Régi családi emlékeink, gyakran egy-egy elfedett színes negatív filmen pihennek. Ha végre vesszük a fáradtságot és beszkenneljük ezeket, már csak egy utolsó lépésre lesz szükség az eredeti színek visszanyeréséhez. Ez azonban nem olyan egyszerű Photoshopban mint elsőre látszik.
Tölts be egy fotót Photoshopba!
Adott a beszkennelt színes negatív filmkockánk, melyet szeretnénk gépünk monitorán eredeti színeiben látni. Az egyszerű halandó azt gondolná, hogy ehhez mindössze a Photoshop Invert parancsára, vagyis a színek visszájára fordítására lesz szükség. Sajnos nem csak erre.
Új paletta
A Photoshop újabb változataiban egy külön palettát kapunk a korrekciós beállításoknak Adjustments néven. Ha éppen nem látod a képernyőn a Window/Adjustments paranccsal jelenítheted meg az ablakot.
Az itteni kínálatból két ikonra, azaz két korrekciós eszközre lesz szükség. Az alsó sorból az említett Invertre, a felsőből pedig a Levels (szintek) ikonra.
Azoknak sem kell elkeseredniük, akik régebbi Photoshoppot használnak. Ők az Invert és Levels parancsokat az Layers paletta alján, jobbról a negyedik ikonnal (Create New Fill or Adjustment Layer) érhetik el.
Színek fordítása
Elsőként használd az Invert lehetőséget, mely a negatív színeit ellentétessé változtatja. Máris láthatod a problémát: a kép véletlenül sem a természetes színeit kapta vissza. Erős kék fátyol ül a fotón és a kontraszt is gyenge.
Hagyjuk így egyelőre a színeket és lépjünk át a Levels szekcióba, ahol kijavíthatjuk a hibákat. A paletta alján balra lévő nyíllal visszaléphetsz a fenti ikonsorhoz.
Legsötétebb és legvilágosabb
Ha kiválasztottad a Levels parancsot egy új beállítóablakot kapsz a világossági szintek beállításával. Ebből csak két szemcseppentő eszközre lesz szükség, melyek a képernyő bal szélén kaptak helyet. Elsőként válaszd ki a felsőt, amely a kép legsötétebb (fekete) pontjának meghatározására szolgál. Ezzel megszabhatod a szoftvernek, hogy mely pont legyen az abszolút fekete, a többit pedig automatikusan ehhez igazítja. Ezen a képen valahol az árnyékos faágaknak kéne feketének lenniük (sötétkék helyett), így oda kattintottunk.
Következő lépésként az alsó szemcseppentőt választottuk, mely a legvilágosabb (fehér) pont kijelöléséért felelős. A fán lévő cseresznyevirágok szirmai eredetileg fehérek, így egy ilyen pontra kell vele kattintanunk.
Ha végeztél, szintén az ablak bal alján lévő nyíllal léphetsz ki.
Beállíthatók
Bár a korrekciót nagyjából befejeztük és kiléptünk az ablakokból, beállításaink utólag is módosíthatók. A Layers palettán – az eredeti képréteg felett – két új korrekciós réteg ücsörög. Az egyik az Invert a másik a Levels beállításait tartalmazza. Ha például állítani szeretnél még a Levels opcióin, csak kattints duplán a réteg ikonjára és újra megjelenik az ablak. A két korrekciós réteg erősségét csökkentheted is, ha az Opacity (átlátszóság) csúszkán állítasz – bár ez ismét eltolhatja a színeket.
Új korrekciós réteget is felvihetsz, ha az Adjustments palettán bármely más ikonra böksz. Érdemes esetleg még a színekkel játszani a Vibrance, vagy a Selective Color segítségével. Utólag ezek is különálló korrekciós rétegként lesznek módosíthatók.
A film eredeti színei
Visszanyertük hát a film eredeti színeit, így mentheted is a képet. A fenti példán még eljátszottunk egy kicsit a színtelítettség növelésével is. Egy új réteget csináltunk a Vibrance ikonra kattintva. Arra ügyelj, hogy a több réteg miatt a Photoshop elsőként saját formátumát ajánlja fel mentésre, így ha mindennel végeztél mentés előtt érdemes egyesíteni a rétegeket. Ezután már nem szerkesztheted egyenként a különálló korrekciókat, ha viszont PSD-t mentesz, az összes réteg, beleértve a korrekciós beállítások is szerkeszhetők maradnak a következő képmódosításkor.