Büntetlenül garázdálkodhatunk a színekkel Adobe Lightroomban.
Az átfogóbb Lightroom leírásokról áttérünk a tipp jellegű kis cikkekre, hiszen a képszerkesztő rész van terítéken. Így a szerkesztő rész (Develop) részterületit mutathatjuk be, egy-egy képjavítási probléma köré építve a cikket. Ma a fehéregyensúly (angolul white balance – WB) beállításáról lesz szó.
Mivel a Lightroomban többnyire RAW fájlokkal dolgozunk könnyű dolgunk lesz. Ennél a formátumnál utólag is beállítható a fehéregyensúly, anélkül, hogy a képminőség rovására menne. A JPEG fájloknál is működhet a dolog, de ott egy nagyobb mértékű színeltolás már jól látható képminőség vesztést okoz. RAW-ban szabadon garázdálkodhatunk, kipróbálhatunk más fehéregyensúly beállításokat is, vagy kiigazíthatjuk a régi, nem teljesen pontos értékeket. Sőt, ha netán teljesen rossz beállításokat használtunk, melyektől a kép színei igencsak elmásztak, akkor sem kell kétségbe esnünk, hiszen itt helyrehozható a probléma.
A fehéregyensúly beállításának opciói a Develop rész jobb oldali oszlopának elején találhatók, a Basic szekcióban. Ha nem lenne nyitva az ablak, a cím melletti nyalra kattintva kinyithatjuk.
Az első sor a Treatment. Az alap színkezelés beállítására szolgál. A Color lehetőséggel színes fotót kapunk, a Grayscale pedig fekete-fehérré konvertálja színes képünket. Lépjünk is túl ezeken, hiszen nem tartoznak szorosan a fehéregyensúly témakörébe!
A következő néhány eszköz viszont már igen. A WB beállítás a fényképezőgépeknél megszokott gyári programokat tartalmazza. Alapból az As Shot opciót kapjuk, mely a gépünk eredeti beállításának megfelelő. Ha tehát nem szeretnénk változtatni a fehéregyensúlyon, hagyjuk ezen a beállításon. Mi azonban szeretnénk, hiszen amúgy nem álltunk volna neki ennek a cikknek. A WB melletti menü a következő lehetőségeket kínálja:
As Shot: a fényképezőgép eredeti WB (fehéregyensúly) beállítása.
Auto: Automatikus fehéregyensúly javítás.
Daylight: napfény megvilágításhoz állított színek (ha az eredeti témát napfény világította meg).
Cloudy: felhős időben készült képekhez.
Shade: árnyékban készült képekhez.
Tungsten: izzólámpa fénynél készült felvételekhez.
Fluorescent: fénycső fényénél készült fotókhoz.
Flash: vaku megvilágítással készült képekhez.
Custom: saját beállítás.
Bármelyikre kattintva, előre beállított színhőmérséklet értékeket kapunk. Ha viszont egyik sem ad megfelelő színeket, nem marad más, mint a Custom opció és a további WB beállítások. A menü alatt találunk két csúszkát. Bármelyiket megmozdítva automatikusan Custom beállításra vált a Lightroom.
A Temp csúszkával a pontos színhőmérséklet állítható be Kelvin értékekben, akár +/-1 lépésközökkel. A jobbján lévő ablakba be is írhatjuk a megfelelőnek vélt értéket, csak kattintsunk rá egyszer. A csúszka is jelzi, hogy alacsonyabb értéken hidegebb (kékes eltolódás) színhőmérsékletet, magasabb értéket választva melegebb (sárgás) színeket kapunk. Nyilván ha képünkön túl sok a kék, például a fehér fal is kékes árnyalatú, akkor pozitív irányban állíthatjuk vissza a melegebb színeket.
Az alatta lévő Tint csúszkával a színárnyalatot pontosíthatjuk. Balra tolva zöldesebb, jobbra húzva inkább a bíbor tartományt kihangsúlyozó színeket kapunk. A jobb oldali ablakra kattintva szintén beírhatjuk kézzel is a kívánt értéket.
Ha a kép tartalmaz olyan felületet, ami eredetileg fehér, vagy szürke volt, akkor használhatjuk a bal felső sarokban lévő szemcseppentő is.
Rákattintva, majd a (fehér/középszürke) felületre kattintva visszaállítja az eredeti színeket. Egyszerűen csak annyit „mondunk” a programnak: ez itt a fehér/szürke, a többit pedig ezekhez állítsd! Ha a kép fölé visszük a kiválasztott pontról RGB információkat is közöl a szoftver a megjelenő lebegőablak segítségével.
Könnyű dolgunk van tehát ha a kép tartalmaz egy fehér hátteret, vagy előzőleg lefotóztunk ezzel a megvilágítással egy szürkekártyát. Így csak egy kattintás az egész és elég pontos végeredményt kapunk.