Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



PS Elements|2009.12.09.

Húsvéti üdvözlőlap

szint: nagyon könnyű


E-mail üdvözlőkártya két perc alatt.


 

ColorVision Spyder2PRO monitorkalibráló (3. rész)

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

ColorVision Spyder2PRO - www.digiretus.hu


 

ColorVision Spyder2PRO
(3. rész)

Előző leírásunkban a Spyder2 PRO segítségével elvégeztünk egy egyszerű kalibrációt, Basic módban. Most újra a kalibráció kerül középpontba, de kitérünk a szoftver-hardver összetettebb képességeire is. A beállítás menete megegyezik, csupán néhány ponton tér el. Azt hiszem az lesz a legjobb megoldás, ha bemásolom ide a régi cikket és ahol extra beállításokkal is élhetünk, ott egy keretes kiegészítéssel toldom meg a leírást.


Természetesen ehhez a kalibrációhoz is szükség lesz az USB portba csatlakoztatott colorimeterre.

A Spyder2PRO 2.2 szoftver elindítása után szintén a SpyderPro/Preferences menüre lesz szükség, azon belül pedig az Advanced Preferencesre. A korábbiaktól eltérően itt állítsunk Advanced opciót és jelöljük be a Show Gray Calibration lehetőséget.

A kis menüablakok bezárása után fussunk végig a bejelentkező képernyőn. Nagy vonalakban tájékoztat arról, hogy itt most akkor beállítjuk a képernyőt és egy saját ICC színprofilt készítünk hozzá. A kalibráció a képernyő következő jellemzőit szabályozza:

  • Árnyalat visszaadás (Gamma)
  • Színhőmérséklet
  • Fekete és fehér világosság

Ha túltettük magunkat az első oldalon, a jobb alsó Next gomb segítségével, a következő képernyőn megkapjuk az előkészülethez szükséges instrukciókat. Nem kell itt komoly előkészületre gondolni, mindössze arról van szó, hogy monitorunknak – legyen az CRT, vagy LCD – illik legalább 1 órát melegednie a kalibráció előtt, mivel közvetlenül a bekapcsolás után még nem nyújtanak stabil képminőséget. Természetesen ki kell kapcsolnunk a képernyőkímélőt, vagy fogyasztáscsökkentő beállításokat, hiszen, ha kalibráció közben aktiválódik a képernyővédő, kezdhetjük elölről az egészet. Arról is meg kell győződnünk, hogy a képernyőt nem éri közvetlen fény, ami szintén befolyásolhatja a mérést, valamint az operációs rendszert legalább 24 bites színmélységre állítottuk.

Nem írja a szoftver, de fontos, hogy mindenféle egyéb szoftveres színkalibrációs eszközt (pl. külső színbeállító szoftver, videokártya mellé kapott kalibrációs szoftver beállításai) is kikapcsoljunk a kalibráció előtt.

A következő képernyő az általános alapbeállításokról tájékoztat. Más teendőnk nincs, mint átolvasni, majd továbblépni. A szoftver kiírja monitorunk típusát, felkínálja az alap gamma és színhőmérséklet beállításokat (2.2, 6500), a fehér és fekete világosság értékeit és tájékoztat a legutóbbi kalibráció időpontjáról is.


Advanced módban itt lehetőségünk lesz egyedi gamma és színhőmérséklet megadására is. Alul kattintsunk a Change this settings (változtasd meg ezeket a beállításokat) pontra, majd a Nextre.



A következő oldal még nem az egyedi beállításoké. Itt határozható meg, hogy milyen típusú eszközt szeretnénk kalibrálni. Ez lehet LCD, hagyományos katódsugárcsöves monitor (CRT), vagy projektor.

Szintén be-, és kikapcsolható a szürke kalibráció is.



Továbblépve határozhatók meg az egyedi kalibrációs elvárások. Egy legördülő menüből különböző monitor és színtér sémákat kapunk. PC-nél az általános beállítás a 2.2 gamma és a 6500 K színhőmérséklet érték. A Basic kalibráció alapból ezt használja, de itt további 11 egyedi beállítást választhatunk, melyeknek eredményét azonnal láthatjuk is a képernyőn.

