Vignettálás csökkentése II. Photoshopban

Vignettálás csökkentése II. Photoshopban

A Photoshop CS2 rengeteg újdonsággal lepte meg a digitális fotózás szerelmeseit. Ilyen például a legfontosabb lencsehibák javítására szolgáló szűrőcsomag, melyek közt a képsarkok sötétedésére is találunk megoldást.

Ez a probléma alapvetően az objektív optikai hibája, de okozhatja nem odaillő, a képbe belógó szűrőüveg, előtét konverter, vagy napellenző is. Ha nem számolunk a megjelenésével, vagy nincs mód a fotózásnál, hogy tegyünk ellene, már csak a jó öreg Photoshop maradt.

Töltsd be a fotót!

A vignettálás sok esetben csak a homogén felületeken szembeötlő, például a kék égen. Persze ha ilyen mértékű, mint a példaképünkön, akkor mindig zavarni fogja a szemlélőt. Elő a Photoshoppal!

Korrektor úr

Kattints a Filter/Distort/Lens Correction (Szűrő/Torzítás/Lencse korrekció) menüpontra!

A „mindenes”

A megjelenő programablakban számos optikai hibára találsz gyógyírt, de minket most csak a Vignette rész érdekel. Mielőtt nekikezdenél az ablak aljának bal oldalán növeld akkorára a képnézetet, hogy valamelyik sötét sarok kényelmesen beleférjen. Ha eleve nagy fotóval dolgozol, erre nem lesz szükség. Célszerű azonban jobbra kiiktatni a Show Grid opciót, hiszen a négyzetrácsra nem lesz szükség. Csak zavar a munkában.

Értékelve

A Vignette részben két értéket adhatsz meg. a sötétség eltüntetésének erősségét (Amount) és az átmenet mértékét (Midpoint).

Az Amount csúszkát +/-100 értékek között használhatod, pozitív irányban (jobbra) világosíthatók, míg negatív irányban (balra) tovább sötétíthetők a sarkok. Példánknál kb. +30 érték volt „szemre” megfelelő.

Mivel a művelet csak a sarkokra lesz nagyobb hatással a Midpointtal állíthatod be a középen világosan maradt terület nagyságát 0 és 100 között (alapból 50-en van). 0-ra állítva csak a képközép egy kis része marad változatlan és innen kiindulva lágy átmenettel világosodik (vagy ha úgy állítod be, sötétedik) a fotó a sarkok felé. 100-ra állítva a kép nagy része érintetlen marad, csak a sarkok végében világosodik ki a kép, egy gyors átmenettel. A fotónkhoz 57-es értéket választottunk.

Minden tiszta

A végeredmény a kép sarkainak egyenletesebb világossága. Ahogy az elején említettem, ez leginkább a homogén felületen látszik, de persze minden sarkot egyformán érint. Hasonlítsd össze az első képet ezzel!

Budai Petur

Portréfotózás alapjai banner