Flaming Pear Melancholytron photoshop plugin

Flaming Pear Melancholytron photoshop plugin

Színtiszta melankólia, pluginba zárva.

Ha kicsit sarkosan akarnék fogalmazni, azt mondanám, eddigi plugin bemutatóinkban megragadtunk a középszernél. Egy ügyes élesítő modul innen, egy nett zajszűrő onnan.

Most valami más következik, mégpedig a Flaming Pear beszédes nevű Melancholytron pluginje. Találó a név, hiszen a segítségével lyukkamerák, régi, analóg hordozók, tökéletlen objektívek melankolikus, retro -kinek hogy tetszik – hatását vihetjük a digitális fotókra.

A plugin telepítése egyszerű, mindössze a 672 kByte-os Melancholytron-132.8bf fájlt kell Photoshopunk, vagy Photoshop Elementsünk Plug-in könyvtárába másolni, és a következő programindításnál ott figyel majd a bővítmény a Filter/Flaming Pear menüben.

A munkaablakon számos kezelőszervet találunk, de szerencsére nem annyit és nem olyan zsúfolt formában, hogy elmenjen a kedvünk az egésztől. Az ablak jobb oldalát a fényképünk előnézeti ablaka tölti ki a beállítások szerinti nézetet mutatva.

Ha a képre kattintunk húzhatjuk a képkivágást az nézőablakban. Alatta a nézet nagyítására és kicsinyítéséra, valamint a módosított nézet be-, és kikapcsolására (Auto preview) szolgáló gombok találhatók.

Bal oldalt nyolc csúszka, két menü, két színválasztó, és három jelölőnégyzet látható, három főcsoportba rendezve: Shape (alak), Focus (élesség), Color (szín).

Shape csoport ugyanilyen nevű lehullómenüjében a képsarkok vagy szélek roncsolásának alakját választhatjuk ki. Biztos mindenki látott már lyukkamerával készült, életlen és sötétedő sarkú fotót. A roncsolás alakja lehet round (körkörös), wide (alul és felül), vagy tall (két oldalt).

A következő, Clear Area nevű csúszkán beállítható, hogy a képszélek (sarkok) elmosása és sötétedése mennyire lógjon bele a képbe. Balra tolva a csúszkát csak egy kis rész hagy az eredeti képből, magasabb értéknél viszont alig lesz érezhető a sarkokon. A roncsolási alakzat középpontja a nézőképre kattintva határozható meg. Ahová kattintunk ott lesz az alakzat (például) kör közepe és ettől kifelé fokozatosan romlik a minőség. A romlás mértékét persze a Clear Area beállítás szabályozza.

Focus csúszkával az életlenedés mértékét állíthatjuk be. Alacsony értéken csak egy lágy sarki életlenedést kapunk lágy átmenettel, magasabbra állítva viszont a kép tekintélyes területét fedi majd homály.

A Color Blur az elmosott részen belül még jobban elmaszatolja a színeket és a CB width csúszka is hasonló hatást vált ki. Tompítja a színeket, minél nagyobb értéket állítunk be.

Saturation csúszka az elmosott terület színtelítettségét állítja +/-100 értékek között. +50-es érték adja az eredeti színeket, a 0 pedig teljesen színteleníti a képsarkokat. -50-nél az eredeti színek inverzét kapjuk.

Ebből nem nehéz kitalálni, hogy a és -100 beállítások az erős színtelítettséget és az erős inverz színtelítettséget jelentik.

A Dampen szintén a színekre lesz befolyással, mégpedig oly módon, hogy az erősebbeket sötétíti.

A Vignette, vagyis vignettálás (képszéli sötétedés) jól ismert jelenség a fotográfiában. Nagyobb érték esetén erősebb képsarki sötétedést kapunk. A mellette lévő színválasztó négyzet egy palettát nyit, ahol kiválasztható a sarkok sötétedésének színe.

Ha az életlenedési alakzat középpontja netán elcsúszott volna a Center Vignette jelölőnégyzettel pontosan a centrumba állíthatjuk.

A Sepia csúszka neve kissé megtévesztő, hiszen nem csak szépia színezetet adhatunk a széleknek, de bármilyen mást is a mellette lévő színválasztó négyzet segítségével. Természetesen itt is minél nagyobb értéket állítunk, annál erősebb az egyszín hatás. Az alatta lévő Uniform Sepia jelölővel ez a színezet a teljes képre kiterjeszthető, így nem csak a szélek, de a kép közepe is ugyanazt a színt kapja.

Az utolsó jelölőnégyzet a High Quality, amivel szebb és pontosabb eredményt kapunk némi lassulásért.

Glue menü lényegében egy sor összhatásmódot kínál, amik hasonlóan működnek a Photoshop rétegek Blending funkciójával. A képszélek roncsolását és színezetét keverhetjük az eredeti képpel. Felsorolni is fárasztó lenne az összes opciót, hiszen van belőlük vagy 60-féle, de az biztos, hogy elég drámaian képesek meg megváltoztatni a kép hangulatát. Nem veszünk el a temérdek variáció között, ha a menü jobbján lévő kis gombbal lapozgatunk köztük. Így gyorsan kiválasztható a nekünk tetsző összhatásmód.

A kezelőszervek alatti első négy gomb is említést érdemel. A dobókockával jelölt gombbal véletlenszerű beállításokat „keverhetünk ki”, de csak a csúszkák helyzetére lesz hatással, a menükre, színbeállításokra és jelölőnégyzetekre nem. A következő két gombbal egy előzőleg mentett beállítást hívhatunk be, vagy éppen a meglévőket, a negyedikkel pedig visszavonhatjuk az utolsó beállítást.

Az alábbi képen felül az eredeti fotó látható, alatta pedig a Melancholytron segítségével „megdolgozott” változata.

Melancholytron plugin jó móka minden retroőrült, minimalista és fapados analóg felszerelését visszasíró digihuszár részére, de azoknak is, akik szeretnek kísérletezgetni és nem tartják szentségtörésnek, hogy steril digitális fotójuk a fenti módon végezze.

Próbaverzióját 30 napig, funkciókorlátozás nélkül használhatjuk, ha letöltjük a fejlesztő weboldaláról.

Budai Petur

Portréfotózás alapjai banner