Harmadszor rugaszkodunk neki a visszavonási eljárásoknak. Ezúttal a nem-lineáris visszavonásról lesz szó, amely sokban könnyítheti és rövidítheti a szerkesztési munkát, netán új lehetőséget is jelenthet képeink retusálásában.
Mi is ez a fura nevű eljárás? Kicsit hasonló az időutazós sci-fi filmek alternatív idővonalához. Egy-egy korábban elvégzett lépéshez, parancshoz külön-külön visszatérhetünk és saját idővonalon, egyszerre alkalmazhatók a képen. Kissé bonyolult, de a gyakorlatban nem annyira.
Töltsük be a képünket!

A következő fotón két külön effektet alkalmazunk egymás után, majd visszatérünk a kiindulási állapothoz és az effektek hatását egyenként visszafestjük a kép bizonyos részeire.
Ha nem vagy még biztos a visszavonás paletta használatában, olvasd át korábbi két visszavonási leírásunkat is.
Mielőtt…

Ehhez azonban előbb aktiválnunk kell a History paletta jobb felső sarkából előhívható History Options menüpontot, ezen belül pedig az Allow Non-Linear History jelölőt.
Alapesetben a history palettán eltárolt bármely korábbi lépéshez visszatérve, az utánalévő lépések elvesznek, a szerkesztést ettől az előző állapottól folytathatjuk.
A nem-lineáris visszavonás engedélyezésével bármely lépéshez visszatérhetünk, de az utána következők sem vesznek el.
Szabad az út!

Bármilyen módosítást, effektet, parancsot hajtunk végre egyenként visszatérhetünk majd hozzájuk. Esetünkben egy tetszőleges élesítést (Unsharp Mask), majd elmosást (Gaussian Blur) végeztünk a képen egymás után.
Jelöld ki a kép kiinduló állapotát, ezzel visszakerülsz a kezdeti állapothoz, a visszalépés ikont pedig tedd az első effekt elé (esetünkben ez az Unsharp Mask). A kiinduló állapothoz való visszatérést a File/Revert menüponttal is megteheted. Az eszközpalettáról válaszd ki a History Brush eszközt (Y-billentyű) és egy megfelelőnek ítélt ecsetméretet, majd fesd vissza az élesítést a kép kívánt részeire!
Vissza, vissza!

Amint ezzel végeztél, a visszavonás ikont tedd az elmosás (Gaussian Blur) elé, majd változtass az ecsetméreten, ha szükséges. Most fest át azokat a képterületeket, amelyeket elmosott állapotban szeretnél viszontlátni!
A kép így a két állapot keveréke lesz, egyes területeire élességet, más részeire elmosást festettünk. Ezt a két effektet egymás után adtuk ki, tehát együtt ilyen módon nem kerülhettek volna a képre, csak hosszadalmasabb maszkolási technikával.
Univerzális

A nem-lineáris visszavonás alkalmazásának valóban csak fantáziánk szabhat gátat. Vagy még az sem. Külön erősséggel alkalmazhatunk például a képen világosítást, majd az alapállapothoz visszatérve a kép különböző területeire más erősségű megvilágítást festhetünk, többször átszínezhetjük a képet, majd a különböző színállapotokat visszafesthetjük. Többlépéses élesítést alkalmazhatunk, majd a különböző területekre eltérő erősségű éleket rajzolhatunk vissza…stb-stb. Felsorolni lehetetlen a lehetőségeket, a nem lineáris visszavonás univerzális segítség a képszerkesztői munkában.
Budai Petur