Gyakran megfigyelhetjük, főleg ha fotónk kissé több zajt tartalmaz, hogy a Photoshop alapvető élesítési parancsa az Unsharp Mask az élek mellett a képen meglévő zajt is jelentősen felerősítette.
Ennek kiküszöbölésére nem marad más módunk, mint, hogy magunk határozzuk meg a program számára, mely területeken élesítsen és melyeket hagyja figyelmen kívül. Nyilván egy elmosódott hátteret felesleges kezelésbe vennie, hiszen zajon kívül nem sok élesíthető dolgot talál.
(fotórészlet)
Képünkön először egy kontúrmaszkot fogunk létrehozni, tehát az a célunk, hogy csak a fotó élei legyenek kijelölve, az elmosódottabb részek, például a háttér ne.
Először is válts át Lab színmódba az Image/Mode/Lab Color paranccsal!
Válaszd ki a Channels palettát! Itt a Lightness csatornára lesz szükséged, amely a kép fényességi értékeit tartalmazza.
Az ‘a‘ és ‘b‘ jelű csatorna a színösszetevőket hordozza. Jelöld ki a Lighness csatornát és az egérrel húzd rá a paletta alján lévő kis dokumentum ikonra. Ezzel egy új csatornává duplázod, úgynevezett Alpha chanellá. Ez jelen esetben a Lightness csatornád tökéletes másolata, amellyel szabadon dolgozhatsz anélkül, hogy a képen módosítás történne. Ha a Lightness csatornán hajtanánk végre módosításokat, akkor az a képen látható lenne. Ezen az új csatornán megpróbáljuk előhívni a kép éleit, hogy könnyen kijelölhetők legyenek.
Maradjon kijelölve az új csatornánk! Menj a Filter/Stylize/Find Edges szűrőre, amely megkeresi a képen az éleket és sötét kontúrral kihúzza őket.
A Photoshop így könnyedén ki tudja majd jelölni a nagy kontraszt különbségű részeket. A sötét élek azonban sok helyen túl határozottak így először hangsúlyosabbá tesszük, majd elmossuk őket, hogy lágyabb átmenetet kapjunk.
Válaszd ki a Filter/Other/Minimum parancsot és itt 1, esetleg 2 radius értéket. Példánkban 1-es értéket használtunk. Mivel ez nem várt éleket csinált a Filter/Noise/Median szûrõvel, 2-es radius értéket választva finomítsuk, majd a Filter/Blur/Gaussian Blur szűrővel lágyítsuk el teljesen. Itt is 2 volt a radius értéke, de ízlésünk és a kép mérete szerint használj mindenütt 1-3 közötti radiust!
Mivel nekünk a sötéttel jelölt éleket kell élesítenünk a program pedig a világos részeket jelöli majd ki, ezért egyszerűen fordítsuk át a képet inverzre az Image/Adjustments/Invert (Ctrl+I) paranccsal. Íme az eddigi eredmény:
Kijelölésre kész a fotónk. Ezt egyszerűen a Ctrl gomb nyomvatartásával és közben a duplikált Lightness csatornára való kattintással megteheted.
Ezután a Channels palettán válts át a fő (Lab) csatornára, majd az Image/Mode menüben visszaválthatsz Lab-ról RGB Colorra!
Nyomj Ctrl+H-t, hogy a kijelölés körvonala eltűnjön. A kijelölés ettől még aktív marad, csak a zavaró körvonal nem látszik, viszont az élesítést jobban figyelemmel kísérheted.
Nincs más hátra, mint elvégezni a kijelölt területek élesítését.
Alkalmazd a Filter/Sharpen/Unsharp Mask parancsot. A példában 350-es Amount és 5-ös Radius értékeket használtunk 0 Threshold mellett, de természetesen saját ízlésünk szerint élesíthetünk.
Az élesítés végén válaszd ki a kijelölő eszközt (M gomb) és kattints a kép egy pontjára, hogy a kijelölést megszüntesd !
A végeredmény:
Csak a kijelölt élek mentén látható az élesítés hatása. A háttér – és vele együtt a zaj – nem, vagy nem számottevően élesedett, erősödött.
Ez volt a kiinduló képünk élesítés előtt (részlet).
Így fest a kép ugyanazt az Unsharp Mask beállítást használva, de kontúrmaszk alkalmazása nélkül. A háttéren jól megfigyelhető a felerősödött zaj. A képi többi részén látható, elsőre részletnek tűnő szemcsézettség is voltaképpen zaj.
A leírtak csak első olvasatra tűnnek bonyolultnak, de megértve őket bátran használhatod más területeken is a kontúrmaszkot, például zajszűrésre. Ha végképp nem szeretnél minden alkalommal végigmenni a sorozatos lépéseken, készíts belőlük Photoshop Action-t, a képeidnek megfelelő átlagbeállításokat használva, így gyorsíthatod a munkát.