Van valami a fehér alatt?
Tölts be egy fotót
Ha a Lightroom 2.2 verziójánál újabbat használsz, akár JPEG képet is szerkeszthetsz. Mi is a JPEG-en kísérleteztünk, bár pont ez az a formátum, amely kevésbé tűri az expozíció utólagos állítgatását, lévén csak 8-bites. Ezzel szemben a RAW fájlok 12-14 bitesek, amely sokkal több mozgásteret enged.
Nem baj, legyünk egy kicsit mazochisták és lássuk, mit lehet alakítani egy túlexponált, több helyen kiégett JPEG fotón a Lightroom közreműködésével.
„Visszaállító”
A kép legvilágosabb területeinek sötétítését egy külön csúszka végzi, Recovery néven, melyet a Develop rész Basic szerkesztő elemei között találsz, közvetlenül az expozíciót szabályozó Exposure csúszka alatt.
A Recovery értékét magasabbra állítva csak a fotó világos területei sötétednek, így szerencsés esetben kiégés helyett újra képrészleteket is láthatsz ehelyütt.
Állítsd a Recovery értékét 100-ra, ami durva módosítást jelent, de esetünkben ez adta a legjobb eredményt, és még így sem kaptuk vissza az elveszett részleteink javát. Arra ügyelj, hogy a Recovery általában „laposítja” a képet, csökkenti a kontrasztot. A végeredmény néha unalmas összhatású lehet.
A másik
Van egy másik lehetőséged is, melyet akár együtt is használhatsz az előzővel. Ez a Tone Curve részen lévő Highlights csúszka, mely a csúcsfények szabályozására szolgál. Jobbra tolva világosítja, balra húzva sötétíti azokat. Óvatosan húzd balra a csúszkát és közben figyeld a képet. Itt már tényleg vigyáznod kell, mert a két eszköz együtt könnyen kiiktatja a fotóról a fehér részeket, amitől az természetellenessé, lapossá, mélység nélkülivé válhat.
Mi ez a lila izé?
Nézzük csak meg mit hoztunk össze eddig! A két eszköz segítségével valamit sikerült visszahozni a kiégett területekből, de ez a lilás elszíneződés – amely egyébként a JPEG sötétítésnél jellemző – nem igazán ínyünkre való. Ha csak nem akarunk lila felhőket, ezt valahogy el kell tüntetni a képről.
Játék a színekkel
Legegyszerűbb ha a színbeállító csúszkákhoz folyamodunk, azok közül is a HSL szekcióhoz. Itt 8 színtartományt külön-külön állíthatunk, sőt ezek vonatkozásában külön megszabható a színezet, telítettség és az egyes színtartományok világossága is.
Nekünk most a telítettséggel lesz munkánk, így kattints a Saturation feliratra. A korábbi leírásainkban már ismertettük a szín és tónus szabályzóknál használható beállító eszközt, mely általában a csúszkák ablakának bal felső sarkában található. Egy kis kör ikon. Kattints rá és vidd a kép egy nagyobb lilás foltja, például egy felhő fölé, majd a lila részre kattintva, az egérgombot nyomva tartva és az egeret lassan lefelé húzva figyeld az eredményt!
A képen kijelölted, hogy ennek a színterületnek szeretnéd szabályozni a telítettségét. Az egeret lefelé mozgatva csökkenheted azt. Látható lesz, hogy a Purple és a Magenta (lila és bíbor) csúszkák értékei csökkennek és a lila területek lassan szürkéssé fakulnak.
Részlet a fehérekben
A végeredmény messze van a tökéletestől – hiszen emlékezzünk, 8 bites JPG-vel dolgoztunk – de valamicskét azért visszakaptunk a világos területek eredeti részleteiből. Ha RAW fájlt használsz sokkal több mozgástered lesz, több részlet visszahozható…büntetlenül.
Budai Petur