Ketten vannak, de mi vagyunk az erősebbek.
Tölts be egy fotót
A Lightroom egyik legfontosabb eszközével a zajszűrő szekcióval eddig még nem foglalkoztunk, pedig magasabb érzékenységű, vagy hosszú záridejű képeinknél gyakran van szükség a külső segítségre. Főleg a RAW fotóknál, ahol a fényképezőgép belső zajszűrése nem, vagy nem mindig tökéletesen érvényesül.
De mivel is képes szembeszállni a Lightroom szűrés. A zaj két fontos komponensével a világossági-, és a színzajjal. Többnyire e két alkotóelemből áll össze a képen zajnak nevezett „szemcsetenger”. Mindkettő külön karakter és külön-külön is szűrhetők.
A fenti képen kinagyítottunk egy zajos, apró részletet 800%-os méretre. A nagyított nézet felett kettébontva látható a világossági- és a színzaj komponens. A világossági zaj monokróm erőteljes „szemcsézetből” áll. Éppen ezért nagyon nehéz a szoftver számára különválasztani a kép valódi finom részleteitől, de épp emiatt a nem túl homogén területeken akár ál-részleteket is adhat a képhez, becsapva a szemlélőt.
A színzaj véletlenszerű, színes foltokként jelentkezik. A különválasztott színcsatornák elmosásával viszonylag problémamentesen szűrhető. Sokszor csak ennek a komponensnek a szűrésével látványos eredményeket érhetünk el. Ha viszont túlzásba esünk az eltávolításával, azzal a kép színgazdagságát csökkentjük, egymásba mosott unalmas színvilágot hozhatunk létre.
Ketten együtt
A zajszűrés a Develop rész jobb oldali eszközsorán található, a Noise Reduction szekcióban. A két szűrhető komponens külön csúszkával szabályozható. A Luminance értékének növelésével csökkenthető a világossági zaj, a Color emelésével pedig a színzaj.
A kissé föntebb lévő nézőképen teljes méretben látható a kép egy részlete. A nézőkép ablak bal felső sarkában lévő ikonnal, vagy a kis kép görgetésével a fotó bármely területét gyorsan kijelölhetjük. Érdemes a sötétebb, homogén területeket választani, mert a zaj itt a legzavaróbb.
Az sem rossz megoldás, ha a képet legalább 100%-os méretre nagyítod egy jellemző – lehetőleg zajosabb – részletét kiválasztva.
Színzaj ellen
A Color csúszka, vagyis a színzaj szűrése alapból 25-ös értékű a Lightroomban, ami az esetek többségében elég, hogy elmossa a színes kavalkádot, de a kép eredeti színeit még nem érinti láthatóan. A zajtalanítást ezzel a csúszkával kezdd, és ha nem elég a gyári beállítás, lassan emeld addig, amíg a homogén felületen eltűnik a színes konfettieső.
Ahol a példaképen látszik az eredeti, 25-ös szűrési érték éppen elég volt. Csak a világossági zaj maradt hátra, szürkés „porfelhő” képében.
És a világossági…
A világossági zaj eltávolítási nagyobb óvatosságot igényel, mert szűrése sokat ronthat a kép minőségén. Nagyon óvatosan emeld a csúszka értékét és közben ellenőrizd a nézőképet, vagy a 100%-ra nagyított eredetit. A Lightroom zajszűrése nem tökéletes és tévedhetetlen, ezért magasabb értéknél bizonyára a kép részletességéből is veszítesz, alacsonyabb pedig marad még a zajból. Neked kell eldöntened, hogy mosottabb de zajtalan, vagy kevésbé szűrt, de még zajos képet akarsz végeredményül.
„Minden” zajtól mentesen
A végeredmény mindenképpen kompromisszum lesz, de nyilvánvalóan sokkal jobb, elképzeléseidhez közelebb álló, mintha meghagytad volna az eredeti zajos állapotot.
Nem rossz megoldás az sem, ha egyáltalán nem szűröd a RAW képet és TIF-be, vagy PSD-be konvertálva a Photoshop alá telepített fejlettebb pluginekkel próbálkozol. Ezek révén sokkal több beállítást kapsz és pontosabban, kevesebb veszteséggel szűrhetsz. Ilyen, utólag telepíthető kiegészítés például a NoiseWare, Noise Ninja, vagy a Neat Image.
Budai Petur