Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



Ingyenes program|2009.12.09.

Keretezés I: PhotoFiltre

 


Háromféle képkeret PhotoFiltre-ben.


 

Phase One Capture One 4.0: a 'szintek' titkai

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

Phase One Capture One 4.0 - www.digiretus.hu


 

Phase One
Capture One 4.0:
a 'szintek' titkai
(a Tripont Kft. támogatásával)

A Phase One Capture One 4 szoftver nem csak egyszerű csúszkákat, de profi eszközöket is kínál, ha egy fotó világosságának és kontrasztjának beállításáról van szó. Korábban már foglalkoztunk az ezekhez szükséges Exposure (expozíció) és High Dynamic Range (dinamika tartomány növelés) beállításokkal. Ezeket a Quick, vagyis gyors beállítások panelen találjuk, de természetesen igazi „otthonuk” az Exposure panel. Van itt azonban még két beállítási csoport, melyek eddig nem kerültek terítékre és valóban a haladó felhasználóknak készültek. Első közülük a Levels.

Aki használt már komolyabb képszerkesztő szoftvert, annak ismerős lehet a név. Funkciója itt is ugyanaz: a világossági tartományok szabályozása. És itt a hangsúly a tartományokon van. Segítségével nem csak a teljes kép, de annak bizonyos megvilágítottságú területei is pontosan beállíthatók.

Levels

A neve szabad fordításban Szintek, ami jól példázza, hogy a világosság különböző rétegeinek, szintjeinek állíthatóságával van dolgunk. Legfontosabb része a panel tetején is megtalálható hisztogram, ami a kép árnyalati eloszlását mutató grafikon. A hisztogram sarkaiban és középen hat nyilat láthatunk, melyekből a felső két sarokban található a kimeneti szinteket, az alsó sor három nyila pedig a bemeneti szinteket jelzi. Ezek egyben vezérlőelemek, melyeket jobbra/balra elmozdítva változtathatunk az adott árnyalati tartományon. Minden nyíl alatt egy-egy kis ablak is látható, amibe számértékkel is beírhatjuk a kívánt szintet. A világossági csatorna 8-bites, ami összesen 256 világossági szintet jelent, vagyis az értékek 0-255 között adhatók meg.

Bemeneti szintek

Egy monitoron megjelenített képet akkor érzünk kellően kontrasztosnak, ha nagyjából kitölti az összes szintet, vagyis a hisztogram teljes hosszában kitölti a saját terét. Az ideális világossági értékek beállítására többféle módszer is létezik.

1. módszer

Vizsgáld meg a kép világossági hisztogramját! Ez a szürkével kitöltött rész a grafikonon.

Ha balra, vagy jobbra, azaz a sötét és világos árnyalatok helyén üres területeket találsz, a képed kontrasztszegényebb a kelleténél. Példánkban a bal oldali, sötét területeken kicsi, míg a jobb oldali világos részeket jelképezőn nagyobb hézagot találtunk. A képen tehát nincs igazi fehér szín.

Nincs más dolgod, mint a bal és jobb alsó sarokban lévő fekete és fehér nyilat behúzni a hézag(ok) széléig. A fekete nyíllal szabályozhatók a sötét tartományok, jobbra mozdítva ezek még sötétebbé válnak. Ha tehát üres területet találunk ezen a részen, vagyis nincsenek feketék a képen, a vezérlőt jobbra tolva a legsötétebb árnyalatok feketévé válnak. Ugyanígy a fehér nyíl jelképezi a legvilágosabb tartományt. Ha a hisztogramon üres a mellette lévő terület, akkor a legvilágosabb részek nem teljesen fehérek. A nyilat balra tolva kifehéríthetjük őket.

Miután végeztél a középső tartományokat jelképező szürke nyíllal állíthatod be a kép egészének világosságát. Jobbra tolva sötétedik a kép balra pedig világosabbá válik.

2. módszer

A végeredménye ugyanaz, mint az előzőnek, de itt a hisztogram alatti két szemcseppentő eszközt használjuk. A bal oldalival jelölhetjük ki a kép legsötétebb pontját, a jobb oldalival pedig a legvilágosabbat. Egyszerű a képlet, a bal ikont választva kattints a kép egy pontjára! Ezzel annyit közölsz a szoftverrel: „Ez legyen a fotó legsötétebb pontja!”. Ha szerencséd volt és valóban ez volt a legsötétebb, akkor most feketén virít, az összes többi pedig hozzá igazodik. Ha véletlenül egy kicsit világosabbat választottál, akkor az ettől valóban sötétebb részek bebuknak, feketére. A jobb oldali eszközzel ugyanazt kell tenned, a legvilágosabb pontot kijelölni. A probléma csak annyi, hogy nem mindig egyértelmű szemre, hogy melyik is a legvilágosabb, vagy legsötétebb terület.

Nem kell azonban a véletlenre és a szemedre bízni a dolgot. Egy apró trükkel pontosan megállapítható a kép legsötétebb és legvilágosabb területe. Válaszd ki a bal szemcseppentő ikont, majd kattints vele a kép legvilágosabbnak vélt területére! Nem írtam el, így van, a legvilágosabbra. A kép ettől botrányosan sötét lesz, olyannyira, hogy csak a legvilágosabb részek maradnak láthatók. A maradék foltokból tökéletesen megállapítható, hol van a legvilágosabb terület.

Jegyezd meg a terület helyét, majd a panel felső sarkában kattints a visszavonás ikonra, és képed újra eredeti állapotában lesz látható.

Ezután a jobb oldali, világos részeket kijelölő szemcseppentővel kattints a legsötétebbnek vélt részre. A kép teljesen fehérre ég, kivéve a nagyon sötét részeket, amelyek halványabb foltokként még láthatók. Amelyik a legsötétebb maradt, arra lesz szükség a következőkben. Jegyezd meg, majd állítsd vissza kép eredetijét!

Nincs más dolgod, mint a bal ikonnal az előbb megjegyzett legsötétebb, a jobbal pedig – funkciójának megfelelően – a szintén megjegyzett legvilágosabb területre kattintani. Ha valóban pontos voltál a kép nem fog kiégni, vagy bebukni, kontrasztja pedig közelít majd az ideálishoz.

Ahogy látható a két szélső nyíl leginkább a kontraszt beállítására, illetve a legsötétebb és legvilágosabb árnyalati tartományok szabályozására jó. A középső a középtartományok szintjét befolyásolja, ami az egész kép világosságára kihat, vagyis ez a világosság állító eszközünk. Értékeiket az alattuk lévő ablakokban is megadhatjuk, akár úgy, hogy beírjuk a kívánt számot, akár az első cikkben megismert módon. Egyszerűen csak vidd az egérmutatót az ablak fölé, majd forgasd el az egér középső tárcsáját. Így finoman, 1 értékenként változtatható a szám.

3. módszer

Ez a legegyszerűbb, nem is tudom, miért nem ezzel kezdtünk? Talán azért, mert ebben nincs semmi kihívás, teljesen automata. Csak kattints a Levels panel jobb felső sarkában lévő 'A' ikonra és a szoftver automatikusan beállítja a szinteket, nagyjából a fenti szempontok szerint.

Ezután már gyerekjáték a terveinknek megfelelően finomítani az expozíción.

Opciók

Az expozíció pontos beállításához nagyon fontosak lehetnek az Edit/Preferences menü alatt lévő Exposure opciók. Itt az Exposure Warning részben állíthatod be, hogy a szoftver színes foltokként figyelmeztessen a túl fehérré, vagy túl feketévé vált területekre. Beállítható, hogy milyen színnel jelezze ki ezeket, illetve milyen világossági szinttől (0-255).

Fontos lehet a Shadow & Level Pickers opció is, amely az előbb taglalt két szemcseppentő eszköz alapértékét állítja. Ha engedélyezed a Pick Target Levels beállítást, az alatta lévő két csúszkával megadhatod, hogy a szemcseppentő eszközökkel való kattintáskor az adott pont mennyire legyen sötét és világos. Célszerű őket alapértéken hagyni, vagy csak nagyon minimális mértékben változtatni, ha nem szeretnénk furcsaságokat. Ha nem szeretnéd például, hogy teljesen 0 szintű feketét, vagy 255 szintű fehéret kapj az eszközökkel kattintva, akkor pár ponttal vedd őket vissza! Mondjuk 2 és 253 értékekre.

Kimeneti szintek

Nem esett még sok szó a Levels hisztogram két felső vezérlőjéről, melyek szintén fekete és fehér színűek és a grafikon két sarkában találhatók. Ahogy említettem ezek a kimeneti szintek szabályozói, de ez így elég ködös megfogalmazás. Nézzük meg őket közelebbről!

A bal oldali, fekete nyilat jobbra tolva a fekete és sötét tartományok elszürkülnek, világosodnak. Hasonló a korábban megismert High Dynamic Range Shadow eszközéhez, de ez a beállító azért más, alacsonyabb tartományokban dolgozik és sokkal kontraszttalanabb képet ad. Amennyiben túl sötétnek találjuk a feketéket és fakóbbá szeretnénk tenni, ez az eszköz lesz a megoldás.

Jobb oldali szomszédja a fehérek világosságának csökkentésére használható. Balra tolva a rikító fehér területek elszürkülnek, a kép kontrasztja csökken.

Csak az alsó vezérlők használata után javasolt alkalmazni, ha finomítani szeretnénk az velük kapott végeredményen. Különben a kép szürkévé és lapossá válik, azt meg senki sem szeretné, ha nem muszáj.

Legközelebb ismét egy haladó expozíciós eszköz a Curve panel kerül terítékre.

Aki ezután a száraz tanóra után mégis csillapíthatatlan vágyat érez, hogy kipróbálja a szoftvert az alábbi linken megtalálja az utat a 30 napos próbaverzióhoz.

A cikk elkészítését a Tripont Kft. támogatta, ahol 29 988 forintos bruttó fogyasztói áron szerezhető be a Capture One 4.0 Windows és Mac OS rendszerekre telepíthető változata.

Digiretus.hu


Kapcsolódó anyagok:

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !