A következő leírásban a zaj és az életlenség ellen vesszük fel a harcot. Ehhez legalább háromféle eszközt kell egymás után használnunk. Itt van például a Photoshop CS verzióiban bevezetett zajszűrés (Reduce Noise) , aztán a rengeteg mindenre jó előzmény ecset (History Brush), és régi cimboránk az életlen maszk (Unsharp Mask).
Tölts be egy fotót!
Sajnos a példaképünk elég életlen és ráadásul még zajos is, de mivel kedvencünk néz rajta bambán, ezért érzelmi okokból szeretnénk megtartani és ha lehet egy kicsit feljavítani.
Lassan az élesítéssel!
A „feljavítás” legyen mondjuk élesítés? Egy közepes erősségű Unsharp Mask-tól így fog kinézni szerencsétlen fotónk. Igaz, élesebb, de az amúgy is meglévő zaj még jobban látható. Főleg a homogénebb, háttérrészeken zavaró, hiszen ide nem szemcséket, hanem szép egyenletes mosottságot várnánk. Legkevésbé a macska bundáján vesszük észre, hiszen az amúgy is hasonló, részletgazdag struktúra. Sőt itt az elmosódott képrészleteit egy kicsit még támogatja is a zaj.
Lépjünk vissza inkább a kiinduló állapotra, és kezdjük más megközelítésből! Például először a zaj eltüntetésével.
Színek zaja
Vegyük külön a kétféle zajkomponens a színzajt és a világossági zajt, és kezeljük őket külön-külön. Elsőként a színzaj kerüljön terítékre. ez a zavaró színes – képünknél leginkább piros és zöld – foltok jelenléte a képen.
Jó lesz ide a Photoshop normál zajeltávolító eszköze, amit a Filter/Noise/Reduce Noise (Szűrő/Zaj/Zaj eltávolítása) menüpont alatt találsz.
A beállítóablakban csak egyre kell figyelned, a Reduce Color Noise, vagyis Színzaj eltávolítása csúszkára. Ezen állíts be egy tetszőleges értéket. Esetünkben 30%-ra állítottuk. Arra vigyázz, hogy a túl magas érték, bár eltávolítja a zajt, a színeket is erősen mossa. Viszont ezzel a módszerrel a képrészletek, melyekből úgy sincs sok, nem tűnnek el.
A többi zaj
Nem csak a képrészletek maradtak, de sajnos a másik komponens a világossági zaj is, amely szürke szemcsékként jelentkezik. Ezt mindenképpen csak a részletek elmosásával tudod eltávolítani, hiszen a szoftver nem tudja mely pixel valódi képrészlet és melyik zaj. Az intelligensebb zajszűrő szoftverekben sokkal jobb hatásfokkal dolgozhatsz, de szegény ember vízzel főz, így csináljuk azzal amink van.
Újra használd a Filter/Noise/Reduce Noise parancsot, de ezúttal csak a Strength csúszkára figyelve. Itt 10-es értéket használtunk, ami a legerősebb elmosás, de a zajnak így híre-hamva nem marad.
Igaz a finom részleteknek sem. A kép úgy néz ki utána, mint egy olajfestmény.
Festményből fotó
Az erős elmosás a háttérnek jót tett. Szép homogénné, zajmentessé vált. A macskabundának viszont ártott, de itt van nekünk a History Brush, vagy Előzmény ecset (Y billentyű), amivel tökéletesen vissza lehet állítani a kép kívánt részein egy előző állapotot. Kattints az eszközpalettán a History Brushra, válasz ki egy tetszőleges, lehetőleg elmosott szélű ecsetet, majd a History palettán jelöld ki visszaállítandó állapotnak a legutóbbi zajszűrési lépés előttit. Tehát a színzaj elmosása még megmarad, de a fotó egyes területein visszafestjük a világossági szűrés előtti állapotot.
Az ecsettel szép óvatosan állítsd vissza a macskabunda területeit. Nem is kell a szélekre vigyáznod, azokat kihagyhatod. Az elmosva hagyott területek ugyanis a mélységélességi hatást erősítik. Kihagyhatod a szemet is – a pupillát kivéve – hiszen ezúttal ott is jót tesz a lágyság.
Az ecset segítségével a macska bundája visszakapja az előbbi, zajos állapotot, de arról ugyebár már az elején megegyeztünk, hogy ilyen sűrű részletességű területeken ez nem olyan zavaró, sőt kicsit még előnyös is lehet.
Miután végeztél bármilyen élesítő eszközzel, például a Filter/Sharpen/Smart Sharpen, vagy Unsharp Mask segítségével egy kis élesítést is adhatsz a képnek.
Zajtalan kisállat
A végeredmény is kicsit lágy, de a szépen elmosott háttér és az utólag kicsit újraélesített bunda közti lágy-éles kontraszt a szemlélőben mégis egyfajta élességérzetet kelt, a zajra pedig nem igazán fog figyelni, hiszen – bár jelen van – nincs zavaró helyen.
Budai Petur