Nem egyszer foglalkoztunk már a képszélek és sarkok sötétedésével Photoshopban. Megpróbáltuk eltüntetni őket, de volt, hogy mi magunk varázsoltunk sötétséget a fotó széleire. Ezúttal is ezt az utat választottuk. A képsarkok sötétebbé tételével nagyon szépen kiemelhetjük a kép közepén lévő fontosabb témákat, és egyben lényegtelenné tehetjük a kép többi részét. Mindezt úgy, hogy a fotó össze képeleme látható marad.
Tölts be egy fotót Photoshopban!
Különösen ilyen zsúfolt, sok elemet tartalmazó fényképnél lehet hatásos a középen található téma kiemelése a képszélek sötétítésével. Ennél a fotónál a természetes fények is segítették a munkánkat, hiszen pont a kép középső területét emelik ki. Dobjunk rá egy lapáttal és hangsúlyozzuk jobban a hatást azzal, hogy a sarkokon sötétítünk!
Elő a lámpákkal!
Legfontosabb segítőnk a Filter/Render/Lighting Effects (Szűrő/Alkotás/Megvilágítások) menüparancs lesz. Ezzel alapvetően a kép egyes részeire irányíthatunk virtuális fényforrásokat, például szpotlámpákat, bármilyen színben és fényerősséggel.
Először is a megjelenő ablak Light Type menüjéből válaszd ki a szpotlámpa (Spotlight) lehetőséget. Második lépésként a bal oldali előnézeti képen méretezd át tetszésed szerint a fénykört. A szélét jelölő körön négy fogópontot találsz, ezekkel dolgozhatsz a méretezésnél. Ha közben a Shiftet is nyomod a fénykör minden irányban egyformán méretezhető át.
Az előkészületek harmadik lépése a használt fény színének megadása. Nem akarjuk alapvetően megváltoztatni a kép fényviszonyait, tehát mindkét színnégyzetnél érdemes mondjuk középszürke színt megadnod.
A reflektorokon kívül
A fénykört úgy méreteztük, hogy a kép szélei és főleg sarkai kimaradjanak. Ide nem esik fény. Ennek erősségét főleg a fent jelölt 4 csúszkával állíthatod. Az Intensity határozza meg a fény erősségét. A Focusszal a fénykör széle és a már be nem világított terület közti átmenet nagyságát állíthatod. Magas értéknél hirtelen átmenetet kapunk, alacsonynál pedig hosszan tartót. Érdemes középérték körül használni.
A Gloss és Material csúszkákat, nyugodtan lehúzhatjuk, itt nincs jelentőségük.
Az Exposure a teljes kép világosságát szabályozza, beleértve a be nem világított területeket is. Végül az Ambience a szélek feketeségét fogja befolyásolni. Úgy állítsd be a csúszkákat, hogy a kép közepének eredeti fényviszonyai ne nagyon változzanak, de egy viszonylag hosszú átmenettel sötétedjenek a kép szélei. Nem kell teljesen feketévé változtatni a sarkokat. A sötétedés magában is jó keretként szolgál a középső tartalom kiemelésére.
Csőbe húzva
A végeredményen jól észlelhető, hogy bár a szélek képtartalma is látható maradt, a fények mégis a középpontra irányítják a figyelmet és a zsúfolt sarkok csak másodlagos jelentőségűek. Mintha egy távcsőbe tekintenénk.