Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



Harmadik szem|2009.12.08.

Karbantartva / Figyelem

 


Vajda János fotóművész segítségével újraindul fotóelemzés rovatunk.


 

Pajta / Parasztház


Két fekete-fehér kép került hozzám értékelésre. Ennek önmagában örülni lehet. A kisérletező kedv minden esetben előre vívő a fotográfiában. A fekete-fehér állományok „tónusozása” pedig sok tanulsággal járhat. Idővel kialakulhat az úgynevezett „tónusos belső látás”, az a fajta képesség, amivel már a helyszínen érezni lehet, mi az ami inkább a szürkeskálában mutat jobban, ad többet, mint kép. A két képen érezni, hogy a vélhetően semmitmondó színvilág helyett választotta inkább a szerző a színtelenséget, és a két téma, valljuk be, inkább ennek is felel meg. A technikai kivitellel, kis fenntartással nem is lehet gondunk, inkább a képi megfogalmazásokkal. Ezeket szemezgetném a képekre lebontva.

Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió

Digitális Fotó elemzés

 

Digitális Fotó Elemzés - Aluljáró sztori


Pajta

Ez a kép még technikailag is kicsit meghaladta a szerző szintjét. A nagy fény-árnyék különbséget vakuval derítve lehetett volna kiegyenlíteni, így a külső tér nem exponálódott volna ennyire túl, és részlettelensége nem zavarna. (Állványra helyezett géppel, több expozíciót készítve, majd képszerkesztő szoftverben összedolgozva a részeket ki lehet kerülni a vakuzgatást. Ez viszont Ps-guru szint…)

Érezni a kép belső késztetését. A düledező deszka falakon áttörni akaró fényt, és egy különös belső világ fényvágyát. A két tér egymásnak feszülését, de ez nem igazán jön le a képről. Elsősorban a már említett, túlexponált külső tér miatt. Továbbá a képen sok feleslegesen otthagyott dolog miatt. Le kell vágni a kép felső részét, a deszkasor teteje alatt egy kicsivel. Ez felett, jobbra a legerősebb a fény, a szem mágnesként tapad oda. Takarják le valamivel azt a felső 2 centit, és rögtön tudják, miről beszélek!. És ugyanígy kell egy durva vágást balról is csinálni. A balra dőlő deszkasor, balról második tagját kéne félbe metszeni, hosszában. Ezzel eltűnik a második legerősebb fényfolt is, és az egész kép áttekinthetőbbé válik. Így már kapunk egy ujjgyakorlatot, egy kis fénytanulmányt, de sajnos ennél többet mégy így se…

Ha lehet, vissza kell menni a helyszínre, és tovább gyakorlatozni a vakuval derítés rejtelmes világában, s lehetőleg alacsony nappállásnál. Ja, s ha van ennek a pajtának a padlaján por, ugyan, verje már fel, és akkor megkapja azt a képi világot, amiért érdemes ráemelni erre a témára gépet!

Digitális Fotó Elemzés - Földön, vízen, levegőben


Parasztház

Mindenek előtt: ilyen témát mindig alacsony napállásnál, súrolófényben kell fényképezni, mert a kiegyenlítettebb világítás miatt nem exponálódik túl a nagy fehér felület és a hosszú árnyékok részletességet, plaszticítást biztosítanak. A kép technikai hibájául ez róható fel. A kompozíciójának viszont annál több.

Nem lehet tudni, hogy mit akar nekünk a szerző bemutatni. Az egész házat ugye biztos nem, hiszen akkor nem rejtené el előlünk a kétharmadát. A tájat se, hiszen a két motívum nagyjából felezi a képet, így két különálló, ám annál semmitmondóbb kép a jutalmunk. Ha tájban akarta ábrázolni a házat, hát azt nem így kellett volna, hanem messzebbről, vagy jobban kinyitott látószöggel. Ha viszont a fehér fal, az omladozó vakolattól láthatóvá vált szerkezet és a rogyatag spaletták fogták meg a szerző fantáziáját, ezzel a beállítással alaposan mellé fogott. Ha nem akkor is, hiszen ezen a témán egyedül ezekben rejtezik a kép. Elmondom hogyan:

Szemben állva a fallal, szép esti vagy reggeli fényben, amikor a kis fa árnyéka rávetül a falra, de ha nem, az se baj. A többi is elég sokat tudna mutatni úgy, az csak a hab lenne a tortán. Nem kell semmi ég, csak egy szép fekvő kép a két ablakkal és a ferde tartó gerendákkal, szép plasztikus fényben, izgalmas árnyfoltokkal...
Ennél a képnél kénytelen vagyok Egry Józsefet idézni, és azt tanácsolom mindenkinek, aki a fényképezés rögös útján a lehető legmesszebbre szeretne eljutni, hogy szívlelje meg ezt a gondolatot!

„Sokat kell elvenni egy képből ahhoz, hogy ne maradjon üres.”

 

Szöveg: Vajda János
honlap

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !