Szinte minden valamirevaló képszerkesztő szoftverben megtalálható a Szintek (angolul: Levels) lehetőség. Segítségével világossági tartományonként állíthatjuk be a kép fényességét, hiszen külön szabályozhatók a sötét, árnyékos területek, a középtónusok és a világos, csúcsfények. Nézzük meg hogyan történik ez GIMP képszerkesztőben.
Töltsd be a fotót GIMPbe!
Komor, sötét egünkre ráférne némi „napsütés”. Egy-két lépéssel másodpercek alatt világosíthatunk a képen.
Bemeneti szintek
Ehhez a legnyilvánvalóbb segítséget a Réteg/Színek/Szintek menüpont adja. Megjelenő ablaka elsőre talán kicsit bonyolultnak tűnik, de egész egyszerű fényességi beállításokat is véghez vihetünk rajta, amellett, hogy bonyolultabb beavatkozáshoz is használható.
Nézzük rögtön az ablak felső sorát! A Csatorna lehullómenüben választhatod ki a módosítani kívánt színcsatornát, amennyiben csak egy színösszetevő világosságát szeretnéd módosítani. RGB képnél ez értelemszerűen a piros, zöld és kék csatornát jelenti külön külön. A színcsatornánkénti világosság állítás, a kép színeire erős hatással lesz. Ha a teljes kép világosságát szeretnéd megváltoztatni, maradj az Érték menüsoron! Így az összes színcsatorna egyforma értékekkel változik. A jobb felső sarokban válaszd ki a Logaritmikus ikont (jobb oldali), így az alatta lévő hisztogram, azaz árnyalateloszlási grafikon jobban látszik. Ezen a hisztogramon látható az árnyalatok aránya. Mivel hosszú oldalakat írhatnánk a hisztogramról, ezért a taglalását egy későbbi időpontra hagyjuk. Elég annyi, hogy figyeld meg a hisztogram kezdő és végpontját, mivel ehhez kell igazítanod később a jelzőket. A kezdő és végpontot a fenti képen függőleges piros vonalakkal jelöltük. A hisztogram által kirajzolt „hegycsúcsok” esetünkben nem töltik ki teljesen az ablakot. Bal oldalon kicsi, jobb oldalt nagyobb üresség tátong. A jobb oldalt jelennének meg a világos árnyalatok. Az itt tátongó üresség azt jelenti, hogy ilyenek nem léteznek, a kép sötét.
A Hisztogram alatt három kis nyilat látsz. Egy feketét, egy szürkét és egy fehéret. A fekete a sötét árnyalatok, a szürke a középtónusok, a fehér pedig a legvilágosabb árnyalatokat képviseli. Ha világosítani akarod a képet, húzd balra a fehér nyilat a hisztogram jobb oldali végpontjáig. Ha végponttól beljebb húzod a nyilat a képen egyre több terület lesz teljesen fehér, „kilyukadt”. Ezután a bal oldali fekete nyilat told jobbra, a hisztogram kezdőpontjáig. Persze csak abban az esetben ha van itt némi üres tér. Az üresség azt jelenti, hogy nincsenek a képen igazi feketék.
A fotó így nagyjából megfelelő is lehet. Már csak apróbb finomítások vannak hátra.
Kimeneti szintek
A finomításra használhatod a szürke nyilat, amely a kép középtónusait jelképezi, de választhatod a Kimeneti szintek két alsó nyilát is. Esetleg ötvözheted mindkettőt.
Példánkban a szürke nyilat kissé balra húztuk, így a középtónusokon némileg világosítottunk. A Kimeneti szintek bal oldali, fekete nyilát jobbra tolva a fekete területek sápadtabbá, világosabb szürkévé válnak. Csak módjával használd, hiszen ha túlzásba viszed, a kép kontraszttalanná, unalmasan lapossá válik. A Kimeneti szintek jobb oldali fehér nyila a legvilágosabb képterületeket sötétíti. Itt is ügyelj arra, hogy a kép ne váljon kontraszttalanná! Ez alkalommal nem is volt rá szükség.
Minden szinten…
Nem kell nagyítót használnunk, hogy a változást észrevegyük. A kék ég sokkal élettelibb lett. Szembetűnőbb rajta a repülőgép, ami szintén világosabb lett.