HDR a köbön Lightroomban

HDR a köbön Lightroomban

Nagy dinamikájú (tónuseltolt) JPG fotó a Lightroomban.

Cseppet sem érdekes

Extrém erős HDR-hatást hozunk létre a következőkben. Tudod, azt a festményszerű, mindenütt nagyon középtónusos végeredményt, amit sokan annyira kedvelnek táj-, vagy városfotóikon.

Még mindig nem tudod miről van szó? Nézd meg nyugodtan az utolsó képet oldalunk alján. Ha kedved tartja csináljunk olyasmit ebből a nem túl érdekes városrészletből. Valójában nem HDR fotóról, hanem egyszerű tónus áthelyezésről van szó (Tone mapping), de a sokfelé inkább a HDR elnevezést használják.

A Lightroom újabb verzióiban nem csak RAW képeket szerkeszthetsz, hanem akár JPG-t is. Fenti fotónk is ilyen. Importálása után rögtön a Develop szekcióba vándoroltam, ahol minden szerkesztő lehetőség elérhető, ami a RAW fotóknál.

Először is

Mielőtt tényleg belekezdenénk nem árt néhány előkészület. A képet túl kékesnek találtam, és mivel később erősen megemeljük a színtelítettséget a végeredmény kék orgia lenne. Éppen ezért a színhőmérséklet (Temp) csúszka értékén némileg emeltem, hogy sárgásabb színeket kapjak.

Érdemes az expozíción (Exposure) is jelentősen csökkenteni. Nem baj ha túl sötét lesz a kép, úgy is sokat világosítunk az árnyékokon.

Árnyékmentes

A Recovery és a Fill Light csúszkával végezhetjük el a munka dandárját. Az előbbi a nagyon világos részek tompítására, az utóbbi pedig az árnyékok kivilágosítására jó. Mindkettőt jó magas értékre állítottam, így kaptam a fenti képet. Alakulgat, de azért néhol hiányoznak a feketék, túl lapos ez így.

Itt jönnek a feketék!

A feketék visszahozására a következő csúszkát (Blacks) használhatod. A kép „HDR-es” jellege így is megmarad, mert tényleg csak a legsötétebb részek válnak ismét feketévé. Emiatt azonban sokkal kontrasztosabbá válik a kép.

Hűha színek

Ha lélegzetelállító színeket szeretnél a Vibrance csúszkát ajánlom, ha pedig még egy kicsit dobni a részletek kontrasztján, akkor a Clarityt. Ezzel viszont óvatosan bánj, mivel alacsonyabb értéken laposítja, túl magason pedig „rajzosítja” a képet.

Elválasztjuk az eget…

Komoly hatást érhetsz el, ha átmenetesen sötétítesz az égbolton. A Lightroom JPG képeknél is használni engedi az ehhez szükséges eszközt. Kattints az ikonjára, majd nyomva tartott egérgombbal a kép tetejétől húzz egyenest az égbolt aljáig. Az ikon alatt megjelenő ablakban az Exposure értéket állítsd -2-re. ez szinte fekete eget varázsol majd a képre.

…és a vizet

Anélkül, hogy kilépnél az átmenetes eszközből, ismételd meg az előző műveletet a kép alján, a víz felszínén is.

Az alsó sötét átmenetnél csak -1 fényérték expozíció csökkentést használtunk. Ez esetben a kontraszton emeltünk, a víz szaturációja viszont csökkent (-50). Maximumra állítottuk a Clarity értékét, mely erősebben kihozta a hullámok alakját. A Sharpness, vagyis az élesség csökkentése az esetlegesen előtűnő zajt is visszább veszi, és a vízfelületnek amúgy sem kell feltétlenül élesnek lennie. Ha ilyen tiszta az égboltod, mint ezen a képen, az ottani átmenetnél is csökkentheted az élességet.

Az átmenet ikonra másodszor kattintva visszaléphetsz normál szerkesztő nézetbe.

Mint egy festmény

Készen is vagyunk. Elég durva a különbség.

JPG esetén ügyelj arra, hogy ez a durva beavatkozás sok zajt hozhat felszínre, a képed árnyékból előtűnő részletei sokszor mosottak lehettek. Érdemes teljes méretben elvégezni a fenti lépéssort, majd lekicsinyíteni a fotót. A méretcsökkenés ápol és eltakar.

Budai Petur

Portréfotózás alapjai banner