Ceruzarajz Photoshopban

Ceruzarajz Photoshopban

„szeretném ha ceruzás rajz lenne”

Ivett

Ceruzarajz Photoshopban 2.

 

Kedves Ivett! A kérésed számunkra parancs, bár volt már ceruzarajz ötletünk a DigiRetus Photoshop cikkei között, úgyhogy inkább a képzajt vagy a nyúlszemeket távolítottuk volna el, de hát legyen!

A hasonló effektek (festmény, krétarajz) Photoshoppos tárháza szinte kimeríthetetlen, erősen közelít a végtelenhez. Annyiféle variáció van, hogy csak ezzel is foglalkozhatnánk ebben az évben. Ne is szaporítsuk tovább szót, inkább rittyentsünk valamit a képből, egy közepesen nehéz módszert bemutatva az egymillióból!

Elöljáróban még egy dolog. Ne használjátok csak úgy magában a Photoshop szűrőit, ha kicsit is valósághű festmény, vagy ceruzarajz effektet szeretnétek.

Ceruzarajz Photoshopban 1.

A fenti képkivágáshoz nem tettünk mást, mint, hogy a Filter/Sketch/Graphic Pen szűrőt használtuk. A neve alapján ez lenne a ceruzarajz effekt, de ez így nyomokban hasonlít csak egy valódi ceruzás képhez. Sokkal jobb eredmény érhető el, a rétegek, összhatásmódok és a szűrők együttes használatával. Akinek megfelel a fenti „ceruzarajz” ne is olvasson tovább, a kíváncsiak azonban megismerkedhetnek egy hosszadalmasabb, de jobb végeredményt adó lépéssorral.

Mielőtt elkezdtük, meggyőződtünk róla, hogy az eszközpaletta előtér és háttér színe fekete és fehér.

Ceruzarajz Photoshopban 3.

Az első valódi lépés a kép új rétegre duplázása volt (Layer/Duplicate Layer). A módosítást a Background Copy nevű másolati rétegen folytattuk.

A rajzhatások egyik fontos szűrője a magasan áteresztő, vagy High-pass szűrő, amit a Filter/Other menü alatt találunk. Radius értéknek 5,0-öt használtunk, majd az OK után eltüntettük a színeket a Shift+Ctrl+U gombkombinációval. Így kaptuk a fenti eredményt.

Rétegek minden mennyiségben! Illetve csak négy. Még kétszer kattintottunk a Layer/Duplicate Layer menüparancsra, és ezzel megháromszoroztuk a Background Copy réteget.

Ceruzarajz Photoshopban 4.

Ezután a legfelsőre kattintottunk és folytattuk a szerkesztést.

Ceruzarajz Photoshopban 5.

A felső rétegen a Filter/Filter Gallery menüpontot alkalmaztuk. Ez egy összefoglaló gyűjteménye a Photoshop kreatív szűrőinek. A Sketch csoport Charcoal effektjét választottuk, ami eredetileg egy szénrajz imitáció, de tökéletes lehet ehhez a képhez. Jobb oldali beállításainál maximumra állítottuk a Charcoal Thicknesst (szénvastagság), a Detailt (részletesség), és a közepesnél valamivel erősebbre a Light/Dark Balance-et (világos/sötét részek egyensúlya). A rajzhatás már kezdett alakot ölteni, de még messze nem volt az igazi.

Ceruzarajz Photoshopban 6.

Ezt követően visszatértünk a rétegekhez és a felső összhatásmódját Overlayre állítottuk. Sokkal határozottabb vonalak jöttek elő, de még finomítható a kép.

Ceruzarajz Photoshopban 7.

A felső réteggel végeztünk, így átléptünk az alatta lévőre és újra Filter Galleryben kötöttünk ki. Ezúttal a cikk elején is említett Graphic Pen effektet választottuk a Sketch menüből.

Stroke Length (vonások hossza) csúszkát maximumra a Light/Dark Balance-ot itt is közepes körülire állítottuk. A Stroke Direction a ceruzavonások erősségét határozza meg. Érdemes bal vagy jobb haránt irányú vonásokat választani (Left, vagy Right Diagonal).

Ceruzarajz Photoshopban 8.

Újra a rétegpaletta következett. Mivel a középső réteg előbb létrehozott ceruzahatása túl erős, csökkentenünk kellett. Az összhatásmód Multiply lett, a csökkentéshez pedig az Opacity csúszkát kellett alacsonyabbra állítanunk. Ezúttal 25%-ra.

Ceruzarajz Photoshopban 9.

A ceruzavonások szépen fedik a képet, de túl egyenletesek, túl szabályosak még. Egy kézzel készült rajz nem ilyen. Kissé egyenetlenné kellett tennünk a vonalakat.

Background Copy 2 rétegen maradva kiválasztottuk a Filter/Stylize/Diffuse menüparancsot, majd ott az Anisotropic opciót. Az egyenes vonások kissé girbe-gurbává, eltérő vastagságúvá váltak.

Ceruzarajz Photoshopban

Már csak a rétegek egyesítése maradt a Layer/Flatten Image menüponttal. Ha valaki netán színes ceruzarajzot szeretne, kattintson alulról a második rétegre és az összhatásmódját állítsa Normalról Screenre!

A rajzhatást a végtelenségig lehetne finomítani, még további 50 rétegen, egyéb szűrők bevetésével, de azt hiszem így is sokkal jobb az eredmény, mint a cikk elején mutatott „egykattintásos” példa.

 

Budai Petur

Portréfotózás alapjai banner