Háttér elmosása II. Photoshopban 4.

Háttér elmosása II. Photoshopban

Terepasztal hatás, képzeletbeli dönthető objektívünkkel. Hogyan mossuk el a hátteret Photoshopban.

Töltsd be a fotót Photoshopba!

Háttér elmosása II. Photoshopban 1.

Az általunk kívánt életlenséghez olyan fotóra van szükségünk, amin a tárgyakra, épületekre, emberekre egy távoli, magaslati pontból nézünk. Tökéletes választás lehet, például egy közeli hegy tetejéről készült városfotó.

Másodsorban azt kell kiválasztanod, hogy hol maradjon meg az élesség. Esetünkben ez a híd kissé ferde útpályája.

Felvesszük a maszkot

Háttér elmosása II. Photoshopban 2.

Kattints az eszköz paletta alsó, Edit in Quick Mask Mode (szerkesztés Gyors Maszk módban) ikonjára, de megteszi a Q billentyű is. Gyors maszk módban a Photoshop festő eszközeivel bármilyen maszkot készíthetsz, azaz megőrizheted a kívánt képrészeket. Csak a maszkon kívül eső területeken történik változás a későbbi szerkesztésnél.

Ahhoz, hogy megőrizd a híd útpálya részét használd a Gradient (Átmenet) eszközt (G billentyű), majd a felső opciós sorból válaszd a Reflected Gradient lehetőséget! Ez két irányban mosott átmenetet készít.

Kattints a híd útpálya közepére, majd húzz egyenest a kép teteje felé, merőlegesen az útra. Az eredmény az útpálya közepétől mindkét irányban, fokozatosan átlátszó maszk, amit alapesetben egy vörös elszíneződés jelöl.

Kattints újra a Q billentyűre, ezzel Gyors maszk nézetből újra szerkesztő nézetbe kerülsz az elkészített maszk pedig kijelöléssé változik. Csak a kép alsó és felső része lesz kijelölt, a híd középpontja nem.

Életlen lencse

Háttér elmosása II. Photoshopban 3.

A minél természetesebb életlenséghez válaszd a Filter/Blur/Lens Blur (Szűrő/Életlenítés/Lencse életlenítés) szűrőt. Ez a hagyományos Blur és Gaussian Blur szűrőkkel ellentétben egy valódi optikai lencse életlenségét próbálja utánozni, így megmarad a fénykép illúzió.

A megjelenő ablak tetején először az előnézetet kapcsolhatod be, illetve bejelölheted, hogy a bal oldali előnézeti kép gyorsabb, elnagyoltabb (Faster), vagy pontosabb (More Accurate) legyen. Ezt követik a mélységi maszk (Depth Mask) beállításai. Mivel mi már létrehoztunk egy gyorsmaszkot, ezekre nem lesz szükségünk. Egyébként az átlátszóság (Transparency) és az előzetesen elkészített rétegmaszk (Layer Mask) használható mélységi maszkként. Ennek a beállításnak az előnye, hogy az élesség távolságát, azaz az éles terület helyzetét a képen, egy csúszkával (Blur Focal Distance) szabályozhatjuk. Példánkban azonban nem lesz erre szükség, hiszen pontosan meghatároztuk, hogy hol legyen az élességi sík. A híd középvonalában.

Az Invert jelölőnégyzet viszont esetünkben is működik. Megfordíthatjuk vele a kijelölt területet, így a híd lesz életlen és a kép többi rész éles, de ezt most hagyjuk.

Számunkra sokkal fontosabbak az Iris (azaz Blende) beállításai. A Shape segítségével képzeletbeli blendénk alakját adhatjuk meg. Minél több lamellás a blende, annál lágyabbak lesznek a mosott foltok, minél kevesebb lamellát használunk (pl. Triangle (3)), annál keményebb mosottságra számíthatunk. A Radiusszal szabályozható az életlenség mértéke. Példánkban 15-re állítottuk. A Blade Curvature a blende kerekségét szabályozza. Kerekebb blendénél szintén lágyabb foltokat kapunk az életlen területen, tehát Octagon (8)-as Shape és 100% Blade Curvature beállítás adja a leglágyabb mosottságot. Mi egy kissé keményebb hátteret szerettünk volna ezért Pentagon (5) és 0% beállításokat használtunk. A Rotationnel a blende alakzatot elfordíthatjuk, ami az életlen foltok helyzetét változtatja kismértékben.

Specular Highlights szekcióban a világosabb életlen foltok erőssége szabályozható. A Brightness a világosságukat adja meg, a Threshold pedig, hogy az életlen terület mekkora világos részére legyen hatással az előbbi csúszka. Ha itt 255-öt állítasz, akkor nem lesz hatása ennek a két beállításnak, ha lejjebb viszed a világosabb területek erősebben „kibuknak” az életlen háttérből. Nekünk nem volt rá szükségünk.

Az utolsó rész a Noise, amivel zajt adhatsz az életlen területhez. Az Amount szabályozza a zaj erősségét, a Distribution pedig a jellegét (Uniform, Gaussian). A Monochromatic jelölővel egyszínű zajt kapunk. Mostani példánkban erre sem volt szükség, így az Amount csúszkát 0-án hagytuk.

Terepasztal

Háttér elmosása II. Photoshopban 4.

A végeredmény remélhetőleg valóban „terepasztalos” lett. Ezt a fajta életlenedést hagyományos objektívvel csak úgy kapjuk ha kis tárgyakat fényképezünk közelről, így városkép inkább makett illúziójú.

Budai Petur

Portréfotózás alapjai banner