Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



Kiegészítők|2010.02.19.

Manfrotto 496RC2 gömbfej

 


Strapabíró gömbfej, gyorscseretalppal a középkategóriából.


 

ACDSee Photo Editor 4.0 (3.rész)

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

ACDSee Photo Editor 4.0 - maszkolás - www.digiretus.hu


 


ACDSee Photo Editor 4.0
(maszkolás)


Ezúttal az olyan komolyan hangzó fotószerkesztési eljárásokról lesz szó, mint a maszkolás. Persze ismét egy gyakorlati példán keresztül, amely vélhetően megold egy régi, bosszantó problémát is. Mindez persze nem igényel nagy képszerkesztői jártasságot, csak egy kis odafigyelést. Például a következő cikkre.

Sehogyan sem jön össze egy képre a megfelelő expozíció? A tájrészlet jó, de az égbolt túl fehér, részlettelen, pedig szép bárányfelhők úsztak a türkiz „óceánon”. A fénymérőt az égre irányozva már sokkal jobb az eredmény. Legalábbis a felhők tekintetében, mert most meg a tájrészlet lett sötét. Mi a megoldás? Két, körültekintéssel elkészített fotó ugyanarról a témáról és az ACDSee Photo Editor, egy kis réteg-bűvészkedéssel.

A teljes művelet lényege a jó alapanyag. Két fotóra van szükség ugyanarról a témáról, lehetőleg pontosan. Emiatt célszerű az állvány használata és statikus téma választása, például táj, vagy épületfotó. A két kép között semmi különbség ne legyen, kivéve az expozíciót. Automata gépeknél célszerű először az épület tömbje, vagy a táj felé fordítani a gépet, rögzíteni az expozíciót (AE-L, vagy félig lenyomott expo gomb), majd a képet átkomponálva elkészíteni a végleges kivágást. Ezután az ég felé fordítva fényt mérni, majd az expozíciót rögzítve újra elkészíteni az előbb komponált fotót. A nehézsége abban áll, hogy problémás lesz mindkét esetben ugyanazt a képkivágást beállítani. Manuálisan is beállítható gépnél már könnyebb lesz a helyzet, hiszen csak rá kell bíznunk magunkat a fénymérőre, majd a mérthez képest 1-2 fényértékkel alul-, és felülexponálni a két képet.


Most következhet a képek betöltése az ACDSee Photo Editorba. A két kép az editor alján lévő ablakrészben választható ki, bármelyikükre duplán kattintva. Legyen ez elsőként a sötétebb kép, amelyiken helyesen kiexponált az ég! Egy gyors CTRL+A, majd CTRL+C billentyűkombináció és a kijelölt kép máris a vágólapra került. Innen könnyen bemásolható lesz a másik fotó fölé. Ha dupla kattintással átváltunk a világosabb képre és CTRL+V-t nyomunk, ez máris megtörténik. A világos képet tartalmazó réteg fölött egy sötétebb csücsül, és kettejük közül az utóbbi látható.

A látható, felső rétegből csak az égre, azaz a kép tetejére lesz szükség, a kép alján az alul lévő rétegnek kell átlátszania. Ezen segít a maszkolás. Egy lágy átmenetes maszk készítésével a felső rétegből csak a teteje látszik majd, míg az alsóból csak az alja. Mindkettőből a jól exponált részek. Képszerkesztő módból át kell váltanunk maszk szerkesztő módba, melyhez az Object paletta alján lévő négy (réteg/maszk) ikonra lesz szükség. Az ikonok balról jobbra:
Edit Image (Mask Visible): A kép szerkeszthető, de látható a rajta lévő maszk is.
Edit Mask (Image Visible): A maszk szerkeszthető, közben látható a kép is.
Edit Image (Mask Invisible): A kép szerkeszthető, a maszk láthatatlan.
Edit Mask (Image Invisible): A maszk szerkeszthető, anélkül, hogy látszana a kép.

Ezek közül a második ikont érdemes választani, így a maszk szerkesztése közben végig látható a kép is.

A maszkot valóban úgy kell elképzelnünk, mint egy farsangi álarcot. Ahol lyukakat vannak a maszkon, ott kilátszanak az alatta lévő arc részletei. A képszerkesztésben készített rétegmaszk is hasonlóan működik. Ez egy fekete fehér kép, amely azt jelzi a szoftvernek, hogy az adott réteg mennyire legyen átlátszó egy bizonyos területen. A fehér maszk területek teljes átlátszatlanságot jelentenek, a fekete részeken pedig eltűnik a réteg tartalma, tehát az alatta lévő réteg fog érvényesülni. A szürke színű maszk területek részleges átlátszóságot jelentenek. Minél közelebb van a szürke maszk a feketéhez, annál kevesebb látszik a rétegből. A maszkot festhető ecsettel, rajzolható ceruzával, készíthető kijelölés színezésével, vagy lágy átmenet készítésével. Példánkban az utóbbi módszert használjuk. Így a két réteg közötti átmenet szinte észrevehetetlen lesz.

A rétegsor kis nézőképének jobbján található üres négyzet a maszk előnézeti képe. Alapesetben fehér, tehát a hozzá tartozó réteg tartalma átlátszatlan. Maszk nézetbe kapcsolva és a képre festve az ablakban láthatóvá válik a maszk.

A végső lépések megkezdése előtt ellenőrizzük a beállított elő-, és háttérszínt. Az előtérszín fekete, a háttérszín fehér legyen. A felső réteg legyen kijelölve, majd bal egérgombbal kattintás az Object paletta második réteg/maszk ikonjára (Edit Mask-Image Visible). Átmenet készítéséhez a Gradient Toolra lesz szükség, amely a Create eszközcsoport második eleme. Ha nem ez az ikon látható, a jobbra lévő nyílgombbal nyitható a menü.
Húzzunk függőleges vonalat az átmenetes eszközzel a kép alsó harmadától a felső harmadig. Az opciós sorban az Apply Gradient gombbal véglegesíthető a lépés. A véglegesítés előtt a kijelölési vonal még áthelyezhető a képen, így befolyásolva az átmenet hatását.

A maszk nézőképén jól látható az átmenet. A fekete képrészek teljesen átlátszóvá váltak a felső rétegen, itt az alul lévő képréteg világos fái tűntek elő. Csak a fehér területek alatti réteg maradt látható a fenti rétegből a kék éggel és a felhőkkel.

A végső képen egyértelmű a változás és egy kis gyakorlással az egész műveletsor nem kerül többe két percnél. A képet az ACDSee saját .APD formátumába mentve a legközelebbi betöltésnél is szerkeszthetők maradnak a rétegek. Bármely más fájlformátum mentésénél a rétegek egyesülnek.

A következő részben egy kissé könnyebben emészthető témakör kerül terítékre, az ACDSee egyszerű szerkesztési lépései, a képforgatástól a vágáson át az automata fotójavító eszközökig.

Digiretus.hu

 

 


Kapcsolódó anyagok:

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !