Ismét a világosság és kontraszt kerül előtérbe a Lightroomban, de ezúttal egy kicsit mélyebben megmártózunk a témában.
A tónusgörbe…
…megszokott, jobb oldali szekciónkban az elmúlt alkalommal bemutatott Presence rész alatt található. A Basic szerkesztőcsoport után ez a második legnagyobb csoport és hasonló a funkciója, mint a korábban tárgyalt tónuskorrekciós opcióké, de azoknál némileg szélesebb körűek felhasználási lehetőségei.
Három fontosabb részből áll. Fent egy hisztogramból és állítható tónusgörbéből, középen négy csúszkából a különböző árnyalati régiókhoz, lent pedig a görbe jellegét befolyásoló menüből.
Régiók
A csúszkák és a felső hisztogram ugyanarra szolgál. Az egyes árnyalati régiókat állíthatjuk velük külön-külön. A hisztogram vízszintes tengelyén balról jobbra haladva ábrázolják a kép teljes árnyalateloszlását. Balra találjuk a legsötétebb, jobbra a legvilágosabb képpontok mennyiségi grafikonját. A hisztogram ebben az irányban négy főbb régióra osztható:
Balra 0-20%-ig: Shadows, vagyis a legsötétebb, árnyékos képterületek.
Balra 20-50%-ig: Darks, tehát sötét területek.
Jobbra 50-80%-ig: Lights, azaz világos képrészek.
Jobbra 80-100%-ig: Highlights, vagyis csúcsfények, melyek a fotó legvilágosabb képpontjait jelentik.
Ezeket a területeket egyenként szabályozhatjuk a csúszkák eltolásával. Balra sötétíthetünk, jobbra tolva világosíthatunk rajtuk.
A hisztogramon haránt keresztülfutó vonallal szintén szekciónként állíthatjuk be a kép tónusát. Erről lesz szó a 4. pontnál.
Alul, a Point Curve menüben a tónusgörbe jellege állítható, három fokozatban.
Linear beállításnál kapjuk a legjobban széthúzott hisztogramot, amely széles árnyalatterjedelmet jelent, de alacsony kontrasztot. Nagy kontrasztkülönbségű képeknél (épület, tájkép) ajánlott beállítás.
A másik két beállítás (Medium Contrast, Strong Contrast) már nevében sejteti hatását. Egyre szűkebb árnyalatterjedelmet, de fokozatosan erősödő kontrasztot várhatunk tőlük.
Régiók a képen
A tónusrégiók többnyire a képeken is jól elkülöníthetők. Mintafotónkon a felhők legvilágosabb területei jelentik a csúcsfényeket, így a Highlights csúszkával főleg ezek világosságát állíthatjuk. A Lights szekció esetünkben a kék eget jelenti, valamint a felhők szürkés széleit. A Darks adja a dombok sötétjét, és a fák koronáját, míg a Shadows a fák árnyékos, fekete törzsét.
Azt vegyük figyelembe, hogy egy szekció értékeinek megváltoztatása kisebb mértékben a szomszédos régiókra is hatással lehet. Ha például emelünk a Lights területek világosságán, akkor némileg a Highlights és Darks régiók képpontjai is világosodnak.
Görbítünk a görbén
A csúszkákhoz hasonló, de némileg finomabban szabályozható hatást érhetünk el a hisztogram görbe szabályozásával is. A vonalra bárhol rákattinthatunk és a görbét le-föl tolhatjuk az egérgombot nyomvatartva. Így nem csak a négy régiót, de azon belül bármelyik tónuspontjukat emelhetjük, vagy csökkenthetjük. Az emelés világosítást a süllyesztés sötétítést eredményez a képen. Bármely pontra kattintva körülötte egy világosabb „buborék” jelenik mely, mely a módosítás határait jelenti. Ezeknél tovább nem húzható a görbe. A pont koordinátái a bal felső sarokban olvashatók le, a módosítás mértéke pedig a jobb alsóban látható. Alul-középen az is megjelenik, hogy a kiválasztott pont mely szekcióra lesz hatással. Ennek megfelelően az adott szekció csúszkája is eltolódik.
Munka után
Némi tologatás után a fenti képet kaptuk végeredményül. Az alsó, erdős-dombos képrész kontrasztkülönbségét emeltük. Az előtér és annak részletei így jobban kivehetők, még inkább elkülönülnek a középrészt alkotó hátsó dombtól, amely így jobb mélységet kapott. Az égbolt persze némileg kárát látta az akciónak, de gondos állítgatással jobb eredményt is kihozhatunk belőle. Az alsó menüben természetesen Linear beállítást használtunk.
Ha lenyomjuk az Y gombot, a képernyő bal felén az eredeti képállapot, jobbra pedig a módosított lesz látható. Így folyamatosan ellenőrizhető a változás.