Ha egyik sem felel meg az elvárásoknak, alul kattintsunk a New gombra és további lehetőségeket kapunk.



A New gomb lenyomásával először a Gamma beállító ablak jelenik meg. A gyári alapérték 2.2, amit a legördülő menüből 1.0-2.5 között variálhatunk, de az Other menüponttal egy külön ablakban teljesen egyéni beállítás is beírható, 0.5-3.0 értékek között.

Ha például a képernyő sötét területein több látható részletet szeretnénk, válasszuk az 1.8 gamma értéket.

Bármely beállítást választva a monitor azonnal rááll a megfelelő gamma megjelenítésre.

Alul a Curve gombot lenyomva továbbléphetünk az árnyalateloszlás ablakra.



Az árnyalatvisszaadás két értékre állítható be, ha a menüt használjuk. Ez Cineon, vagy Linear Grayscale (lineáris szürkeárnyalat) lehet. Természetesen itt is lehetőség van egyedi görbe megadására az alsó, New gombbal.

Vigyázat, csak profiknak!



A megjelenő ablakban középen, pontozott vonallal látható a cél (Target) árnyalati görbe. Bármely kontrolpontot arrébb húzhatunk az egérmutatóval, közben pedig monitorunkon látjuk az eredményét.

A Channel menüben választható bármely színcsatorna is (piros, zöld, kék), de módosíthatjuk az összeset egyszerre is (Global). A Show részben a megjelenő görbék megjelenítése kapcsolható ki és be. Ez lehet a módosítható célgörge (Target), a kalibrálatlan monitor árnyalati görbéje (Uncalibrated), a kalibrált görbe (Calibrated - csak elvégzett kalibráció után), és a módosítás mértékének kijelzése. A Control Pionts részben 1-3-9 kontrol pont választható a módosítható görbére.

Az OK gombbal véglegesíthető a beállítás, majd a Curve ablakhoz visszatérve a Next gombbal léphetünk a következő egyedi beállításra.



Ez pedig nem más mint a színhőmérséklet megadása. Gyári alapértéken ez 6500 K. De bármely más érték is megadható. A menüben 4000-9300 K között választhatunk, de az Other ponttal egy külön ablakban egyedi Kelvin, vagy CIE érték is megadható.



A Next gombbal továbblépve beállíthatjuk, hogy a mérő szobánk környezeti fényviszonyait is figyelembe vegye a kalibrációnál.

Ennek akkor van értelme, ha a fényviszonyok gyakran változnak, tehát egy ablak nélküli, azonos megvilágítású irodában nem sok hasznát vesszük.

Ha az On beállítást választjuk célszerű lesz más fényviszonyok mellett is elvégezni a kalibrációt, hogy később átkapcsolhassunk a szituációnak megfelelően. Például készíthetünk egy kalibrációt nappali, egyet pedig esti körülmények között.

Erről a későbbiekben még szó lesz.



A következő oldalon a világossági módot állíthatjuk be, ami lehet Visual (vizuális), vagy Measured (mért). Utóbbi a haladó beállítás, de csak akkor van értelme, ha több monitort használunk.



Végül visszajutunk a kiinduló oldalra, amely összefoglalja a beállításokat. Ha megfelelnek, kattintsunk alul a Continue with... pontra, ha változtatni szeretnénk, használjuk a Change this beállítást.

A következő oldalon kell megadnunk, hogy a monitor milyen beállítási lehetőségetek kínál. A Spyder2 Pro-val projektort is kalibrálhatunk, így természetesen ennek beállításai is fontosak. Brightness (világosság) és Contrast (kontraszt) beállítás minden monitoron van. A Backlight-ot csak az állítható háttérfénnyel rendelkező készülékeknél jelöljük be.

Továbblépve arról kapunk tájékoztatást, hogy az előbb bejelölt beállításokat állítsuk gyári alapértékre. Sok esetben ez a 0, vagy az 50-es érték, de ha a monitoron van Reset opció, érdemes ezt használni. Az egyszerű kalibrációhoz képest itt külön ablakban figyelmeztet a kontraszt és a világosság alapértékre állítására, és egy-egy árnyalatskálát is kapunk.


Ismét egy eltérő beállítás. Itt határozható meg, hogy a monitorunk milyen színbeállító opciókkal rendelkezik.

Általában minden monitoron van RGB beállítás, vagyis a három alap szín szabályozása a menüből. Akinél van színhőmérséklet csúszka Kelvin Slider, vagy színhőm. érték megadás (Kelvin Presets), jelölje be ezeket a lehetőségeket is.

 

Ezután jöhet a hardver munkába állítása. Ha LCD képernyővel használjuk az ábrán bemutatott módon csatlakoztatnunk kell a mellé kapott feltétet. CRT monitornál enélkül használható a mérő. Mással egyelőre ne is foglalkozzunk ezen az oldalon

Amint elkészült a csatlakoztatás, nyomhatunk egy Continue-t. Egy újabb oldalon megjelenik, hogy a képernyő mely pontjára kell helyeznünk a mérőeszközt. A mérő kábelén van egy kis ellensúly, amit a monitor tetejére, vagy másik oldalára helyezve könnyedén belógathatjuk az eszközt a jelölt területre. CRT-nél egyszerűbb a dolgunk, mert a mérő tapadókorongjaival stabilan rögzíthető a képernyőn. LCD-nél sérülékenyebb a képernyőfelület, ezért marad a belógatás.

Ha elhelyeztük a colorimetert újra nyomjunk Continue gombot és jöhet az eszköz felismerése.


Ha bejelöltük az Ambient Light, vagyis a környezeti fény mérését, akkor a következő lépésben meg kell fordítanunk a colormetert, majd a Continue gombra kattintva elindítani a szoba fényviszonyainak bemérését.

Ez csupán néhány másodperc, melynek végén egy gyors helyzetjelentést kapunk és egy tanácsot, hogy milyen világossági beállítás lenne megfelelő (cd/m2-ben adja meg az értéket). Ha elfogadjuk az Accept suggested settings-re, ha inkább a korábban meghatározott értéket akarjuk használni (120 cd/m2 ?) válasszuk a Keep current settings pontot, majd a Next gombbal lépjünk tovább.

Ezután ismét a már jól ismert összefoglaló oldalra jutunk, ahonnan néhány lépésben (Next gomb) juthatunk az előmérésig. Ettől kezdve a menetrend megegyezik a Basic (egyszerű) kalibrációéval.

Előmérés során pár másodpercig színes mezőket látunk a colorimeter alatti ablakban, majd a szoftver kijelzi a mérés eredményét. Ez a monitorunk helyes beállításában segít, szóval most ránk is szükség lesz.

Jobbra a felső ablakban látható az alap színkomponensek aránya. A lényeg hogy egyformának kell lenniük, vagyis a három színskálának a jelölt, vékony téglalap területen belül kell lennie. Ehhez állítanunk kell a monitor menüjének színbeállításain. Keressük meg a menüben az erre vonatkozó részt és a skála alapján erősebb színeken vegyünk vissza, a gyengéken pedig emeljünk. Közben a mérő eszköz maradjon a monitor előtt, de ha zavar a menü olvasásában akár le is vehetjük. Ha megfelelőnek gondoljuk a beállítást tegyük vissza a colorimetert és nyomjunk Update gombot. Megismétlődik az előmérés és új színskálákat kapunk, melyek remélhetőleg közelebb állnak az ideálishoz.

Ha mégsem, újra vissza kell mennünk a monitor színbeállító menüjében és „csavarni” kicsit a színkomponenseken. Majd következhet az Update és egy újabb előmérés+ellenőrzés. Addig kell ismételnünk, amíg a három színskála eléri az ideális szintet.

Közben a skálák alatti számértékeket sem árt ellenőrizni. Elsőként a Difference-t, ami a szoftver ajánlása szerint ne menjen 0,5 Dab fölé. Ez jelenti a színek közötti különbséget. Nézzünk rá minden előmérés után a színhőmérsékletre is (Kelvin), ami a kalibráció előtt 6500 K - vagy az Advanced beállításoknál egyedi - értéken lett meghatározva. Végül alul láthatjuk a képernyő világosságának értékét, aminél 120 cd/m2 (vagy az Ambient mérést figyelembe véve egyedi érték) a cél. A világosságot úgy állítsuk, hogy ehhez minél közelebbi értéket adjon a mérés.
Alul a History ablakban ellenőrizhetők minden mérés értékei. Egy-egy mérés után egy újt sort kapunk, az első kettő értéken a színekkel, majd a világosság, végül a színhőmérséklet számával. Így rögtön összevethető, hogy jó irányban haladunk-e a beállításokkal, vagy inkább a korábbi volt pontosabb.

Ez a szoftver legmunkaigényesebb része, legalábbis a felhasználó részéről. Nagyon fontos, hogy minél jobban megközelítsük az ideális értékeket, különben nem kapunk jó kalibrációt a későbbiekben. Ehhez nem ritkán akár tucatnyi előmérést is indítanunk kell. Ha megkaptuk a megfelelő értékeket a Continue gombbal léphetünk tovább. Rögtön egy újabb előmérést kapunk, amely csak pár másodpercig tart és a képernyő fekete világosságát állapítja meg. A végén két újabb érték fogad: Target (cél) és Current (jelenlegi). Újra egy kis beállítás következik, de ezúttal nem a színekkel, hanem a képernyő világosságával játszunk. A Current értéknek minél jobban meg kell közelítenie a Target számot. Ha túl magas vissza kell vennünk a világosságon, ha alacsony emelnünk kell rajta. Ezután újabb előmérés (Update) és ellenőrzés következik, amíg a két szám közel nem kerül egymáshoz.

A következő lépéssel ugyanezt kapjuk, de a fehérek vonatkozásában. Az előmérés itt tovább tart majd, kb. 2,5 percig, mivel a fehéren kívül a piros, zöld és kék színcsatornák 8-8 árnyalatát is ellenőrzi a szoftver-hardver páros. Végeredményül a fehér világossági értékét kapjuk. A Target és Current értékeknek most is egyezniük kell, amihez a monitor kontraszt beállítását hívhatjuk segítségül. Néhány újabb mérés és kontraszt állítás után remélhetőleg egyezni fognak, vagy megközelítik egymást. Közben érdemes visszalépni a fekete beállításra is (Check Black) és ellenőrizni, mert a kontraszt állítás közben elmászhat a korábban beállított világosság is. Ha minden klappol végeztünk a hosszadalmas előbeállítással és következhet a kalibráció, valamint az ICC profil meghatározása, amely a Continue gombbal kezdetét is veszi.

Kb. 6-7 perces mérési folyamatnak leszünk tanúi, melynek során 16-16 árnyalatban méri meg a hardver a megjelenített három alapszínt és a szürkét, majd beállítja a színhőmérsékletet.

A mérés befejeztével eltávolítható a colorimeter, majd a szoftver tájékoztat, hogy a Windows megfelelő könyvtárába mentette a speciálisan a monitorunkhoz készült ICC színprofilt.

Végül a puding próbája, kalibrációnk eredménye látható egy mintaképen. Ha a képernyő alján lévő Switch gombra kattintunk átválthatunk a kalibráció előtti állapotra, így könnyen összevethető, hogy megérte-e a „tortúra”. Gyakorlott felhasználónál kb. 15 percet vesz igénybe a kalibrálás, míg egy kezdő számára kb. fél-1 órát érdemes rászánni.


(húzd az egeret a képre, hogy összehasonlítsd a kalibráció utáni és előtti állapotot!)

A Spyder2PRO eszközt és a szoftvert az Artwork biztosította számunkra.

Digiretus.hu

 

 

 

Kapcsolódó anyagok:

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !