Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



GIMP|2009.12.09.

Tekintet kiemelése

szint: haladó


Photoshop-tekintet után GIMP-tekintet.


 

BaLens fehéregyensúly állító objektívsapka

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

BRNO BaLens fehéregyensúly állító objektívsapka - www.digiretus.hu


 

BRNO BaLens fehéregyensúly állító objektívsapka

A cikk elkészítését az Artwork.hu támogatta.

A fotósok egyik mumusa a fehéregyensúly, melynek beállítására annyi eszközt találtak már ki, hogy felsorolni is fárasztó. A különféle szürkekártyáktól a szűrő helyett becsavarható „fénytörő” izéken át a lencsevédő sapkákig. Utóbbiak táborát erősíti a BRNO LLC cég BaLens névre keresztelt lencsekupakja.

Az eszközt egy egyszerű műanyag tokban kapjuk kézhez, ízléses sárga karton borítóval, melynek belseje egyben egy rövid angol és francia nyelvű leírás a termék használatáról. A csomagban egy lencsevédő sapkát és két fehéregyensúly állító betétet találunk. A sapka kivitele teljesen rendben van. Simán felveszi a versenyt bármely nagy cég objektívjeihez adott kupakkal. A közepén lévő narancs színű díszcsík egy kicsit a Sony Alpha sorozatának jellegzetes díszítésére hasonlít. Egyébként méretben és kialakításban nem sokban különbözik a hagyományos gyári sapkáktól. Éppen emiatt méretre sem univerzális, nem helyezhető fel bármely optikára, csak a neki megfelelő átmérőjű szűrőmenetűre.

Ha többféle menetmérettel rendelkezünk és minden objektívünkre szeretnénk, akkor több, eltérő darabot kell vásárolnunk. Az általunk bemutatott verzió 67mm-es volt, de beszerezhetünk 52, 55, 58, 62, 72 és 77 mm-es példányt is. A felhelyezése és a leoldása a szintén középen lévő két rugós pöcök összenyomásával lehetséges. Egyébként alapból ugyanaz a funkciója, mint egy normál lencsevédőnek. Megvédi az optika frontlencséjét a portól, karcolástól, kisebb behatásoktól.

Különlegessége a közepén lévő félig áttetsző, világosszürke műanyag dudor, csakhogy ilyen szakszerű legyek. Ez maga a fehéregyensúly „mérő” alkalmatosság. Minden kupakhoz kétféle ilyen feltétet kapunk. Egyikük a normál, általános helyzetekben, másikuk a portréfényképezésnél lehet segítségünkre, mivel utóbbi némileg melegebb színhőmérsékletet ad, így kellemesebb bőrszíneket kapunk.

A kupak hátlapján egy kis műanyag szorítógyűrű tartja helyén a feltétet, melyet elfordítva könnyedén kivehetünk és cserélhetünk.

Használata nagyon egyszerű, bár elsőre nem biztos, hogy kézenfekvő. Fehéregyensúly ugyebár általában a fényképezendő tárgy felé mérünk. Ebben az esetben pont fordítva kell eljárnunk, hogy pontos eredményt kapjunk. A téma irányából a fényforrás – vagy még inkább a leendő fotózási helyünk felé kell mérnünk, felhelyezett objektívsapkával. Mivel a középső mérőfeltét áttetsző, ez egy szürkés, vagy extrém világítási helyzetekben bíbor, illetve kékes - nagyjából homogén - képet ad majd. Ez elmentve majd fehéregyensúly referenciaként felhasználva gépünk a helyes irányba korrigálja a fehéregyensúlyt és remélhetőleg az eredetihez közeli, pontos színeket kapunk. A fehéregyensúly állító sapkának pont az a lényege, hogy eredetileg egy mindennapos kis kiegészítő, mely állandóan az objektíven lehet, de ilyen esetekben, ha gyors mérésre van szükség, nem kell a táskában kotorásznunk a beállítókártya után. Csak egy kósza kattintás a téma felől az amúgy is fent lévő sapkával, majd a menüben beállítani az elkészült képet, mint fehéregyensúly referenciát, és már kezdődhet is a valódi fotózás.

Nézzünk pár gyors példát! Az alábbi első képet két izzólámpával világítottuk meg, ezután pedig a gép automata fehéregyensúly beállításaira bíztuk magunkat. Nem kellett volna, mert a végeredmény közel katasztrofális lett, túlságosan meleg színekkel, melyeknek köze sincs a valósághoz. Utólagos méréseink szerint átlagosan kb. 135 mireddel tér el az eredmény az ideálistól, ami nagyon sok, kb. 3000K eltérést jelent a színhőmérsékletben.

A második kép beállítása és expozíciója ugyanaz volt, de ezúttal a gépen „izzólámpa” fehéregysúly beállítást használtunk. A végeredmény sokkal jobb lett, de még mindig egy kicsit melegebb a kelleténél. Átlagosan 47 mireddel tért el a kivánttól. A melegebb hőmérséklet irányába.

Végül egy tényleg gyors kísérletet tettünk a BaLens objektívsapkával. Egy kicsit modellezni szerettük volna a idő szűkében lévő fotózást, például egy esküvői fotós munkáját, aki nem ér rá, több mérést végezni. Csupán egyet kattintottunk a téma felől és ezt használtuk fel referenciaként. A felhelyezett sapkával kapott kép a meleg fényű világításnak köszönhetően ilyen lett. (Mellesleg, ahogy látható, a sapka a szenzoron megtapadt porszemek feltérképezéséhez is használható.)

Ezután már levett sapkával készült egy fotó a témáról. Az eredmény, ha nem is tökéletes, de az előbbinél is pontosabb lett. A színek enyhén ugyan hidegebbek, zöldesebbek, mint kéne, de az eltérés „csak” 26 mired vagyis csak nagyjából fele a gyári beállításnak és kevesebb mint ötöde az automatika pontatlan eredményének.

Akinek van lehetősége és ideje kísérletezni, például műteremben, kevésbé szigorú időkorláthoz kötve, az ennél pontosabb eredményt is elérhet a lencsekupak segítségével. A kupak és az egész módszer hátránya egyébként ez a fordított mérés. Ha nagyon közeli a fényforrás, vagy kis témát fényképezünk, mint esetünkben, akkor az eltérés jelentősebb lehet, és egy makro témánál kényelmetlen a téma irányából mérni. Egy nagyobb átfogó családi fotónál, portrénál viszont kiváló eredmény érhető el, közel tökéletes fehéregyensúllyal.

A BaLens lencsekupak mérettől függően, 8490 és 12990 forintos bruttó áron vásárolható meg az Artwork Kft üzletében vagy weboldalán.

Digiretus.hu

 

 

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !