Kijelölés V. Photoshopban

Kijelölés V. Photoshopban

“Kikalkuláljuk” a szerkeszteni kívánt képterületet.

Sokszor adódik úgy, hogy csak a kép egy részén kell valamilyen képmódosítást elvégeznünk. Ilyenkor ezt a területet célszerű kijelölni, hiszen a körülhatárolt képrész elsődlegesnek számít a szoftver számára.

A Photoshop csak ezen a területen végzi majd el a kiadott parancsokat, miközben a fotó többi része érintetlen marad. Bonyolult formáknál elég sok gondunk lehet a kijelöléssel, de ha az a forma színben, vagy világosságban szépen elkülönül a kép többi tartalmától, máris könnyebb a dolgunk. Az egyik megoldás a Calculations parancs.

Tölts be egy fotót!

Választott képünkön az előtér, vagyis a hegy és a vár tömbje kicsit szürkés, kontraszttalan és sötétes. Azt szeretnénk, ha több “fény” jutna erre a területre, így csak ezen a részen kell végrehajtanunk a képmódosítást, az ég ne változzon. Találnunk kell tehát egy módszert, amellyel kimaszkoljuk a teljes előteret.

Önállóan

Először azonban készítsünk önálló réteget a meglévő háttérrétegből. A következő lépéshez szükség lesz rá.

Legegyszerűbb, ha a rétegek (Layers) palettán duplán kattintasz a Background rétegen, így a fenti ablakot kapod, ahol csak az OKgombot kell megnyomnod. A Background réteg így különálló réteggé vált Layer 0 néven. A képen viszont egyelőre nem történt semmi.

Számításokat végzünk

A kijelölési maszk létrehozásához válaszd az Image Adjustments/Calculations (Kép/Korrekciók/Számítások) parancsot. Ez a Photoshop egyik legösszetettebb, legkevésbé felhasználóbarát eszköze. Segítségével különálló képeket, vagy egy kép csatornáit keverhetjük egymással, teljesen új képhatásokat létrehozva. A lehetőségek száma ezernyi, melyekből csak egy a pontos kijelölési maszk létrehozása. Ehhez a jelölt beállításokat kell elvégezned.

Source 1-ként (1. forrás) a Transparency csatornát jelöltük be, amely csak akkor elérhető, ha elvégezted a 2. pontban írt műveletet. A Soure 2 forrásunk a Blue, azaz kék színcsatorna. Így egy átlátszó csatornát keverünk a kékkel. A Transparency csatorna jelen képnél teljesen átlátszó, vagyis értéke semmi. A kék csatorna tartalmazza az ég kékjének színinformációját, ezt invertáljuk (megfordítjuk), vagyis kivonjuk a kijelölésből. Az ég területe az előnézeti képen feketévé változik.

Összhatásmódként a Color Dodge (színfakítás) pontot választottuk. Ez különítette el legjobban az ég területét a várdomb sziluettjétől. Az átlátszóság (Opacity) állítgatásával finomíthatod a látványt.100%-on hagyva nagyon durva, foltos képet kapunk, pontatlan maszkkal, de 90%-tól már sokkal jobb az eredmény. Végül a 40%-os beállítást választottuk, ahol még szépen elkülönül az ég feketéje a várdomb fehér kijelölésétől.

A későbbi kijelöléshez rendkívül fontos, hogy a Result menüt Selection értékre állítsd!

Mindez így olvasva, elsőre nagyon bonyolultnak tűnhet, így csak annyit tanácsolhatok, hogy kísérletezz! A cél a következő pontban látható kijelölési sziluett (maszk) elérése.

Fehérlik a maszk

Kész a maszkunk. A fenti képet kell látnod, ha még nem nyomtál OK gombot a Calculations ablakban.

Ha mindent jól állítottál be a kijelölni kívánt terület fehéren különül el a kép többi részétől. Azok a részek viszont, ahol nem akarunk módosítást, feketében látszanak. Minden sötét területet kimaszkol (kitakar) majd a szoftver. Azok a kijelölés szempontjából “nem játszanak”. Csak a világossal jelölt részek lesznek kijelölve. Ezért fontos a Selection menüpont, hiszen ebből a fekete és fehér maszkból az OK gomb lenyomásával kijelölést készít a Photoshop. Néhány felhő szürkés marad. Ezeket részben kijelöli majd a szoftver de lényegtelen, a hangsúly az előtéren lesz.

Persze, ha nem ezzel a képpel dolgozol nem biztos, hogy a fenti beállítások vezetnek jó eredményre. Amennyiben nem sikerült ilyen szépen elkülöníteni a kívánt képterületet a többitől, kísérletezz a beállításokkal! Különösen a Blending és Opacity értékekkel érhetsz el drámai változásokat.

Szabad a pálya

Elkészült a kijelölés, méghozzá elég pontosan. Csak a vár és a hegy tömbje kapott izgő-mozgó kijelölési körvonalat. A kijelölt területtel most már bármit kezdhetsz. Mi egy kicsit világosítottunk és kontrasztot emeltünk a Brightness/Contrast menüparanccsal, majd egy kis telítettséget adtunk a kép színeinek a Hue/Saturations egítségével. Mindkettőt az Image/Adjustments menüben találod.

Pompásabban

A kép szinte megújult. Végre napsütés került a szürkés, unalmas várhegyre, érzékeltetve az eredeti napsütéses fényviszonyokat. A kép felső felébe pedig nem is nagyon avatkoztunk be, hála a pontos kijelölésnek.

Budai Petur

Portréfotózás alapjai banner