Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



Photoshop Tipp|2010.01.27.

Moziplakát

szint: haladó


Élethű festmény készül a fotóból.


 

Harmadik szem (Koncertfotók V.)


A koncertfotók egyik népszerű kifejezőeszköze a tudatosan alkalmazott bemozdulásos életlenség. Aztán szó lesz Bragagliaról és Marinettiről, akik nem spagetti öntet márkák, hanem az előbb említett életlenség alkalmazásának úttörői. És persze előkerül még egy elmosódott emlékű cselló, és szőrös, nagy démonok...

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

www.digiretus.hu - fotóelemzés

 



Számomra ez az egyik legviccesebb koncertkép! Van benne valami bájosan együgyû, kissé szürreális, és egy kevéskét még, ha tetszik retró! Persze nem abból a fajtából, amire a tv reklámok, és telefontársaságok elegáns, minden trendet rendületlenül kiszolgáló profizmusa jellemzõ, inkább egy jó adag mûvház hangulatos, öreg, poros függönyszagú, lambériás büfés mûhordós, ikebánás!
(Már, ha tetszik ezt ismerni!)
A fotó ugyanis jó esetben sûrít. Olyan dolgokat hoz össze, sokszor akaratlanul, vagy véletlenül is, amelyekre számíthatunk, tudatosan megtervezhetjük jelenlétüket a képen, mégis az elhelyezkedés, a fények, árnyékok, színek, mozdulatok, és a környezet valami egészen mássá is össze tud állni, mint amit elõször reméltünk! Gondoljunk arra, ha rajzot kellene készítenünk a koncertekrõl, mint az amerikai bírósági tárgyalásokról, akkor egészen más eszközeink lennének a sûrítésre, elnagyolásra, komponálásra, stb. A fotó látszólag nem hazudik. Mégis könnyen találunk olyan szöget, látványt (képkivágást), melyben egy jelenet komikusnak, ügyetlennek, esetleg bénának látszik. A rajznál ez eleve egy elõre eldöntött dolog. Dokumentum rajz lesz, karikatúra, tanulmányrajz, vagy vázlat egy késõbbi festményhez, fotózáshoz. Például utóbbinál a sorozat egymáshoz kapcsolódó tagjai, a kapcsolatok módja jóval fontosabb, mint a rajzok szépsége! Nem feltétlenül számít a rajzi lelemény, sokkal inkább, mi miután jön, mint egy forgatókönyvben!
A fenti képnél nekem minden összejött a többi koncertképbõl, ami vicces, groteszk, de legalább valami röhejeset csinál egy helyzetrõl. Arra gondolok, hogy mennyire érdekes lenne megmutatni ezt a képet egy távoli, idegen kultúra szülöttének, mondja el, õ mit lát a képen, kik ezek, mit csinálnak! Talán szõrõs nagy istenekrõl / démonokról beszélne, akik egy nagy sátorban(?) nyilván valami rituális táncot járnak! Az egyik már nagyon transzban van, feltehetõleg komolyabb, vagy mélyebb kapcsolata van a szellemekkel, míg a másik egy magára kötött boton huzigál drótokat, ezzel csitítva a haragvó démonokat, hátul az asszonyok meg már kipakolták a lábosokat az esti fõzéshez.





Csodálom, hogy amikor az életlenségek okáról írtam, nem említettem meg Anton Bragaglia és Mario Marinetti nevét! Pedig lett volna rá nyomós okom, hiszen volt egy kép, mely az életlenségnek a bemozdulásos fajtájáról szólt. Ráadásul a tudatosan bemozdított figurát akarta leképezni a fotós, ennek minden szépségével, elmosódottságával, a felismerhetõségnek a legvégsõ határáig tolva a határt. És, hogy legyen még egy ráadás, a képen egy csellózó embert látunk, pont úgy, mint Anton Bragaglia az 1910-es években még fekete-fehérben bemozduló fotográfiáján. Õ ugyanis a mostani és a korábbi képek szülõatyjaként említhetõ, hiszen Mario Marinetti Futurista kiáltványának ihletésére készítette a modern világ mozgalmasságának, dinamizmusának, és új mûvészeti ágainak a fotó nyelvén elõadott nagy hatású darabjait. A futuristákat ugyanis megihlette a gépek, a mesterséges fények, rádiójelek, mozgó, zakatoló, csörömpölõ világa, s valami egészen új kifejezési eszközt próbáltak találni akár képekben, akár versekben énekelték meg ezek nagyszerûségét.




A mai csellós kép szinte tökéletes utánzata a korabeli tanulmány sornak!
Az eszköz pedig jól használva szinte kimeríthetetlen lehetõségeket tartalmaz az érzelmek megjelenítésére. A színpadhoz szinte mozdulatlanul hozzáragasztott ember csak nyaktól, és hajtõtõl válik felismerhetetlenné, de ettõl az egész kép groteszk.
Ha valaki arra szánja magát, hogy ilyen képeket készít, a legapróbb el-, és bemozdulásokkal is megmutathatja az érzelmek, a gesztusok apró különbségeit, változásait, melyeket a teljesen élesen maradó testrészekhez, vagy környezethez képest szembeötlõen érzékelünk.
A teljes bemozdulással, a teljes életlenséggel, és dinamizmussal elért absztrakt hatást jól ellensúlyozhatja egy olyan sorozat, mely a közérthetõtõl, a már nem látható, nem érthetõ, inkább csak érezhetõ felé tart. Egy ilyen sorozatot bárhol el lehet készíteni, s a témák sokasága tárul elénk mint látjuk, illetve, ha elég bátrak vagyunk, akkor el tudjuk képzelni!

Szöveg: Turay Balázs
honlap
Fotók: Bátky-Valentin Szilvia
honlap

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !