Különböző expozíciójú képek összerakása Photoshopban

Különböző expozíciójú képek összerakása Photoshopban

Hogyan fényképezzünk olyan képet, ahol a havas hegycsúcsok is részletgazdagok, de a sötét fenyőerdő is szépen megjelenik? A megoldás, ha különböző expozíciós beállításokkal lefotózzuk ugyanazt a tájrészletet, majd a Photoshop CS2-ben összerakjuk.

Szükséges ismeretek:

Amit mi használni fogunk, az a 32 bites HDR (High Dynamic Range = Magas Dinamikus Tartomány) funkció. Ami azt jelenti, hogy több 8 vagy 16-bites képből fogunk egy 32-bites képet készíteni (amit később még mindig 16 vagy 8-bites képre „butíthatunk”)

Mire is jó ez?

Fényképezésnél csatornánként (vörös, zöld, kék) maximum 8 bitnyi, azaz 256 színt tud a fényképezőgép megkülönböztetni. 16 bites fényképezésnél ennek már a négyzete, 65536 db. színt különíthetünk el.
Amennyiben nagyon nagy kontrasztkülönbséggel rendelkező képet szeretnénk fotózni, akkor sok esetben még ez is kevés.

Ilyen képek leggyakrabban havas tájkép, tengerpart, havas hegycsúcsok sötét erdővel, olyan sötét szoba, ahova bevilágít a fény, stb…

Hogyan fényképezzünk akkor olyan képet, ahol a havas hegycsúcsok is részletgazdagok, de a sötét fenyőerdő is szépen megjelenik?

A megoldás, ha különböző expozíciós beállításokkal lefotózzuk ugyan azt a tájrészletet, majd a Photoshop CS2-ben összerakjuk.

Előkészületek

  • Ha lehetőségünk van, akkor mindenképpen RAW formátumba fotózzunk, ezzel is növelve a kép információ tartalmát. E mellett majd az összerakásnál a RAW formátumból a Photoshop ki tudja olvasni az expozíciós adatokat, így egyszerűbb lesz az összerakás.
    Természetesen JPG-be is fényképezhetünk, a program azt is össze tudja rakni.
  • Mindenképpen használjunk állványt! Egymás után több képet fogunk fotózni. A legkisebb elmozdulás is homályos képet nyújt az összerakás után.

Fotózás

Különböző expozíciójú képek összerakása Photoshopban 1.

Komolyabb gépeken beállíthatjuk, hogy egymás után több képet is készítsen különböző expozíciós értékekkel. Ha ilyet használunk, győződjünk meg róla, hogy elég széles tartományt állítottunk-e be. A beállítás után helyezzük a gépet az állványra és kezdjük el a fényképezést különböző expozíciós értékekkel!

Ahogy a különböző értékekkel készítjük a képeket, könnyen előfordulhat, hogy a kép jelentős része kiég, vagy befeketedik. Ez nem baj. Inkább több képünk legyen, mint kevés. Bármikor kiszedhetjük majd a felesleges képet.

Képek összerakása

Különböző expozíciójú képek összerakása Photoshopban 2.

Bár a funkció elérhető a Photoshop Fájl/Automatizálás/Egyesítés HDR fájlba menüben is, mégis inkább a Bridget érdemes használnunk, mert itt könnyebb a képeket kiválasztani, és láthatjuk az EXIF adatokat is, amik majd megkönnyítik az összerakást.

Kijelölés

Különböző expozíciójú képek összerakása Photoshopban 3.

Jelöljük ki a képeket, majd az Eszközök/Photoshop/Egyesítés HDR fájlba opciót használva átjutunk a Photoshopba.

Expozíció

Különböző expozíciójú képek összerakása Photoshopban 4.

Ha RAW fájlokat készítettünk, akkor a következő lépést kihagyhatjuk, hiszen a program felismeri a beállított expozíciós értékeket.

Ha JPG vagy más formátumot használunk, akkor egy beállítási ablakot kapunk, ahol meg kell adni minden képnek az exponálási adatait. Szerencsére ezen adatokat leolvashatjuk a Bridge programban, így nem kell megjegyezni.
Adjuk meg mindegyik képnek az adatait, majd nyomjuk meg az OK gombot.

Stop!

Különböző expozíciójú képek összerakása Photoshopban

És íme! Itt van előttünk az összerakott kép!

Jó alaposan nézzük meg a képet, mert most még sok mindent állíthatunk!

Az ablak bal oldalán láthatjuk a forrásképeket. Így ha úgy érezzük, valamelyik fénykép felesleges, akkor azt kiszedhetjük. Így a kép sötétebb/világosabb lehet, értékes színinformációs területet nyerhetünk vele.

Bal oldalt pedig egy csúszkát találunk, ahol beállíthatjuk a képünk világosságát. Alatta pedig, hogy mekkora legyen a kép színmélysége.

Ha jó a vége

Itt álljunk meg egy rövid időre!

Három lehetőségünk van: 8-bites, 16-bites, 32-bites kép.

Ha 8-bites képet készítünk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy azt bárki meg tudja nézni, bárhol ki lehet nyomtatni, tovább dolgozhatunk vele akár Photoshopban, akár máshol.

A 16-bites kép esetében már nem ennyire egyértelmű. Ma (2006) még nagyon kevés program tudja a 16-bites képeket lekezelni. Ezért mielőtt ezt választjuk, gondoljuk meg, hogy mit a további terveink a képpel, hol szeretnénk használni, kinek szeretnénk küldeni. A Photoshop funkcióinak többsége probléma nélkül működik 16-bites környezetben is. De nem mind!

A 32-bites kép pedig teljes mértékben újdonságnak számít. Én eddig csak az Adobe After Effect legújabb 7-es verzióját találtam, ami meg tudja nyitni (és természetesen a Photoshop), így nagyon kevés helyen használhatjuk. Ráadásul a Photoshopban is nagyon kevés funkció működik. De mégis érdemes elgondolkodni rajta. A tervek szerint a 32-bites képek már úgynevezett lebegőpontosak lesznek. Ami azt jelenti, hogy ha képet világosítjuk vagy sötétjük, akkor az nem jár minőségvesztéssel. A „normál” képek esetében ha nagyon sokat sötétítünk akkor előbb-utóbb minden képpont ugyan az a fekete lesz. A lebegőpontos esetében nincs ilyen probléma, mert bár megjelenítésben nem lesz különbség, de kép továbbra is különböző pontokat jelenít meg.

Így ezt vegyük figyelembe, mielőtt eldöntjük, hogy 8, 16, vagy 32-bites képet készítünk. Természetesen lefele bármikor konvertálhatunk.

Pi Tóth István

 

Portréfotózás alapjai banner