„szeretném ha ceruzás rajz lenne”
Ivett
Kedves Ivett! A kérésed számunkra parancs, bár volt már ceruzarajz ötletünk a DigiRetus Photoshop cikkei között, úgyhogy inkább a képzajt vagy a nyúlszemeket távolítottuk volna el, de hát legyen!
A hasonló effektek (festmény, krétarajz) Photoshoppos tárháza szinte kimeríthetetlen, erősen közelít a végtelenhez. Annyiféle variáció van, hogy csak ezzel is foglalkozhatnánk ebben az évben. Ne is szaporítsuk tovább szót, inkább rittyentsünk valamit a képből, egy közepesen nehéz módszert bemutatva az egymillióból!
Elöljáróban még egy dolog. Ne használjátok csak úgy magában a Photoshop szűrőit, ha kicsit is valósághű festmény, vagy ceruzarajz effektet szeretnétek.
A fenti képkivágáshoz nem tettünk mást, mint, hogy a Filter/Sketch/Graphic Pen szűrőt használtuk. A neve alapján ez lenne a ceruzarajz effekt, de ez így nyomokban hasonlít csak egy valódi ceruzás képhez. Sokkal jobb eredmény érhető el, a rétegek, összhatásmódok és a szűrők együttes használatával. Akinek megfelel a fenti „ceruzarajz” ne is olvasson tovább, a kíváncsiak azonban megismerkedhetnek egy hosszadalmasabb, de jobb végeredményt adó lépéssorral.
Mielőtt elkezdtük, meggyőződtünk róla, hogy az eszközpaletta előtér és háttér színe fekete és fehér.
Az első valódi lépés a kép új rétegre duplázása volt (Layer/Duplicate Layer). A módosítást a Background Copy nevű másolati rétegen folytattuk.
A rajzhatások egyik fontos szűrője a magasan áteresztő, vagy High-pass szűrő, amit a Filter/Other menü alatt találunk. Radius értéknek 5,0-öt használtunk, majd az OK után eltüntettük a színeket a Shift+Ctrl+U gombkombinációval. Így kaptuk a fenti eredményt.
Rétegek minden mennyiségben! Illetve csak négy. Még kétszer kattintottunk a Layer/Duplicate Layer menüparancsra, és ezzel megháromszoroztuk a Background Copy réteget.
Ezután a legfelsőre kattintottunk és folytattuk a szerkesztést.
A felső rétegen a Filter/Filter Gallery menüpontot alkalmaztuk. Ez egy összefoglaló gyűjteménye a Photoshop kreatív szűrőinek. A Sketch csoport Charcoal effektjét választottuk, ami eredetileg egy szénrajz imitáció, de tökéletes lehet ehhez a képhez. Jobb oldali beállításainál maximumra állítottuk a Charcoal Thicknesst (szénvastagság), a Detailt (részletesség), és a közepesnél valamivel erősebbre a Light/Dark Balance-et (világos/sötét részek egyensúlya). A rajzhatás már kezdett alakot ölteni, de még messze nem volt az igazi.
Ezt követően visszatértünk a rétegekhez és a felső összhatásmódját Overlayre állítottuk. Sokkal határozottabb vonalak jöttek elő, de még finomítható a kép.
A felső réteggel végeztünk, így átléptünk az alatta lévőre és újra Filter Galleryben kötöttünk ki. Ezúttal a cikk elején is említett Graphic Pen effektet választottuk a Sketch menüből.
A Stroke Length (vonások hossza) csúszkát maximumra a Light/Dark Balance-ot itt is közepes körülire állítottuk. A Stroke Direction a ceruzavonások erősségét határozza meg. Érdemes bal vagy jobb haránt irányú vonásokat választani (Left, vagy Right Diagonal).
Újra a rétegpaletta következett. Mivel a középső réteg előbb létrehozott ceruzahatása túl erős, csökkentenünk kellett. Az összhatásmód Multiply lett, a csökkentéshez pedig az Opacity csúszkát kellett alacsonyabbra állítanunk. Ezúttal 25%-ra.
A ceruzavonások szépen fedik a képet, de túl egyenletesek, túl szabályosak még. Egy kézzel készült rajz nem ilyen. Kissé egyenetlenné kellett tennünk a vonalakat.
A Background Copy 2 rétegen maradva kiválasztottuk a Filter/Stylize/Diffuse menüparancsot, majd ott az Anisotropic opciót. Az egyenes vonások kissé girbe-gurbává, eltérő vastagságúvá váltak.
Már csak a rétegek egyesítése maradt a Layer/Flatten Image menüponttal. Ha valaki netán színes ceruzarajzot szeretne, kattintson alulról a második rétegre és az összhatásmódját állítsa Normalról Screenre!
A rajzhatást a végtelenségig lehetne finomítani, még további 50 rétegen, egyéb szűrők bevetésével, de azt hiszem így is sokkal jobb az eredmény, mint a cikk elején mutatott „egykattintásos” példa.