Vignettálás II. Photoshopban 4

Vignettálás II. Photoshopban

Nem egyszer foglalkoztunk már a képszélek és sarkok sötétedésével Photoshopban. Megpróbáltuk eltüntetni őket, de volt, hogy mi magunk varázsoltunk sötétséget a fotó széleire. Ezúttal is ezt az utat választottuk. A képsarkok sötétebbé tételével nagyon szépen kiemelhetjük a kép közepén lévő fontosabb témákat, és egyben lényegtelenné tehetjük a kép többi részét. Mindezt úgy, hogy a fotó össze képeleme látható marad.

Tölts be egy fotót Photoshopban!

Vignettálás II. Photoshopban 1

Különösen ilyen zsúfolt, sok elemet tartalmazó fényképnél lehet hatásos a középen található téma kiemelése a képszélek sötétítésével. Ennél a fotónál a természetes fények is segítették a munkánkat, hiszen pont a kép középső területét emelik ki. Dobjunk rá egy lapáttal és hangsúlyozzuk jobban a hatást azzal, hogy a sarkokon sötétítünk!

Elő a lámpákkal!

Vignettálás II. Photoshopban 2

Legfontosabb segítőnk a Filter/Render/Lighting Effects (Szűrő/Alkotás/Megvilágítások) menüparancs lesz. Ezzel alapvetően a kép egyes részeire irányíthatunk virtuális fényforrásokat, például szpotlámpákat, bármilyen színben és fényerősséggel.

Először is a megjelenő ablak Light Type menüjéből válaszd ki a szpotlámpa (Spotlight) lehetőséget. Második lépésként a bal oldali előnézeti képen méretezd át tetszésed szerint a fénykört. A szélét jelölő körön négy fogópontot találsz, ezekkel dolgozhatsz a méretezésnél. Ha közben a Shiftet is nyomod a fénykör minden irányban egyformán méretezhető át.

Az előkészületek harmadik lépése a használt fény színének megadása. Nem akarjuk alapvetően megváltoztatni a kép fényviszonyait, tehát mindkét színnégyzetnél érdemes mondjuk középszürke színt megadnod.

A reflektorokon kívül

Vignettálás II. Photoshopban 3

A fénykört úgy méreteztük, hogy a kép szélei és főleg sarkai kimaradjanak. Ide nem esik fény. Ennek erősségét főleg a fent jelölt 4 csúszkával állíthatod. Az Intensity határozza meg a fény erősségét. A Focusszal a fénykör széle és a már be nem világított terület közti átmenet nagyságát állíthatod. Magas értéknél hirtelen átmenetet kapunk, alacsonynál pedig hosszan tartót. Érdemes középérték körül használni.

Gloss és Material csúszkákat, nyugodtan lehúzhatjuk, itt nincs jelentőségük.

Az Exposure a teljes kép világosságát szabályozza, beleértve a be nem világított területeket is. Végül az Ambience a szélek feketeségét fogja befolyásolni. Úgy állítsd be a csúszkákat, hogy a kép közepének eredeti fényviszonyai ne nagyon változzanak, de egy viszonylag hosszú átmenettel sötétedjenek a kép szélei. Nem kell teljesen feketévé változtatni a sarkokat. A sötétedés magában is jó keretként szolgál a középső tartalom kiemelésére.

Csőbe húzva

Vignettálás II. Photoshopban 4

A végeredményen jól észlelhető, hogy bár a szélek képtartalma is látható maradt, a fények mégis a középpontra irányítják a figyelmet és a zsúfolt sarkok csak másodlagos jelentőségűek. Mintha egy távcsőbe tekintenénk.

Budai Petur

Portréfotózás alapjai banner