A műszaki gépek és objektívek egyik szolgáltatása az úgynevezett Swing, vagy Tilt lehetőség, amely a fókuszsík döntését eredményezi, a megszokotthoz képest elég fura mélységélességi hatással. Néhány esetben, főleg táj, vagy átfogó, felülről fényképezett városfotónál olyan érzésünk támad a fotó láttán, mintha egy terepasztalra pakolt kis maketteket szemlélnénk. Most a Photoshop segítségével próbáljuk meg utánozni ezt a látványt.
Tölts be egy fotót!
Erre a célra olyan tájképet, vagy városfotót válassz, melyen az épületek emberek, tárgyak távoliak, a rálátásod pedig nagyjából 20-30 fokos. Mintha csak egy terepasztalt szemlélnél. Az sem hátrány, ha a kiemelni kívánt fő képterület nagyjából a fotó alsó harmadolóvonalába esik, mint itt a folyón átívelő híd. A jó alapanyag fél siker! Már csak az élességgel kell játszadoznunk kicsit, hogy még jobb hatást érjünk el.
A szükséges részek
Ahogy említettem, a hidat és környékét szeretnénk kiemelni, a hatás eléréséhez viszont a többi képterületet el kell mosnunk.
Elsőként egy maszkkal „meg kell védenünk” az élesen maradó területet, hogy az elmosás csak a többit érintse. Ehhez a gyorsmaszk a legszerencsésebb megoldás. Az eszközpaletta alján kattints a nyíllal jelzett ikonra, vagy nyomj Q gombot és gyorsmaszk módba kerülsz. Ezután kattints a paletta közepén lévő Gradient tool (Átmenet eszköz) ikonra, majd a fent megjelenő opciói közül válaszd ki a Reflected Gradient lehetőséget, ami egy tükrözött átmenetet ad.
Maszk készítése
Következhet a maszk készítése. Előtte mindenképpen ellenőrizd le, hogy az eszközpaletta alján megjelenő elsődleges és másodlagos színed (előtér és háttérszín) fekete és fehér. Ebben a sorrendben!
A fenti példaképen a híd közepére kattintottunk, majd az egérgombot és a Shift gombot együttesen nyomva tartva a mutatót közel a kép aljáig húztuk. A Shift gombra azért van szükség, mert így pontosan függőleges vonal húzható és az átmenet nem lesz ferde. Az egérgomb elengedése után pirossal látható majd az átmenetes maszk, mely egyre halványodik és mivel tükrözött, a másik oldalon is ugyanilyen átmenetet kapsz, pont kétszer olyan szélesen, mint az egérrel behúzott terület. Ezt a területet a későbbi beavatkozások nem érintik.
Ha elkészült nyomj Q gombot, amellyel kiléphetsz a gyorsmaszk módból képszerkesztés módba. Ennek hatására a kijelölt területen kívül jelölőkeret lesz látható, vagyis a teljes képet kijelöli a program, kivéve az általunk kimaszkolt részt.
„Lencsefőzelék”
A kép egyéb területeinek elmosásához a Filter/Blur/Lens Blur (Szűrő/Elmosás/Lencse elmosás) parancsot használd. Ez a hagyományos elmosási lehetőségekkel szemben inkább a fotóobjektívek által adott háttérelmosásra törekszik, ami még természetesebb élményt nyújt. Ha régebbi Photoshopot használsz, ahol nincs ilyen beállítás, nyugodtan válaszd a Gaussian Blur (Gauss elmosás) szűrőt!
A Lens Blur parancs megjelenő ablakában a fenti beállításokat használtuk, de ha gondolod nyugodtan kísérletezz! Csak az a lényeg, hogy a Source lehetőség None maradjon, és ne jelöld be az Invert négyzetet! Lejjebb az Iris és a Specular Highlights csúszkái már csak az elmosás jellegét befolyásolják. Az elmosás erősségét a Radius csúszkával állíthatod.
Még közelebb a valósághoz
A Tilt objektívek többnyire jó adag vignettálást is a képen hagynak, hiszen a lencse szélét is kihasználják. Ha még valósághűbb hatást szeretnél a Filter/Distort/Lens Correction (Szűrő/Torzítás/Lencse korrekció) menüpontot válaszd. A megjelenő ablak Vignette részében némi sötétséget pakolhatsz a kép sarkaira. Az Amount csúszka állítja a sötétedés erejét, míg a Midpoint, a középső, érintetlenül hagyott terület méretét.
Valósághű terepasztal
Az elmosás után kapott kis mélységélesség tényleg olyan hatást nyújt, mintha egy terepasztalt fotóztál volna makró objektívvel. Az előtér és a háttér is a szokásosnál erősebben mosott és csak beállított középső területünk maradt meg eredeti állapotában.
Budai Petur