Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



Android|2015.10.25.

Photoshop Touch - Képek összemosása (videó)

szint: könnyű


Két fotó összemontírozása egymással.


 

"...Számomra a digitális technika nem jelent vallási háborút."


Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

www.digiretus.hu - Interjú - Járday György


 

Interjú:
Járday György


-Miként került a fotózás közelébe?

15 évesen, ipari szakmunkás tanulóként kerültem kapcsolatba a fotográfiával. Az iskola elvégzése után szinte minden területen dolgoztam, laboránsként éppúgy, mint falujáró fényképészként, tudományos intézetben és portré műteremben egyaránt.

- A Mestervizsga milyen munkát takart?

Harminc évvel ezelőtt a Mestervizsga elméleti és gyakorlati részből állt. A gyakorlati feladat, meghatározott idő belül, egy portré felvétel elkészítését, a negatív előhívását, kidolgozását és retusálását, majd három egyforma példányban való felnagyítását, végül a pozitív képek retusálását és bírálatra való bemutatását írta elő

- Képei mind fekete-fehérek. Ma már egyre ritkábban találkozunk igazi fekete-fehér képekkel. Készít még színes képeket, vagy teljesen átállt a fekete-fehérre?

Színes filmet elsősorban reklám célokra használok, de előfordul, hogy a választott művészi téma is színesre kívánkozik. Készítettem egy sorozatot Budapest építészetéről, amit csakis színesben tudtam elképzelni.

A fotografálás közben, témáimban legtöbbször szimbólumokat keresek. Akár a természetben, akár az építészetben, vagy a közvetlen környezetemben, mindig olyasmi után keresgélek, mely leképezve NEM egyszerűn egy másolat lesz, hanem egy életre hívott, önálló sorsú kép. Ehhez a szándékomhoz, úgy érzem, legjobban a fekete-fehér fotográfia felel meg.

- A weboldalon böngészve feltűnő a nagy kontraszt, hasonlóan, mint a képeken. Van ennek különösebb jelentősége?

A honlapomon található "Kontrasztok" címmel, a szó több értelműségére gondoltam. Egyrészről az ellentétek felkutatása és bemutatása természetes művészi intenció, hiszen az ellentmondások egész világunkban egyszerre és egyidejűleg vannak jelen. Másrészt utalni akartam a kontraszt szakmai jelentésére, vagyis a kép legsötétebb és legvilágosabb pontjai közti helyes arányra. Az arányérzék, úgy a művészetben, mint a hétköznapokban, egy elég lényeges dolog. Viszont a szó általános értelmében, tehát, mint szemben álló ellentét, a honlapom anyaga úgy jött létre, hogy igyekeztem sokféle munkáimból a nekem tetszőket kiválogatni. Ugyanakkor a mondanivalómat mégsem ezen keresztül, hanem a képekhez fűzött rövid kommentárokkal mondtam el.

- Képeinek elsődleges mondandója a szépség és a szeretet. A képeket elnézve tényleg egy szebb világban érezhetjük magunkat. Valami varázslat sugárzik a fotókról. Sokat készül 1-1 készítésére?

A képeimet igyekszem már a felvétel előtt megkomponálni és ez néha időigényes feladat. Mivel nagy mélységélességre törekszem, az élesség beállítása a mattüvegen hosszú percekig is eltarthat. Ehhez hozzájön, hogy a nagy blende már eleve hosszú expozíciós időt követel, de ha még a fény is gyenge, akkor aztán egy órába is beletelik, amíg elkészülök.

- Melyik a kedvenc képe és miért?

Szinte mindegyik képemhez fűződik valamilyen emlék, akár egy pillanatnyi hangulat vagy a kép keletkezési története. Nem lenne igazságos egyiket a másik elé állítani. De azokra a fotóimra vagyok legbüszkébb, melyekről a kilátástalan felvételi körülmények között már le kellett mondanom és csak a laborban tudtam megmenteni.

- Kit tekint példaképének, és miért?

Előttem követendő példaként Ansel Adams áll, aki Edward Westonnal és többi társával, a Kaliforniában alakult és legendássá vált művészeti csoport, a "Group f/64", alapító tagja volt. De nemcsak azért hivatkozom rá, mert nagy hatású képeivel a fotográfiát egyenrangú szintre emelte a festőművészettel, nemcsak azért, mert hihetetlen precizitással dolgozott, hanem, mert pedagógusként is nagy hatással tanította meg, és tanítja könyvei által ma is, a látás művészetét, mely egyben esztétikai és etikai példát is mutat.

- Teljesen hagyományos technikával dolgozik, vagy néha azért beveti a digitálisat is?

Számomra a digitális technika nem jelent vallási háborút. Az interneten való fellépéshez valamilyen formában elengedhetetlen a digitális rendszer. Ugyanakkor látni kell a fizikai-technikai törvényszerűségeket is. Jóllehet a digitális képeket már magas nívón ki lehet nyomtatni, de az elektronikus média, a virtuális kép mégsem hasonlítható össze a kézzelfogható, ezüst alapanyagú fotóval, sem a minőségében, sem a tartósságában. Digitális kamerával nem rendelkezem, mert nincs rá szükségem, de ez nem zárja ki, hogy emlékképekhez vagy gyors riportokhoz egyszer mégiscsak használni fogom ezt a technikai lehetőséget is.

