Világosság I. Photoshopban 4

Világosság I. Photoshopban

Fotózás közben előfordulhat, hogy a gép fénymérése és mi is „benézzük” a helyes expozíciós értékeket, így a végeredmény , sötét, alulexponált kép. A fotót viszont nem szeretnénk emiatt kidobni, így egyéb módszerekhez kell folyamodnunk. Nem maradt más hátra, mint egy számítógépes szoftverrel, a mi esetükben Photoshoppal való korrekció.

A következő fotó bizony meglehetősen alulexponált, de némi Photoshoppos utómunkával elfogadhatóvá tehetjük:

Világosság I. Photoshopban 1

Ebben legegyszerűbben a Photoshop Edit/Adjustments/Levels menüpontja lesz segítségünkre. Rákatintva a következő ablakot kapjuk:

Világosság I. Photoshopban 2

Channel felratú ablakban a kép különféle színcsatornái közül választhatunk. Az RGB mindhárom (Red, Green, Blue) színcsatornát együttesen jelöli. Mivel jelenleg nincs szükség a színek módosítására, így hagyjuk a beállítást RGB-n !

Az Input Levels melletti három ablakban a kép sötét, középtónusú és világos területeinek számszerű értékeit látjuk, az alatta lévő ablakban pedig a kép árnyalateloszlását, grafikusan ábrázolva, úgynevezett hisztogramon). Az ablak alatti háromszögek segítségével a tónusterületek egyenként szabályozhatók. A háromszögek árnyalata egyértelműen jelzi, hogy mely tónusterületeket állíthatjuk segítségükkel.
Az ablak alsó részén a kimeneti jelszint állítható (Output Levels).

Most koncentráljunk az Input levels jellemzőkre !

A hisztogramon látható, hogy a kép árnyalateloszlása nem egyenletes. A jobb oldali, fehér nyíl fölötti és melletti területen a grafikon nem vesz fel értéket, tehát nincs a képen világosabb terület.

Az árnyalatok kiegyenlítéséhez húzzuk a jobb oldali, fehér háromszöget balra, addig a pontig, amíg a fölötte lévő ablakon a grafikon bal szélét látjuk. A fönti ablakokban a jobb oldali ablak értéke is változni fog, valamint automatikusan a középső ablaké is, mivel, ahogy láthatjuk a középső, szürke háromszög is balra tolódott. A jobb oldali háromszöget a grafikon széléig tolva, kb. 155-ös értéket kell mutatnia a jobb oldali ablaknak. A középső érték 1,34. Ezek természetesen csak a példaképünkre vonatkoznak, nem minden esetben ugyanekkorának kell lenniük. Az a lényeg, hogy a háromszög csúszkákat mindig a fekete grafikon széléig húzzuk, de beírhatjuk az értéket számmal is a fönti ablakokba, a háromszög csúszkák helyzete úgy is változik.

Most ismételjük meg ugyanezt a bal oldali, fekete háromszöggel is, amit jobbra húzzunk egy nagyon kicsit, a grafikon bal széléhez mivel a grafikon itt hamarabb kezdődik. A háromszöget addig húztam jobbra, amíg a bal oldali fölső ablakban 7-es értéket kaptam, ekkor került a jelölés a grafikon bal széléhez. Mindeközben az eredeti képünkön láthatjuk a változást, ha be van jelölve a Preview jelölőnégyzet. A képen látott változást is vegyük figyelembe !

A kép világossága, mint látható nagymértékben változott. Amennyiben még mindig túl sötétnek, vagy világosnak találjuk a középső, szürke háromszög eltolásával finomíthatunk rajta. Balra tolva világosodik, jobbra tolva sötétedik a kép. A példaképen még némileg balra toltam a csúszkát, ezzel a kép középtónusai világosodtak egy kicsit. Addig a pontig állítottam, amíg a fönti, középső ablakban 1,50 értéket kaptam. A középső csúszkát, jó közelítéssel, addig kell húznunk, hogy a fenti fekete grafikon mindkét oldalán nagyjából egyenlő mennyiségű sötét rész legyen. Természetesen az értékeket itt is beírhatjuk billentyűzetről. Íme a beállítások:

Világosság I. Photoshopban 3

Az OK gomb lenyomásával ezt a végeredményt kaptam:

Világosság I. Photoshopban 4

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ezek az értékek csak a fenti példaképre vonatkoznak, valamint itt is igaz, hogy az értékek állítását ne vigyük túlzásba, csak bizonyos, enyhébb esetekben lesz hatásos. Súlyosan alulexponált felvételek esetében a világosítás következtében nagy mértékben növekszik a képzaj, ami a fotót élvezhetetlenné teheti. Ilyenkor be kell látnunk, hogy a fotót bizony elrontottuk. Az utólagos képmódosítás nem csodaszer. Nem hatásos minden esetben és nem biztos, hogy a kép előnyére válik.

Portréfotózás alapjai banner