Aktuális | Cikkek | Linkek |   Digiretus.ro
Photoshop Tipp|2016.08.08.
LightRoom|2016.06.15.
Android|2016.05.22.
Photoshop Videó|2016.05.16.
Photoshop Tipp|2016.02.12.

Támogasd a DigiRetust!

 


Reméljük megéri! :)


Adobe Lightroom - Dolgozzunk fel egy Nap fotót!

 


Mostanában volt aktuális a Nap fotózása, hiszen május 9-én volt a Merkúr áthaladás központi csillagunk előtt. Koca asztrofotósként én is próbáltam megörökíteni és a videóban látható lépésekkel dolgoztam fel a félresikerült képet.


Photoshop Touch (Android) - Kreatív színtelenítés (videó)

 


Ha nem elég a szimpla színtelenítés, hanem a világosságát és kontrasztját is állítani szeretnénk a képnek, akkor itt egy gyors megoldás.


Grunge (meggyötört) képhatás (Photoshop Videó Tipp)

szint: könnyű


Szükségünk lesz egy normál fotóra és egy erősen texturált képre, melyek keverésével "meggyötört" képhatást hozunk létre, és egyúttal megismerkedünk az összhatásmódok és az átlátszóság alapjaival.


Derítőfény az árnyékokra Photoshopban

szint: haladó


Ha fotód jórészt túl világos ahhoz, hogy egyszerűen tovább világosítsd, de a főtéma meglehetősen sötét, akkor szükséged lesz egy kis photoshopos derítésre.

 
 
   
 

Milyen képszerkesztő szoftvert használsz leggyakrabban?

Photoshop Elements
GIMP
Paint Shop Pro
más program
nem használok


   



Keresés az oldalon



LightRoom|2009.12.09.

Adobe Photoshop Lightroom - Webgaléria készítése III.

 


Animált flash galéria, szimplán.


 

Interjú: Fejér Gábor


Hirdetés
 

Nyomtatóbarát verzió


 

Interjú:
Fejér Gábor


Interjúalanyunk Fejér Gábor a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója és a Magyar Fotóriporterek Társasága alapító tagjainak egyike, a Magyar Fotóművészek Szövetségének tagja, illusztrátor, képszerkesztő, riportfotós

Digiretus.hu - Digitális Fotók Retusálása - Interjú

- Bizonyára sokan megkérdezték már, így mi sem maradhatunk ki a sorból. Miként került közel a fotózáshoz?

Teljesen véletlenül. Sokat rajzoltam, linóleum-metszeteket készítettem, grafikusnak készültem, ezért a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába felvételiztem, ahol három szakot lehetett megjelölni. A grafika és az ötvös után harmadikként jelöltem meg a fotó-illusztátor szakot, ide vettek fel.

- Mi volt az, ami végleg e kifejezőeszköz mellé állította Önt?

Sok gyötrődés, akkor teljesen feleslegesnek látszó, unalmas elméleti ismeretszerzés és labormunka után a fényképezés gyakorlata és annak eredménye szerettette meg velem ezt a kifejezési formát.

- Úgy tudom több lapnál is dolgozott képszerkesztőként és ahogy weboldalán látható a könyvtervek készítése sem áll messze Öntől. Ez szerelem, mint a fotózás, vagy inkább megélhetés?

A képszerkesztés ma már a kenyérkereső foglalkozásom a Népszabadságnál. A könyv egy teljesen más világ én mégis úgy gondolom, hogy a saját könyvek szerkesztése teljesen természetes igény. Ezt sokan vitatják, szerintük egy kívülálló jó szemű szakember jobb produkciót tud létrehozni, mint a képeivel nyilvánvalóan elfogult szerző. Én mégis elképzelhetetlennek tartom, hogy valakinek úgy adjam oda a képeimet, hogy ne legyen beleszólásom a képek kiválogatásába, sorrendjébe, méretezésébe vagy akár a könyv tipográfiájába. Normális esetben ez közös munka, de a végeredmény mindenképpen engem minősít. Ami a megélhetést illeti, ezért a munkáért még soha nem kaptam pénzt, akár magamnak, akár fotós kollégáimnak szerkesztettem albumot.

- Képei arra utalnak, hogy igen sokrétű az érdeklődése fotói témáját illetően. Munkái között megfér a mai falvakról, vagy nagyvárosokról szóló életkép, egy muzsikus bensőséges, személyes jellegű portréja, de egy pornófilm-forgatás esszéje is. Mégis, mely témák állnak Önhöz a legközelebb?

Napi munkám mellett nem sok időm marad a fényképezésre, ezért minden adódó lehetőséget megragadok. Ha hívnak valahova, vagy valamilyen feladatot kapok, akkor azt szívvel-lélekkel csinálom. Ezt valószínűleg otthonról hoztam magammal és a középiskolában alaposan megtanultam, hogy amit kiadok a kezemből, azért ne kelljen szégyenkeznem. Fotóriporterként is azért voltam sikeres, mert minden feladatot komolyan vettem és igyekeztem kihozni belőle a lehető legtöbbet. Bizonyára nem mondok vele nagy újdonságot, de mindig az a téma áll legközelebb hozzám, amin éppen dolgozom. Alapvetően érdekel az emberábrázolás minden formája, még abban az esetben is, ha a képen nem látszik maga az ember. Talán az egyetlen terület, ami nem érdekel, az a reklámfotó, illetve a műtermi fényképezés.

- Azt gondolná az ember, hogy Budapest hídjairól már mindenki mindent elmondott, megmutatott. Honnan jött a késztetés, hogy képeivel ezt a témát dolgozza fel.

Éppen megszűnt az a lap, ahol dolgoztam, így akaratomon kívül szabadúszóvá váltam. Kellett valami olyan témát keresnem, ami könnyen hozzáférhető, színes képeket igényel és esetleg eladható. Természetesen tisztában voltam azzal, hogy sokat, sokak által fényképezett tárgyakról van szó, de éppen ez adta a feladat szépségét: máshogy látni és láttatni. Tíz éves munka után idén megjelent az album a Népszabadság kiadásában, Háy János novelláival, Budapest - hídfőváros címmel. Olyan lett, amilyet szerettem volna, el lehet dönteni, hogy sikerült-e

- Modern, animációs weboldala arra utal, hogy valamilyen szinten fontosnak érzi az új évezred adta lehetőségeket, mint amilyen az internet. Vagy egy csak egy átlagos megmutatkozási lehetőség az Ön számára, mint például egy kiállítás?

Három éve készült el a weblapom, barátom, Batha László cégének segítségével. Pataki Andor és Hadadi Péter a Workpress fejlesztői az én igényeim és elképzeléseim szerint valósították meg a feladatot. Nem szerettem volna semmilyen csicsás, kezelhetetlen és áttekinthetetlen weboldalt, de azért az fontos volt, hogy aki megnézi, azt megfogja a dolog. Mára bebizonyosodott, hogy nagyon fontos szerepe van az életemben. Jó érzés, hogy két kattintással tudom elküldeni a névjegyemet a világ bármely tájára. Ilyen szempontból sokkal fontosabb, mint egy bármilyen nagyszabású kiállítás, aminek pár ezer látogatója van jó esetben, aztán bezárják. Egy album sem tud eljutni annyi emberhez, mint egy internetes honlap. A szolgáltató naprakész statisztikája a forgalomról mindenesetre jó érzéssel tölt el.

- Ha már az új eszközökről esett szó; oldalunk elsősorban a digitális fotósoknak szól. Mennyire érzi magához közel ezt a technológiát? Használ esetleg ilyen gépeket is, vagy tervezi a használatukat?

Hosszú ideig csak filmre dolgoztam, idegenkedtem a digitális technikától és el sem tudtam képzelni, hogy valaha is ilyen kamerát veszek a kezembe. Aztán jöttek az egyre jobb amatőr gépek és egyre inkább felkeltették az érdeklődésemet. A mindennapi használatban fantasztikusan praktikusak, tényleg szinte mindent megoldanak egy amatőr kezében is. A szerkesztőségben a fotóriporter kollégáim már a harmadik generációs profi kamerákat koptatták, amikor hozzájutottam egy digitális vázhoz, melyhez tudtam használni a saját analóg gépemhez való objektíveket. Innen már csak egy lépés volt, hogy megvásároljam életem elő profi digitális kameráját.


-
Mi a véleménye a különféle digitális (szoftveres) képmódosító eszközökről? Él esetleg az ezek adta lehetőségekkel saját képeinél?

Természetesen hosszú évek óta használok ilyen szoftvert, a filmre készült képeimet digitalizáltam, ezek pedig karcosak, szürkék és nyersek voltak. Eleinte csak a retusálásra használtam, később, ahogy egyre jobban megismerkedtem a lehetőségeivel, egyre inkább beavatkoztam az eredeti kép
tónusvilágába. Fotóriporterként azonban mindig arra törekedtem , hogy csak azokat a dolgokat változtassam meg a képen, ami az eredetin rajta volt, és a laborban egy papírkép előhívásánál is megváltoztattam volna. Ez a modern technika következtében lényegesen könnyebb, mint a sötétkamrában, ráadásul tetszés szerint kipróbálható, változtatható és megismételhető. Egy negatívból pedig a legprofibb laboráns sem tud két egyforma kópiát készíteni. Tudom persze, hogy ez adja meg a varázsát, ez teszi egyedivé, és a művészeknek és műgyűjtőknek ez az igazi. A könyvekbe viszont hiába készül Leicával borotvaéles, finom baritált papíron előállított kópia, úgyis egy scannerben végzi, ahol digitalizálják és információvesztetten nyomják ki,
összetéveszthetően egy digitális géppel készült képpel. A hídkönyvem közel felerészben digitális fotókat tartalmaz és nem lehet megkülönböztetni a jó minőségű diára készült képektől. Fontosnak tartom azonban leszögezni, hogy a képmódosító eszközök nem helyettesítik sem a fényképezőgépet, sem pedig az alkotót. Mint ahogy a legtökéletesebb fényképezőgép sem tud fényképezni, legfeljebb megkönnyíti a felhasználó munkáját. A raw formátumú, tehát teljesen tömörítetlen és nyers digitális állományokat természetesen a képszerkesztő szoftverrel dolgozom fel és tökéletesítem. A képmanipulálás azonban teljesen távol áll tőlem. Elfogadom, hogy van a művészetnek olyan ága, ahol az alkotó a mű létrehozásához eszközként használja a fotográfiát, de az egy másik műfaj. Itt is lehet természetesen értéket létrehozni, még azt is elfogadom, hogy az illető fotóművésznek tartja magát.

- Elárulná nekünk nagyvonalakban, hogy milyen felszerelést használ? Mik a kedvenc eszközei, ötletei megvalósításához?

Nikon D2X digitális és Nikon F4-es analóg gépet használok vaku nélkül, kedvenc objektívem a filmes gépnél a 2.8/24-mm-es nagy látószögű objektív, a digitálisnál az ennek megfelelő zoom objektív. Hosszabb gyújtótávolságnál egy 4/300-as teleobjektívet használok. Amennyiben lehetőségem nyílik rá, szeretném a régi objektívjeimet a digitális gépekhez kifejlesztett újakra cserélni, mert tapasztalatom szerint lényegesen jobb élességet és gyorsabb élességállítást eredményeznek. A jövőt egészen biztosan a digitális fényképezés jelenti, ezért, ha későn is de csatlakoztam e táborhoz. A mai csúcsgépek ezt már lehetővé teszik, bármennyit is fanyalognak az analóg pártiak.

Köszönjük az interjút!



Fejér Gábor weboldala:
www.fejergabor.hu

 


Digiretus.hu - Digitális Fotók Retusálása - Photoshop TippKapcsolódó anyagok:

 

 

Hirdetés
 


Hozzászólások



 

Impresszum
| RSS

© nEtural webdesign 2006.
Az oldalon közölt bárminem kép, hang, írott anyag, valamint grafikai elem szabad felhasználására az oldal tulajdonosa fenntartja magának a jogot. A közölt elemek felhasználása a fenti tulajdonos engedélyéhez kötött !