Bár van erre rövidebb út is, mi újra a göröngyöset választjuk.
Igen, ha zajról van szó, akkor van a „zizi” meg a „konfetti eső”. Ez az előbbi a világossági zaj, amely igen komolyan beleszól a részletekbe is. A színzajt (vagy ha úgy tetszik konfetti esőt) már jó pár alkalommal megpróbáltuk csökkenteni.
A világossági zaj makacsabb jószág, így nehezebb eltávolítani is és nagyon valószínű, hogy maradandó nyomot hagy maga után. A Photoshop újabb verzióiban már külön menüpontot kapunk a zaj eltávolításához. A DigiRetus azonban a járt út mellett mindig megpróbálkozik egy másikkal is. Ezúttal is van más módszer.
Töltsd be a fotót!
Ezen a képrészleten (főleg az árnyékos területeken) elég erős a világossági (luminancia) zaj jelenléte, de a részletromboló „mákosság” hamarosan a múlté lesz.
Bár némi színzaj is jelen van a képen, ezt most hagyjuk figyelmen kívül! Aki a színzajjal is szeretne foglalkozni kattintson az oldal alján található linkjeink egyikére!
A világossági zajhoz csak úgy férhetünk hozzá, ha el tudjuk különíteni a kép világossági információit a szín infóktól.
Irány a labor!
Mi sem egyszerűbb ennél. A LAB színmód pont ezt teszi. Csupán az Image/Mode/Lab Color (Kép/Mód/Lab kép) menüpontra kell kattintanod és át is váltottál LAB módba. A színek mit sem változtak és látszólag semmi sem történt, de ha a Channels palettára kattintasz, láthatod, hogy egy Lightness (világossági) és két színcsatornát (a és b) kaptunk. Jelöld ki a Lightness csatornát, hiszen erre lesz szükség a későbbiekben. Ez tartalmazza a kép teljes világossági adatait, egyben a luminancia zajt is. Ha sikerül „megszűrni” a Lightness csatornát, eltűnik a világossági zaj.
Nagymosás
Ehhez válaszd a Filter/Blur/Surface Blur (Szűrő/Elmosás/Felületi elmosás) effektet!
Viszonylag durva zajunkhoz 3-mas Radius értéket választottunk. Finomabb zaj esetén lejjebb is mehetsz, durvábbnál a 4-5-ös érték is megfelelő lehet. Túl erősre nem érdemes állítani, mert tönkreteszi a kép kontrasztját (egy kicsit így is belenyúl).
Miután a fenti beállítással végeztél óvatosan emeld a Thresholdértéket. Lehetőleg csak egyesével haladj és a nézőképen ellenőrizd a hatást (Preview négyzet legyen bejelölve!). Az érték emelésével a kontrasztszegényebb területeket elmossa a program. Itt aztán tényleg vigyázni kell, nehogy megszaladjon a csúszka, mert a kép könnyen egy kőmosott vízfestményre hasonlíthat. Meg kell találnunk a kompromisszumos értéket a más elég jól elmosott zaj és a még nem túlságosan szétmaszatolt részletek között. Mi valahol 8-nál állapodtunk meg.
Nesztelenül
Végül válts vissza RGB színmódba – Image/Mode/RGB Color.
A végeredmény a fenti kép jobb oldalán látható. Bal oldalon az kiinduló képünk részlete látszik. Az elmosás az egészen finom részleteket ugyan eltüntette, de még fotószerű az eredmény és ami a lényeg, a világossági zajnak is harangoztak.
Budai Petur