Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



LightRoom|2016.05.21.

Adobe Lightroom - Az "ütős" fekete-fehér kép titkai (Videó)

 


Sosem elég ha csak simán színtelenítesz egy színes fotót, az igazán erős fekete-fehér képhez ennél többre lesz szükség.


 

Interjú: Vajda János


Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió


 

Interjú:
Vajda János


Vajda János fotoművészt faggattuk életútjáról a természethez való viszonyáról, na és persze a szokásos kérdésekről...

Digiretus.hu - Digitális Fotók Retusálása - Interjú

- Mi mozdította Önt a fotózás felé?

Apám terelgetett, már 1967-ben kezembe nyomta öreg KODAK boxát. Aztán hamar vissza is vette, érdekesen csettenő hangja jobban tetszett, mint a vele készült próbálkozások.Ő vette a Zenitet is, ez viszont engem terelt a Prakticához, amit már én vettem.
A seregig azonban elég műkedvelőnek számíthatom magam, hajózni készültem a leszerelés után, tulajdonképpen csak a megörökítés lehetősége vonzott a fényképezésben.
A leszerelés után azonban csalódnom kellett, nem lehettem tengerész, ez a lelki törés fordított az alkotásban való feloldódás felé. A sereg egyetlen nagy előnye volt a számomra, hogy az ezredfotós csapatba kerültem, ahol szakmabeliektől tanulhattam meg a fényképezés és a labortechnika minden fogását. Ezeken a tapasztalatokon alapulva fordultam teljes energiával a fotózás felé. '80-ban vettem az első Canonomat, innen számítom tulajdonképpeni fotós pályafutásomat.

- "Mindent megörökít" - legalábbis így említi weboldalán található ars poeticájában. A világnak készít képeket, vagy inkább magának?

"Fiókfotósként" kezdtem. Idővel rájöttem azonban, hogy csak alkotóközösségben, felvállalva a szigorú kritikákat lehet tovább lépni.
Ez sokat segített látásmódom fejlődésében. A nyolcvanas években, de még a kilencvenes évek elején is sikeres pályázó voltam, több nemzetközi és számtalan hazait díjat tudhattam magaménak.
De a siker mindig hozza az irígyeket is, elfordultam a nyilvánosságtól. Az ezredforduló óta fotózok újra a nagyközönségnek is. 2003-ban léptem újra színre pályázaton, komolyabb siker nélkül, a hosszú kihagyást mindig nehéz bepótolni. 2004 óta tagja vagyok a Magyar Fotóművészek Szövetségének. Pályázatomban új képeim is szerepeltek a régi sikeresek mellett. Ezt nagymértékű elismerésnek könyvelhettem el. Tavaly a Digitális Fotó panorámapályázatát nyertem meg, továbbá, kis, rögtönzött tárlatom volt Óbuda temészeti értékeiből a Békásmegyeri Közösségi Házban. Idén újra színre akarok lépni a BBC valamint a naturArt-Nimród pályázaton, többek között.
Honlapom egyértelműen a világnak szól. Régi képeim mellett az újak is ott vannak. Két naponta új készítésű képpel frissítem az oldalt.

- Kedvenc témája a természet. Honnan a vonzalom?

Apám nagy természetjáró volt. Korán megszerettette velem a csend világát. '79-ben, az első Városligetben megrendezett Találkozás a Természettel kiálltáson tátottam el igazán a számat, és határoztam el, hogy ezek a szerzők mellett (Magyar Ferenc, Berta Béla, Kovács Attila, stb.) az én képeimnek is szerepelnie kell egyszer. 7 évig dolgoztam érte... Az innen kezdődő időszak meghatározó az életemben, az addigiakhoz képest egy más szintű kapcsolatom alakult ki a természettel, bensőséges és nagyon mély. Ez a mai napig megvan, bár soha nem tartottam magam kifejezetten természetfotósnak, a "szakmát" se azon keresztül tanultam meg (hiszem, hogy nem is lehet) életem egy jelentős szakasza és fotós sikerei a természetfotósnak elkönyvelt időszakhoz köthető.

- Oldalunk elsősorban a digitális fotósoknak szól. Úgy tudom évek óta használ digitális fényképezőgépeket is. Mi vitte rá a "váltásra"?

Webes munkák miatt volt rá szükségem. Előbb egy elég komolytalan, max VGA felbontásúval kezdtem. Ez 2001-ben volt. Akkor már tombolt a digitális forradalom. Vettem egy G2-őt, de ebben sokkal nagyobb lehetőségek rejlettek, mint a kis JVC-ben. Egyre inkább saját célokra kezdtem használni, ezt a kategóriájában ma számomra még mindig elég komolynak tartott kis gépet. A gép kicsisége és a nagyvilág előtti "komolytalansága" olyan képek elkészítését tették lehetővé, amiket egy feltűnő, világosszürke teleobjektívvel képtelenség megcsinálni a városban. Persze, éreztem én a gép korlátait, a "magasabb" osztályba lépés a digitális területen is időszerűvé vált a számomra.

- Miben látja jelen pillanatban a digitális technológia pozitívumait?

A rugalmasságát és a gyorsaságát szeretem. Rugalmasságon a pillanatnyi igényekhez igazítható érzékenység és színpreferencia beállításokat értem, gyorsaságon pedig az azonnali felhasználhatóságot. Ma, a korszerű színvezérlő processzorok, és a széles skálán beállítható RAW-konverterek nagyon tágassá teszik a jó végeredmény elérhetőségének lehetőségét. A gépek felbontása növekedik, az új objektívek a digitális rögzítéshez vannak már igazítva, az áraik is egyre hozzáférhetőbbek.

-Használ digitális képszerkesztő szoftvereket is, például a Photoshopot. Könnyebbség a sötétkamrához képest, vagy csak más?

A Photoshop az elsőszámú szoftver számomra, 1995-ben kezdtem használni (kiegészítésként, gyorsnézéshez, rendezéshez, gyors bemutató készítéshez használom emellett az Irfanview-t, ennyi elég is). A 9-es verzió olyan jó, hogy nem is tudom mivel tudja majd az Adobe felülmúlni a következő verziójában?
Hosszú órákat töltöttem a sötétkamrában, a '80-as években nagyított fekete-fehér képeim mások szerint is kifogástalan technikájúak voltak, de laboráltam 50 képes, A/3-as színes kiállítást is házilag.
Ma senki se tudna visszakergetni a vegyszerek közé. És a világosság, tisztaság, sőt, még a gyorsaság is elenyésző érv a számomra a lehetőségek végtelen tárháza mellett. Analóg színes és ff képeimet is számítógéppel dolgozom fel. Olyan képi világokat tudok megvalósítani, ami régebben hosszú órás, anyagfecsérlő küszködéssel jöhetett volna csak össze, messze nem ilyen eredményeket hozva. Azt hiszem, a digitális forradalom nem csak a felvételezésben változtatja meg a fotográfiát, hanem az utómunkák területén is. Új képi világok megteremtésére, a kreativitás kiszélesítésére nyíltak meg eddig elképzelhetetlen lehetőségek.

- Elárulná nekünk nagyvonalakban, hogy milyen felszerelést használ? Melyek a kedvenc eszközei, ötletei megvalósításához?

26 év alatt 25 Canon fordult meg a kezemben. Ma három analóg gépem van (2 T90 és egy AE-1P) továbbá egy 350D a G2 mellett. EF objektívparkom szegényesnek mondható, most kezdem a teljes áttállást az EF rendszerre. Egy EF-S 18-55 és egy első szériás 4/70-210 az alap. FD parkom gazdagabb, 4/17, 1,4/50, 4/80-200, 4/200 macro, 2,8/300, 2xA ext. A makrót lencse nélküli FD-EF átalakítóval, továbbá a 300-as telét, jobb minőségű lencsés átalakítóval tudom használni az EOS-hoz is, ezt a két objektívet azt hiszem, ha csak EOS-aim lesznek, akkor se fogom lecserélni, annyira jók. Mivel a táj az első számú kedvenc témám a 17-es és a 300-as (a végletek!) a favoritok. A 300-as, kétszerezve, beleszámolva a CMOS és az átalakító szorzóját majdnem 1200 mm elvi gyújtótávolságra növekedik az EOS-on. Ez hihetetlen új képi világ a számomra. A 200-as makró régi álom volt, nem rég sikerült beszereznem kedvező áron, ez újra visszafordított a közelfényképezéshez is.

- Hol találkozhatnak az olvasók további képeivel?

Két kiállítás tervem van erre az évre. Barátaim és önmagam számára is régóta adós vagyok egy fekete-fehér természetfotóimból álló gyüjteményes kiállítással, ezt az idei Fotóhonap keretében szeretném megvalósítani.
Közel öt éve dolgozom egy anyagon, Óbuda az új évezred küszöbén címmel. Úgy néz ki, a III. kerületi Önkörmányzat támogatásával sikerül azt is fedél alá hozni. Az eltelt időben több anyagon is dolgoztam párhuzamosan, nem rég kezdtem bele egy új témába, az előbbi kettőn kívül 3-4 kiállításra való anyagom gyűlt össze. Csak anyagi okokból nehéz ezeket tető alá hozni. Időnként, különféle lapokban és könyvekben jelennek meg képeim illusztrációként. Egy, a tájképfényképezés esztétikai lényegét boncolgató rövid írásba kezdtem bele, de a téma annyira szerteágazó, hogy folyamatosan gyarapodó terjedelme alapján valószínűleg csak részenként lehet publikálni. Jó lenne kis kézikönyv formájában kiadni. Emellett folyamatosan dolgozom az 50 kép, 50 történet című könyvem megírásán. Pályám csúcsaként fogom elkönyvelni, ha egyszer sikerül megjelentetnem...

Köszönjük az interjút!



Vajda János weboldala:
www.fotovj.hu

 


Digiretus.hu - Digitális Fotók Retusálása - Photoshop TippKapcsolódó anyagok:

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !