Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



Ingyenes program|2009.12.08.

Alien Skin Snap Art 2 plugin

 


Leonardo, Michelangelo, Picasso...Snap Art 2


 

Phase One Capture One 4.0: gyors képkonvertálás

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

Phase One Capture One 4.0 - www.digiretus.hu


 

Phase One
Capture One 4.0:
gyors konvertálás
(a Tripont Kft. támogatásával)

Eljött az ideje, hogy a tettek mezejére lépjünk. A konvertálni kívánt RAW képeinket betöltöttük a Capture One böngésző (Browser) részébe. Már csak az első szerencsés fotó kiválasztása és JPEG-gé alakítása van hátra. Ha duplán kattintunk a böngészőben bármelyikükre, ez azonnal elkezdődhet.

Ezúttal egy gyors konvertálást, az expozíció és színek sietős beállítását mutatjuk be, amelyhez szerencsére a Capture One is segítségünkre lesz. A szoftver ugyanis rendelkezik egy Quick eszközpanellel. Az előző leírásunkban megismert Tool (eszköz) ablakban kell keresgélnünk, ahol a Library is található. A Library-t szimbolizáló kis mappa ikon mellett találjuk a Quick panel ikonját rajta pedig minden fontosabb beállítást, amire a képek konvertálásához szükség lehet.

Hisztog...micsoda?!

Először is egy hisztogram fogad minket, ami a kép árnyalati eloszlását mutatja. A világossági csatorna mellett az RGB színtér mindhárom színcsatornáját is egyszerre képes megjeleníteni. Gondolom nem kell magyaráznom, hogy a kék vonal a kék csatorna a piros pedig a piros színek arányát mutatja. A hisztogram alatt néhány expozíciós információ, úgymint az érzékenység, záridő és rekeszérték kijelzése kapott helyet. A címsor bal oldalán lévő nyíllal mindig az adott ablakrész bezárása és kinyitása végezhető, a jobb oldali nyíllal pedig beállításait, vagy gyári mentéseit hívhatjuk elő. A Hisztogram esetében a jobb nyíllal, vagy a Ctrl+E billentyűkkel előcsalható a kiégett és bebukott képterületek kijelzése. Előbbit piros, utóbbit pedig kék foltokként látjuk majd a képernyőn. Hacsak a korábban már taglalt szoftver opcióknál – vagy az ugyanitt lévő Preferences menüpontnál - nem állítunk be mást színt.

A kép alap karaktere

A hisztogram alatt lévő Base Characteristics nagyon fontos és egyedi részét képezi a Capture One-nak. Különböző fényképezőgép típusokra vonatkozó ICC színprofilokat tölthetünk be itt (ICC Profile), és megadhatjuk a kép alap árnyalati görbéjét (Curve) is. A színprofilok között megtaláljuk a szoftver által támogatott összes gépet, némelyekhez több beállítást is, így például napfényben, vagy vakuval készült képekhez is rendelhető megfelelő profil. A gépeken kívül különféle színeffektek is választhatók. Egy kattintással válthatunk fekete-fehér, vagy szépia árnyalatra az Effects menüpontnál, ha pedig nincs szükségünk egyedi színbeállításra, akkor az Other szekció No Color Correction pontjával kapcsolhatjuk ki ezt a funkciót.

A Curve menü négy árnyalati görbét tartogat a felhasználók számára. Közülük a Film Standard jelenti az alap beállítást. Ezzel kapjuk a kép normál kontrasztviszonyaihoz leginkább hasonlító végeredményt. Ha a fotó eleve túl kontrasztos érdemes inkább a Film Extra Shadow beállítást használni, ami világosabbá teszi az árnyékokat, több részletet tárva fel ezeken a sötét területeken. Ha viszont éppen ellenkezője a probléma, vagyis kissé kontrasztszegény a képünk, akkor a Film High Contrast jelenthet jó alapot, amely élettelibbé, harsányabbá varázsolja a fotót. A Linear Response a Film Extra Shadowhoz hasonló, lapos, kontrasztszegény eredményt ad, kiegyenesített tónusgörbével, így a középtónusok is kissé sötétebbek lesznek. A Curve beállításai tehát egy alapot adhatnak a további munkához, csakúgy, mint a helyesen megválasztott ICC színprofil. A Base Characteristics címsorának jobb oldalán nem csak egy lefelé mutató nyilat, de egy balra mutatót is találunk. Ez több hasonló panelen is feltűnik és az ott használt beállítások törlése a feladata, vagyis a kiinduló helyzetbe állítja a képet.

Legyen fehér a fehér

A White Balance rész ismerős lehet minden digitális fotós számára, hiszen gépükön is találkoznak ezzel a beállítással. A fénykép helyes színegyensúlyához elengedhetetlen ez az opció, mivel a fényképezőgép – ellentétben az emberi szemmel – nem képes kompenzálni a különböző hullámhosszú, vagyis színű fényforrások elszínező hatását. Így a gépnek mindig tudnia kell milyen fényforrás világította meg a témát és ennek megfelelően korrigálni a színeket. Ha ez a masina, vagy a fotós hibájából nem történt meg rossz fehéregyensúlyról beszélünk és nem maradt más hátra, mint az utólagos beállítás. JPEG képnél ez macerás, hiszen kevesebb a színárnyalatunk, de RAW.nál sokkal kevésbé jelent problémát. Lényegében büntetlenül beállíthatjuk a színegyensúlyt utólag is. Aki ezzel nem szeretne sokat vesződni, annak a panel címsorán lévő kis A-ikon ajánlott, ami automatikus fehéregyensúlyt jelent. Ez persze nem mindig pontos, így előfordulhat, hogy a White Balance beállításaihoz kell fordulnunk.

A legegyszerűbb módszer a fényképezőgépeknél is meglévő Presetek, vagyis gyári mentések használata. Ezek a Mode menüből választhatók ki. A Shot az eredeti állapot, de megtalálható itt a napfény (Daylight), izzólámpa (Tungsten), vagy a felhős (Cloudy) időhöz igazított opció is.

Ha még így sem pontos az eredmény két dolgot tehetünk (a harmadik a kétségbe esés, de az nem járható út egy RAW konvertáló számára). Az egyik, hogy a Mode menü melletti szemcseppentő ikonnal a kép egy olyan pontjára kattintunk, amelynek nem szabad színinformációt tartalmaznia, tehát középszürkének, esetleg fehérnek kell lennie. Könnyű a dolgunk, ha a képsorozat első fotójánál lefényképezünk egy szürke-, vagy színkártyát, ami pontos referenciaként szolgálhat a szemcseppentős mintavételhez. Ez viszont általában macerás megoldás és inkább a stúdió jellegű képeknél működik, akció fotóknál kivitelezhetetlen. Marad a Kelvin és Tint csúszka. A felsővel a színhőmérséklet szabályozható, 1 Kelvin fokonként, az alsóval pedig a kép színezete pontosítható zöldebb (balra), vagy lilább (jobbra) irányba.

Egy kis trükk a csúszkák használatához: ha bármelyikre rávisszük az egérmutatót, majd az egér középső görgetőkerekét elfordítjuk, a csúszka értéke finom lépésenként változtatható. Ez a módszer a szoftver összes csúszkájánál működik.

Expozíciós alapok

Az Exposure beállításai szintén ismerősek lehetnek mindenkinek, aki egyszer is látott már képszerkesztő szoftvert. Ha netán alá, vagy fölé exponáltuk a képet, az Exposure beállítással javíthatunk rajta, +/- 2,5 fényértékkel (Fé), egy század Fé pontossággal. Alatta kapott helyet a Contrast (kontraszt) beállítás, ami harsányabbá, vagy éppen ellenkezőleg, laposabbá teheti a képet. A Brightness a világosságot befolyásolja az előzőhöz hasonlóan +/- 50 értékben. Ha szerencsések vagyunk a Curve profil és a megfelelő Exposure+Contrast beállítás után már nem is lesz rá szükség. Végül a Saturation a színek telítettségét változtatja. Teljesen lehúzva fekete-fehér fényképet kapunk, emelve pedig erősíthetünk a színeken.

Újabb trükk! Mielőtt a szemcseppentő eszközzel fehéregyensúlyt állítunk, azaz meghatározzuk a kép középszürke referencia pontját, állítsuk maximumra a színtelítettséget! Így jobban „elválnak” egymástól a színek és könnyebben megtaláljuk a referenciapontot.

Nagyobb dinamika átfogás

A High Dynamic Range panel nagy segítség lehet a digitális fényképezőgépek esetén, ugyanis kontrasztátfogásuk jellemzően kicsi. Szemünknél mindenképpen kisebb. Így lehet, hogy a digitális fényképen túl sötétek és világosak lesznek azok a területek, ahová szemünk még vígan „belát”. A problémára megoldást jelenthet a RAW, mely elég tartalékkal rendelkezik, hogy ezeken a területeken is előcsalogathassuk a részleteket. Ehhez nyújt segédkezet az itt lévő Shadow és Highlight csúszka. A Shadow emelésével az árnyékosabb területek világosíthatók, a Highlighttal pedig a nagyon világosak sötétíthetők, anélkül, hogy a kép egyéb árnyalatai változnának. Jellemzően a megfelelő expozíció beállítása után érdemes alkalmazni ezeket a csúszkákat.





Konvertálás

Ha a szerkesztett kép megfelel elképzeléseinknek, jöhet a konvertálás, amely a panel alján lévő Process gombbal indítható. Előtte azonban érdemes egy pillantást vetni a fölötte lévő összefoglaló infókra. Itt látható például, hogy milyen fájlformátumban, milyen minőségben mentjük el a RAW-ból konvertált képet, vagy, hogy milyen színprofilt kap a fotó. Ha szeretnénk megváltoztatni a beállításokat, néhány lépéssel odébb, az Output panelra kell kattintanunk, ahol mindezek beállíthatók. Ezután következhet a Process gomb. A művelet végeredménye egy tömörített, 8-bites JPEG, 8-16 bites TIFF fájl, vagy egy újabb RAW fájl lehet, DNG formátumban.

A konvertálási lépéseket célszerű abban a sorrendben végezni, ahogy a szoftver írói egymás alá helyezték a Quick panel szekcióit. Egy gyors RAW konverzió tehát valahogy így néz ki:

  • RAW fájl betöltése
  • Q (gyors) panelre váltás
  • Expozíciós információk kép tónuseloszlásának ellenőrzése a hisztogramon
  • Fényképezőgépünknek megfelelő ICC színprofil kiválasztása
  • A kép kontrasztviszonyainak megfelelő görbe profil kiválasztása
  • Fehéregyensúly beállítása
  • Expozíció (világosság, kontraszt, telítettség) beállítása
  • Dinamika korrekció, amennyiben szükséges
  • Konverzió beállításainak ellenőrzése és esetleges pontosítása a Process panelen
  • JPEG (TIFF, DNG) konvertálás elindítása

Aki ezután a száraz tanóra után mégis csillapíthatatlan vágyat érez, hogy kipróbálja a szoftvert az alábbi linken megtalálja az utat a 30 napos próbaverzióhoz.

A cikk elkészítését a Tripont Kft. támogatta, ahol 29 988 forintos bruttó fogyasztói áron szerezhető be a Capture One 4.0 Windows és Mac OS rendszerekre telepíthető változata.

Digiretus.hu


Kapcsolódó anyagok:

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !