Ismét egy új Photoshop eszközt mutatunk be, amely a korábbi verziókban még nem szerepelt. Az Exposure menüpont kiválóan alkalmas egy fotó expozíciójának, fényviszonyainak utólagos beállítására, példánkban egy ködös, homályos kép élénkebbé tételére.
Töltsd be a fotót!
Bár ez a fotó elég gyenge, de arra tökéletesen megfelel, hogy a világosság és kontraszt állítását bemutassuk rajta. A teleobjektívnek köszönhetően a levegő páratartalma fokozottan jelentkezik a képen. A kontraszt alacsony, a kép unalmas. Ezen változtatnunk kell!
A jó öreg
Nem is kezdhetnénk mással, mint a jól bevált réteg duplázással (Layer/Duplicate Layer). A következőkben a felső rétegen dolgozunk majd, így maradjon az kijelölve.
Expozíció
Válaszd ki az Image/Adjustments/Exposure (Kép/Korrekciók/Expozíció) menüpontot. A megjelenő ablakban három csúszkát, jobb alsó sarokban pedig három ikont látsz. Utóbbiakkal állíthatod be leggyorsabban a szélső fényviszonyait.
Kezdjük a fehérekkel. Kattints a jobb szélső (fehér szemcseppentő) ikonra, majd ezzel a képnek egy olyan pontjára, aminek fehérnek kell lennie. Ezzel közlöd a szoftverrel, hogy „Ez itten a fehér!”. A Photoshop ezután ehhez igazítja a kép fényviszonyait. A kattintás után az Exposure csúszkával finomítsd a fehérek jelenlétét.
Sötét lép
Következhet a kép legsötétebb pontja. Ehhez használd a bal oldali (fekete szemcseppentő) ikont, majd kattints a kép legsötétebbnek vélt pontjára. Ha nem vagy elégedett az eredménnyel nyugodtan kattints más pontra, a világosság ehhez igazodik majd. A végén az Offset csúszkával állítsd be a kép sötétségét!
Gamma
A középtónusok nagyon fontosak, hiszen a kép egészének fényviszonyit döntően ezek határozzák meg (hacsak nem egy szinte teljesen fekete, vagy világos képed van). A harsányabb kontrasztot a Gamma csúszka balra húzásával értük el. A homályba vesző távoli tárgyak így egész szépen kiemelhetők.
Egyesítés
Az utolsó lépés a Layers (rétegek) paletta Luminosity összhatásmódjának használata. Ennek segítségével csak a beállított világossági értékek változnak (remélhetőleg előnyükre), a színek változatlanok maradnak.
Köd előttem…
Jobban mondva köd utánam! A képre telepedett szürkés lepedéknek nyoma sincs a kontraszt növekedett.
Budai Petur