Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



Photoshop Tipp|2009.12.08.

Corel Paint Shop Pro Photo X2: élesítés

 


Egy kép, több lehetőség, hogy kiemeljük fotónk részleteit.


 

Harmadik szem (Fotóelemzés)


Turay Balázs ezúttal két igazán különböző témájú képen köszörülte nyelvét. Avagy, mi a közös néhány nyerőgépben és egy lámaportréban? A megfejtés: alapvetően semmi, hacsak nem egy cikkben szerepelnek.

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

www.digiretus.hu - fotóelemzés

 

www.digiretus.hu - fotóelemzés


Nyerőgép


Amikor képelemzésre készülök, aminek ugye az lenne a célja, hogy valami olyasmit is elmeséljek azoknak, akiket ezt az írást olvashatják, olyan nézőpontot, vagy élményt igyekszem megmutatni, ami szinte bárki számára érdekessé teheti a képet. Esetleg a kép apropóján valamit, ami talán a képen nincsen ott, de nem idegen tőle. Ezzel a két képpel kapcsolatban azonban komoly gondjaim vannak, mert számomra kevés dolgot közvetítenek. Pedig ez lenne a képek készítésének elsődleges szempontja!
Engem ugyanis nem érdekelnek mások családi, és utazási képei, hiszen azokon keresztül az esetek többségében nem tanulok meg újabb dolgot, de főleg nem érzem át azt az élményt, amit készítője. Éppen ezért azokat a lehetőségeket keresem, amikor valaki olyannak a képeit nézhetem, aki esetleg függetlenül minden külső elvárástól (munka, megrendelés, házi feladat) készültek, és szerzője még ha saját maga, vagy egy szűk kör számára készítette is őket, valami fajta koncepció keretében dolgozott. Ezek a képek ugyanis a rögzítésen messze túl, mesélni, megértetni, megmutatni, megbotránkoztatni, kérdezni, szembesíteni, gyönyörködtetni, és még sorolhatnám mennyiféle okból készülnek. Akár persze rajzok is lehetnének, rövid filmek, vagy MMS üzenetek, de mégis valamik, amiknek az elsődleges lényegük nem a megörökítés, nem a filmen, memóriában való eltárolás, hanem ennél sokkal több. Fajtáik szerint persze más és más követelményeket támasztanak.

Kérdezem a szerzőt, miért készítette ezt a képet? A válasz: a hangulat, a színek miatt. Ez már több, máris lehet képzelődni, hogyan tovább?
Ugyanakkor azt is el kell mondanom, hogy az én monitoromon nem jön át a színek adta hangulatból az, amit a szerző szerintem szeretett volna! A kép túl statikus, én közelebb mentem volna a színes fényekhez, és akár életlenül meghagytam volna őket az előtér bal oldalán, míg a jobb oldalon maradhatott volna minden változatlan! Hiányolom, hogy gépbe csak úgy „belevág” a szerző, nincs határozott elképzelése arról, mennyit is akar megmutatni gépből, az csak épp ott van. Miért vágja le a feliratot, és a masina előlapját a színes kijelzőkkel? Ha ennyit megmutat, mutassa meg az oldalát, és zárja le a képet a gép oldalfalával!

Hangulat és színek.

Értem a szándékot, de nem érzek olyan átütő, meglepő érzést ezektől a színektől, mivel a kép tökéletesen kiegyenlített expozíciójú. Nekem izgalmasabb lenne, ha több lenne a kontraszt, a mélység! Szerintem nem kellene ennyire, „így néz ki egy rulett sarok” képet csinálni, mert bár mondjuk korrekt a kép, a színek, és a fények engem nem ragadnak magukkal
!


www.digiretus.hu - fotóelemzés


Lám a láma!


Ez az a típusú kép, amivel én nehezen tudok mit kezdeni! Ugyanis értem én, hogy valaki a kedvenc cicust, kutyust, halat-vadat fotózza, de miért épp egy lámát? Ezzel a nagy fekete szenű döggel ugyanis a kedvenc háziállathoz kapcsolódó érzelmi kötődésünk sincs meg, ami sok esetben arra ösztökél, hogy a családi képek közé Morzsikát, Micót, Cézárt, vagy Rárót is beemeljük. Én arra gondolok, hogy a fotográfus inkább, a halászó, vadászó, gyűjtögető életmódból a gyűjtést gyakorolta, így maradt meg a gép agyában ez a láma.

Azt gondolom, hogy a digitális képkészítés egyik legnagyobb veszélye, hogy sokkal könnyebben engedünk a gombnyomogatásnak, mint az analóg kamerák esetében. Ott ugyanis volt néhány ok, ami miatt mégis kellett mérlegelni egy kicsit. Mostanában, amikor ingyen készíthetünk bármiről képet, aztán, ha nem kell eldobjuk, vagy cd-re írjuk őket ömlesztve, már a kidolgozással járó vesződség, vagy a filmünk utolsó kockájának elvesztegetése sem akadályoz. Tudja-e valaki, milyen visszatartó erő, mennyire megfontoltságra, mérlegelésre kéztető, amikor az embernek csal egy kockája marad gépben? Főleg akkor, amikor összesen nincs több , tizenkettő, vagy éppen nyolc felvételnél többre lehetőség!

A digitális kamera felszabadít például az alól a gátlás alól, hogy nehezen merünk a drága jó filmre dolgozni kezdeni. Ugyanakkor a határtalansága miatt könnyen elfelejtjük, hogy nem az alól kaptunk felmentést, hogy gondolkozzunk, hanem azokat a korlátokat tolta el, mely egy analóg kameránál kiküszöbölhetetlenek: például legalább 24, vagy 36 kockáig megadott filmérzékenység, fekete-fehér, vagy színes, kiértékelés csak a filmhívás után, esetleg napokkal később, stb, stb.

Ez utóbbiról még annyit, hogy a képek felvétel utáni azonnali törlése számos esetben nem engedi meg, hogy később saját hibáinkból tanuljunk. Így az eddig hagyományos egymásra épülő, az összehasonlításon alapuló elemzést felváltja egy állandó bizonytalanság, mely szerint sosem lehetünk elég biztosak abban, hogy igazából mit érdemes törölni, és mit megtartani
!

Turay Balázs
fotográfus
www.turay.hu


A képekre kattintva nagyobb méretben is megtekintheti azokat.

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !