteget. Az eredmény, négy darab szürkeárnyalatos másolati réteg – az eredeti fölött – amelyek mindegyikének összhatásmódja Overlay. Most kapcsoljuk ki a legfelső három réteg láthatóságát, a rétegsávok bal oldalán lévő kis szem ikonokra kattintva. Kezdetben az első másolati réteggel (alulról a másodikkal) dolgozunk így most csak ennek a láthatóságára van szükség. Jelöljük ki ezt a réteget!

Válasszuk ki a Filter/Stylize/Emboss (Szűrő/Stilizált/Dombor) szűrőt. A megjelenő ablak három dolog állítható be: a dombormű hatás megvilágításának szöge (Angle), a domborítás mértéke (Height), valamint a hatás erőssége (Amount). A megvilágítás szöge nagyon fontos ennél a módszernél. Eredetileg azt állíthatjuk vele, hogy a dombormű mely oldalát érje képzeletbeli fény és mely oldala legyen árnyékos. Élesítésként használva ez a vetett árnyékos rész okozza az említett durva éleket. Azért volt szükségünk négy hasonló rétegre, mert minden rétegen ugyanazt a dombor hatást alkalmazzuk, kivéve a megvilágítási szöget, amit mindig az ellentétes oldalra mozgatunk. A négy irány így jobban kioltja egymást és kevésbé erős duplázott élek jönnek létre. Az első rétegnél állítsuk a szöget 90 fokra. Enyhe, vagy közepesen elmosódott képnél a Height értéke legyen 1, erősebb elmosottságnál használhatunk nagyobb értéket, bár ennek növelése szabályos alakzatok helyett egyre amorfabb végeredményt ad. Célszerű, ha durva mosottságnál nem használjuk ezt a módszert. Az Amount legyen 300 és 500 közötti, tehát jó erős.
Következő lépésként ugyanezekkel a beállításokkal alkalmazzuk az Emboss szűrőt a következő rétegen. Kattintsunk a rétegre, amely így aktívvá válik, majd lépjünk be újra az Emboss szűrő beállításaihoz. A megvilágítás szögének (Angle) most 90 fokkal elfordított értéket, azaz 0-át. Folytassuk a következő réteggel, ahol hasonló beállítások mellett a megvilágítás értéke -90 fok. Végül az utolsó réteg kijelölése és az Emboss szűrő alkalmazása következik. A szög 180 fok legyen.

Legvégül a Layer/New/Layer Set paranccsal hozzunk létre egy új rétegcsoportot (a neve bármi lehet). A csoport ikonjára egyenként húzzuk rá a fölső négy réteget, így együtt kezelhetők a fontosabb tulajdonságaik. Ha például túl erős az élesítés hatása és csökkenteni szeretnénk, akkor a rétegcsoport mappájának kijelölése után az Opacity csúszkával megtehetjük ezt. Ha erősíteni akarunk az éleken a Layer/Duplicate Layer Set parancs nyújthat segítséget, amely megduplázza a rétegcsoportot, így az élesítés hatása is is jóval erősebbé válik. A következő képrészleteken egy ismert fotós magazin nevének két betűje látható 400%-os nagyításban. Az első képdarab szándékosan életlen. Ezen alkalmaztuk a fenti lépéssort. A végeredmény az alsó részleten látható.

A formák jól láthatóan megvastagodtak, néhol természetellenesek. Vastag élek keletkeztek, de a feliratszélei kétségtelenül élesebbek. Nos, itt tart manapság a tudomány. A Szárnyas fejvadász világa még odébb van. Aki nagyon életlen, vagy bemozdult fotókat szeretne javítani és nem vár csodát, annak ajánlom a Photo Wiz FocalBlade, vagy a Focus Magic plugineket. Ennél egy fokkal jobb megoldást jelentenek.

***

Utolsó élesítési technikánk első ránézésre inkább életlenítési technika, de képletesen hívhatjuk „tűzoltásnak” is. Bizonyára mindenki találkozott már durván túlélesített fotókkal. Vastag, rikító élek, túlzó kontraszt – szinte bántják a szemet. Az ilyen képek elkövetői sok esetben a digitális fényképezőgépek képfeldolgozó algoritmusai. Főleg a kompakt gépeknél tapasztalható gyakran ez a túlbuzgó feldolgozás okozta hiba. Mit tehetünk ez ellen, ha már a képre került? Hogyan csökkenthető a túlélesítés hatása a képen anélkül, hogy részleteket vesztenénk a képből? A hangsúly most a részleteken van. Az nagyon egyszerű megoldás, ha a képre ráengedünk egy Gauss-elmosást, de képünkből így jobb esetben csak halvány foltok tekintenek vissza ránk. A megoldás egyfajta szelektív élesítés. Ez az eljárás sok vonásában megegyezik a korábbi részekben megismert High Pass élesítéssel, de egy ponton a folyamatot megfordítjuk, így nem határozottabb éleket, hanem enyhe, de hatásos, elmosást kapunk, ráadásul részletvesztés nélkül. A fotó így vékonyabb éleket kap a durva „foltok” helyett, kissé olyan hatást mutat majd, mintha lágyító szűrőt használtunk volna, de csak az élek mentén mos, a részletességre nincs hatással.

Elrettentő példának álljon itt ez a fotórészlet. Gondolom kommentár – az előzőek után – már nem kell hozzá.

Ezúttal is az eredeti réteg duplázása legyen a kiinduló lépés (Layer/Duplicate Layer). A következőkben a másolati rétegen dolgozunk. Válasszuk ki a Filter/Other/High Pass (Szűrő/Egyéb/Magasan áteresztő) szűrőt, majd a megjelenő ablakban állítsunk be alacsony sugár értéket (Radius). Ez durvább éleknél 2,0, enyhébb esetben 1,0 körüli érték legyen.
Mivel a színekre itt sincs szükség, az így kapott réteg esetleg még meglévő színeit az Image/Adjustments/Desaturate paranccsal vegyük le, majd használjuk az Image/Adjustments/Invert menüpontot, amely invertálja rétegünket. A következőkben válasszuk ki a Filter/Blur/Gaussian Blur (Szűrő/Elmosás/Gauss-elmosás) effektet. Ha a High Pass szűrőnél 2-es sugárértéket használtunk, akkor itt legyen 1,0 a sugár (Radius), ha előzőleg 1 volt ez az érték, most használjunk 0,5-öt. Ezzel az elmosási maszkot kissé lágyítjuk, a végső hatás nem lesz olyan kemény.

Utolsó lépésként a két réteg összhatásmódját állítsuk Linear Lightra, majd a felső réteg átlátszóságát vegyük 50% körülire – de ízlés szerint bármekkora lehet. Összhatásmódként használható az Opacity, a Hard Light és a Vivid Light is - ebben a sorrendben erősödik az effekt hatása – gyengébb elmosás esetén pedig célszerű a Soft Lightot választani.
A kapott eredmény ezúttal is önmagáért beszél. Az élek vastagsága csökkent, az élkontraszt visszafogottabb, de a részletek megmaradtak. Még az ég kezdetben durva zajossága is csökkent valamelyest.

Nem zárhatom másként cikkeim sorát, mint remélve, hogy néhány hasznos információval is szolgálnak. Csak arra tudok mindenkit biztatni, aki nekikezd ezeknek a lépéseknek, hogy ne vegye szentírásként a sorokat. Kísérletezzen bátran, hiszen az itt közöltek csupán mankók, sorvezetők, netán gondolatébresztők saját, képeinkre szabott technikáink kifejlesztéséhez. Jó fotosoppolást és kísérletezgetést!

Digiretus.hu

 

 

 

Kapcsolódó anyagok:

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !