Most nem egy tipp, vagy egyszerű trükk kerül terítékre, hanem egy teljes Photoshop munkafolyamat, melynek során több lépésben javítgatunk egy fotót.
A lépések megértéséhez nem árt némi tapasztalat a Photoshop terén, mert bár igyekszünk több mindent szájba rágni, nem fogjuk minden egyes lépésnél az olvasó kezét.
Vegyük például ezt a fotót. Először is próbáljuk meghatározni, mit is szeretnénk vele kezdeni. Nem jönne rosszul egy új, egységesebb háttér, és bizony az arc jobb szélén lévő lágyulás és kontrasztvesztés is zavaró. A színek is némi korrekcióra szorulnak. Kezdjünk hát hozzá!
Ki kell jelölnünk a hátteret, hogy eltávolíthassuk. Viszonylag egyszerű módszer ehhez a Magic Wand (W) eszköz használata (1.). Kattintsunk vele a háttér egy pontjára (2.). Mint látható nem jelölte ki az egész képet. Csak közel homogén, egyszínű háttér esetén lehet ilyen szerencsénk.
Sebaj! A kijelölés finomításához ott a Quick Selection eszköz (W), melyet ugyanazon az ikonhelyen találunk (1.). Győződj meg róla, hogy az opciós sorában a +-jeles eszköz legyen kijelölve, vagyis meglévő kijelölésünkhöz hozzá szeretnénk még adni területeket.(2.)
Óvatosan festegetve haladj vele végig a háttéren. (3.) Nem kell a teljes hátteret átfestegetned, az eszköz megpróbálja kitalálni, hogy mely területekkel bővítse a kijelölést.
Mint látható elég pontosan kijelölte a sötét hátteret, de egy helyen hibázott. A haj tetejét is kijelölte, pedig azt ki szerettük volna hagyni.(4.)
Az opciós sor mínusz jelű ikonjával kijavíthatjuk a hibát (1.). Ezzel a hajrészt átfestve kivonhatjuk azt a kijelölésből (2.).
Kijelölésünk azonban nem teljesen pontos. Különösen a hajnál adódhatnak gondok. Ezért érdemes tovább finomítanunk rajta a Refine Edge gomb segítségével. (3.)
A Refine Edge szerkesztőablakban jelöld ki az ecset opciót (alapból ez aktív) (1.). Ezután a haj és a háttér találkozásának vonalán húzd végig az ecsetet. (2.)
A kijelölés széleit sem árt egy kicsit lágyabbá venni, hogy az arc jobban belesimuljon a háttérbe. A Refine Edge opciói között a Smooth csúszkát 10-es értékre vettük, ezáltal kijelölés széle egy kis átmenetet kapott.
Viszonylag pontosan kijelöltük a hátteret, de most fordítsuk meg az egészet! Kattints jobb egérgombbal a kijelölt háttér bármely részén, majd a megjelenő menüből válaszd ki a Select Inverse lehetőséget. Így a portréalany lesz kijelölve. Ezután a Ctrl+C, majd Ctrl+V billentyűkkel másold új rétegre a portréalanyt.(1.)
A rétegpalettán alul, a jelölt ikonnal hozz létre egy új, üres réteget. Ez lesz az új hátterünk rétege. Ez maradjon kijelölve. Ne kattints másik rétegre! (2.)
Az eszközök közül válaszd ki a Gradient Toolt (G), mellyel színátmenetet hozhatsz létre a képen. Fenti opciós sorában kattints a színmezőre, majd a megjelenő ablakban állíts be tetszőleges átmenetet, vagy válassz egyet a gyári minták közül. Mi egy enyhe rózsaszín átmenetet választottunk.(2.)
Ezután a kép tetejétől az aljáig húzva az egérmutatót színezd be a hátteret az átmenettel.
Ahhoz, hogy portréalanyunk egy kicsit kiemelkedjen a háttérből némi árnyékra lesz szükség. Kattints az arc rétegére duplán, és a Layer Style (rétegstílus) ablakban válaszd ki a Drop Shadow lehetőséget.
Beállításai között először az átlátszóságát vettük egy kicsit alacsonyabbra (57%-ra), hiszen nem akartunk nagyon erős árnyékot.(1.) Ezután tetszés szerint állítsd be az árnyék távolságát, szóródását és méretét. (2.)
Pillanatnyilag így állunk. A hátterünk nagyjából megteszi, de az arc színein és jobb oldalának kontrasztján még dolgozni kell.
A színeket első lépésben az Image/Adjustments/Selective Color paranccsal állítottuk. Itt a Reds, vagyis a piros színtartományra koncentráltunk. Leginkább a zöldes/kékes (Cyan) és a sárga (Yellow) színeket húztuk vissza.
Az arc jobb oldalának kontrasztját egy maszkolt korrekciós réteggel állítottuk vissza. Az alábbiak csak a Photoshop újabb változataiban működnek, de picit más módszerrel a régebbiekben is elérhetők (ezt azonban itt nem részletezzük).
Szóval, a rétegpaletta alsó ikonsorán válaszd ki a Create New Fill or Adjustment Layer ikont, majd menüjéből az Exposure pontot. (1.) Egy új expozíciós beállításokat tartalmazó korrekciós réteg jön létre.(2.)
Ennek beállítóablakában fent a Masks ikont kell elsőként kijelölnünk, hogy egy gyorsan létrehozott maszkkal csak az arc jobb felén legyen érvényes a későbbi expozíciós beállítás.
Ha rákattintottál a Masks ikonra válaszd ki az eszközpalettán az ecset eszközt, és fesd át vele a kép teljes területét, kivéve az arc és a váll jobb felét. (1.)
Hogy maszkunk ne legyen éles átmenetű, a paletta Feather csúszkájával moshatjuk el. Mi 150 pixeles értéket használtunk. Az ideális érték a képmérettől is függ. Kisebb fotónál (a mi képünk 4 megapixeles volt eredetileg) kevesebb elmosás is megteszi.(2.)
Fent a paletta Layer Mask felirata melletti kis ablakban látható a maszk. A fehér részen lesz érvényes csak a beállításunk.
Most a palettán visszatértünk az első (Exposure) ikonhoz. Következhetnek az expozíciós beállítások.
Először az Offset érték csökkentésével vettük kontrasztosabbá a feketéket. Nagyon vigyázzunk az Offsettel, mert könnyen „kilyukasztja” a sötét részeket!
Ezután a Gamma Correctionnel és az Exposure-rel finomítottuk a végeredményt.
Ha még mindig túlvilágítottnak érezzük az arcot az Image/Adjustments/Shadow-Highlights paranccsal kismértékben sötétíthetünk rajta csak a csúcsfényekre (Highlights) koncentrálva. Teljes kiégést azonban nem képes visszahozni ez a parancs sem.
Mivel a szemek nem egységesek az eszközpaletta Dodge és Burn ecseteivel festegettük őket egyformára és hangsúlyosabbra. A Dodge világosít, a Burnsötétít az átfestett területen. Opcióinál vigyázzunk arra, hogy egyszerre csak kismértékű. Az Exposure opciónál 10-15% bőven elég. Ha kevés több alkalommal át lehet menni az ecsettel a kérdéses részen.
A túlzottan színtelített területeken a Sponge ecsettel vettük vissza a színek erősségét.
Utolsó előtti simításként kicsit vágtunk a képen, enyhén balra tolva el az arcot, nagyobb teret hagyva a tekintetnek.
Végül még egy kis Selective Color a színek pontosítására, és az Image/Adjustments/Vibrance pont alatt leheletnyit visszahúztuk a vibranciát. Kész!