- Mit gondol a digitális fényképezésről és annak terjedéséről?

Ma már egyre többen és egyre könnyebben készíthetnek képeket. Sokan érezhetik magukat műésznek.
Sokan írnak verseket is, mondhatni, jó verseket. Legtöbb esetben csak egy egészen apró szikra választja el ezeket a a nagy költészettől. A legtöbb digitális képből is gyakran csak egy apró szikra hiányzik, ami mégis mindent meghatároz. De ez egyáltalán nem baj, mert hangsúlyozni szeretném : sokkal-sokkal megnyugtatóbb, hogy ha az emberek művészek akarnak lenni, mint hogyha olyasmivel foglalkoznának, ami veszélyeztetné a társadalmi együttélést és az emberi értékeket.

- Mi a véleménye a digitális képmódosításokról? Mind javítás, mind trükközés szempontjából? Használ esetleg valamilyen technikát?

A fotográfia egyre nagyobb tempójú elektronikus fejlődése, az automatizált kamerák széles körű elterjedése, azoknak gépiesen használt, automatikus felhasználása és a felvételek digitális képmódosítása egyúttal szinte a látást is felgyorsítja, és mindez lehetővé teszi, hogy az esetlegesség, nem ritkán destruktív formában, egyfajta stílussá minősüljön. Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogyha
egy fotó koncepciója minőségileg és tartalmilag meggyőző akkor az eszközök nem számítanak. Azonban furcsa módon, minél könnyebben készíthető el egy fotó, annál selejtesebb lesz a végeredmény. A digitalizált, tehát scannelt fotóim prezentációjához előszeretettel húzok rámákat vagy ehhez hasonlókat, viszont maguk a fotók nem lesznek átalakítva. Amikor az internet számára kisebb képhibákat Adobe PhotoShop-al néha kiretusálok, azt megtehetném az originál képen ecsettel is. Azonkívül néhányszor kipróbáltam a PhotoShop szépia tónusát, mert nem volt idő a képet barnítani. Ez is mutatja, hogy az eszközök fejlettsége nagy segítség lehet, ha van hozzá szakmai alapismeret és ha tudjuk, hogy miért és mire használjuk azt fel.

- Hallottam néhány fotóstól, hogy mostanában nem könnyű a hagyományos technikához az eszközöket és anyagokat beszerezni. Ön érez ilyen nehézségeket?

Igen. Kimondottan nagy nehézséget jelent a fekete-fehér fotópapír beszerzése, mert Európában a gyártó cégek, a kikalkulált profit elmaradása miatt, egymás után leállítják a termelést. A közelmúltban bezárt a nagy múltú Agfa cég, ami jelentős veszteség. Viszont épp ezáltal óriási esélye van, vagy volna, a magyar Forténak, ha nem elégedne meg eddigi sikereivel. A "Fortezo Museum" - papír valóban világszerte nagyra becsült termék. Kár, hogy rejtélyes okokból, nem mindig kapható.

- Nagy vonalakban, milyen felszerelést használ?

Elsősorban nagyméretű 13x18 cm vagy 9x12 cm filmre dolgozom, de néha 6x9 cm is elegendő Ezeket egy régi, alapdeszkás Linhof-Kamerával készítem, amihez nagylátószögű-, normál- és tele-objektívok állnak rendelkezésemre. Természetesen egy stabil állványra is szükség van. Az objektívokhoz filtereket használok, főként sárga, orange és vörös színszűrőket. Ez olyan alapvető mint maga a film.

- Hogyan képzeli el az Ön szakterületének alakulását a jövőben?

A fényképészet, mint szakma, egyre kisebb teret kap, épp a fenti kérdésekben foglaltak miatt. A művészeti lehetőségek azonban végtelennek tűnek, akárcsak, ha a hobbizás szintjén folyik. A hivatásos sikerekhez viszont, (sajnos, avagy nem), sok kitartás, belső meggyőződés és pénz kell.

- Hol találkozhatnak a kíváncsi olvasók a fotóival?

A fotóim egy része magántulajdonokba kerültek és a megállapodás szerint nem követhetik további nagyítások. Viszont a honlapomon megtalálhatnak az érdeklődők.

- Várhatjuk-e a közeljövőben, hogy újra egy kiállítással lepi meg a magyar érdeklődőket?

Mivel külföldön élek, egyelőre csak terveim vannak. Szeretném kiállítani a "Természet és Technika" című kiállítási anyagomat és talán egyszer sikerül bemutatnom a "Budapest építészeti gyöngyszemei" című sorozatomat is, melyben olyan épületek szerepelnek, melyekről sokan azt hiszik, hogy ismerik, de még igazán nem látták.

Köszönjük az interjút!


Járday György weboldala:
www.new-real-photo.de

 

 

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !